اقتصاد بينالملل
ريزش شديد قيمت بيتكوين
بيتكوين، اولين و مهمترين ارز ديجيتالي جهان بيش از ۲۰ درصد سقوط كرد و به ۷۷۵۷ دلار رسيد كه پايينترين قيمت آن از ماه ژوئن تا كنون است. اين ارز ديجيتال كه به نوسانات شديد معروف است، از ماه آگوست تا قبل از اين هفته، قيمتي پايدار داشت و در حدود ۱۰ هزار دلار معامله ميشد. سقوط سنگين قيمت بيتكوين در اين هفته از روز دوشنبه آغاز شد و تا انتهاي معاملات هفته ادامه يافت. اين هفته ساير ارزهاي ديجيتال مهم مانند اتروم و ريپل هم به ترتيب ۲۴ و ۱۹ درصد سقوط كردند. تحليلگران ميگويند اين سقوط قيمت به علت ارايه ناموفق ويژگي جديدي براي معامله بيتكوين است كه باعث شكسته شدن سطح تكنيكال قيمت آن شد. اين ويژگي جديد كه باكت نام دارد، به عنوان راهي براي جذب سرمايهگذاران جديد بيتكوين كه ممكن است در مورد تجارت آن در بورسها محتاط باشند، معرفي شده است.
حمله شديد يك بانكدار روسي به صندوق بينالمللي پول
هرمان گرف، مديرعامل اسبربانك روسيه، صندوق بينالمللي پول را مورد هدف انتقادات خود قرار داد و گفت: اين سازمان بايد برچيده شود. گرف گفت: من حرف زيادي در مورد موسسات نظارت عالي ندارم، اما موسساتي مانند صندوق بينالمللي پول بايد بميرند! او اضافه كرد: من فكر ميكنم صندوق بينالمللي پول واقعا مرده است. گرف كه از سال ۲۰۰۷ تاكنون، مديرعامل بزرگترين بانك روسيه است، ميگويد: اين سازمان نظارتي بينالمللي قادر به برآورده كردن تغييرات و اصلاحات ساختاري مورد نياز نيست و اين چيزي است كه سالهاي سال مورد بحث بوده است. ساير سازمانهاي بينالمللي نبايد به آياماف وابسته باشند، چراكه اين سازمان تنها راهكارهاي قديمي براي حل مشكلات ارايه ميكند. روسيه در شرايط اقتصادي بد پس از فروپاشي شوروي از صندوق بينالمللي پول وام گرفت و اين صندوق خواستار اين بود كه روسيه براي بازپرداخت وام نرخ ماليات خود را افزايش دهد. با اينكه مسكو ميلياردها دلار به آياماف بدهكار بود، اما از انجام توصيههاي اين بانك براي بالا بردن ماليات سر باز زد و توانست با مديريت صحيح در سال ۲۰۰۵ميلادي يعني ۳ سال زودتر از موعد مقرر كل بدهي خود به اين صندوق را پس دهد.
اقدام ژاپن براي مقابله با جاده ابريشم جديد چين
اتحاديه اروپا ژاپن را به طرح «اتصال به آسيا» خود اضافه كرد و قراردادي براي همكاري در زمينههاي حمل و نقل، انرژي و پروژههاي ديجيتال با اين كشور بست. طي اين قرارداد، در روز جمعه در بروكسل حضور ژاپن در اين طرح رسما ثبت شد. اين قرارداد توسط شينزو آبه، نخستوزير ژاپن و جين كلاد جانكر، نماينده كميسيون اروپا امضا شد. نخستوزير ژاپن قبل از مراسم امضاي اين قرارداد گفت: «يك جاده باشد يا يك بندر مهم نيست، وقتي اتحاديه اروپا و ژاپن كاري را به عهده ميگيرند، ميتوانيم يك اتصال پايدار و قانونمند از هند و اقيانوس آرام به كشورهاي بالكان غربي و آفريقا داشته باشيم.» مقامات اتحاديه اروپا به ژاپن روي آوردهاند تا بهطور واضح از جذب منابع مالي اين كشور توسط چين جلوگيري كنند. اتحاديه اروپا نگران سلطه چين در ساخت زيرساختها در طول اروپاي شرقي، آفريقا و آسياست. از 2013، چين هزينه ساخت پلها، جادهها و تونلهايي را در عرض بيش از 60 كشور تحت طرح «كمربند و جاده» تامين كرده و هدف آن ساخت شبكهاي از اتصالات زميني و دريايي با جنوب شرق آسيا، آسياي ميانه، خاورميانه، اروپا و آفريقاست.