محمدجواد باقريارومي، امام جمعه اسالم:
خطرناكترين تهديد ما
غفلت مسوولان از مردم است
محمدجواد باقريارومي از جوانهاي دهه شصتي است كه خطبههاي خود را متفاوت از ديگر امامان جمعه اقامه ميكند. او ارتباط نزديكي با فضاي مجازي دارد و معتقد است بايد از فرصت اين فضا براي برقراري ارتباط بهتر با جوانها استفاده كرد. او ورزش ميكند، به تور «رفتينگ» ميرود، موسيقي گوش ميكند و احسان خواجهاميري و محسن چاووشي را بين خوانندهها دوست دارد، به سينما ميرود، فيلم و سريال ميبيند و به گفته خودش گاهي فيلمي مثل «گلادياتور» را 10-20 بار ميبيند و سير نميشود. محمدجواد باقريارومي كانالي در تلگرام را مديريت ميكند و در اينستاگرام و توييتر فعال است. امام جمعه جوان اسالم معتقد است:«فضاي مجازي مثل نياز ضروري هر انساني به مايحتاج روزانه خودش است. همان قدر كه ما به آب و غذا و خواب يا آگاهي نسبت به خيلي چيزها نياز داريم به فضاي مجازي هم نياز داريم.» او تاكيد دارد همان حرفهايي را كه همه امامان جمعه در كشور ميگويند، مطرح ميكند اما نوع بيانش به گونهاي است كه مردم آن را بهتر درك ميكنند.
باقريارومي كه حالا به گفتوگو با اعتمادآنلاين نشسته به اين پرسش كه فاصله ميان مردم و روحانيت چقدر است، اين طور پاسخ داد:«يك ديدگاهي در حال حاضر در جامعه وجود دارد كه كاسهكوزهها را بر سر روحانيت ميشكنند. هر اتفاقي ميافتد، ميگويند شما كرديد. در صورتي كه خيلي از كارها اصلا به ما ربطي ندارد ولي چون نوع حكومت ما برخاسته از حكومت علمي است و روحانيت پيشگام اين انقلاب بود، مردم فكر ميكنند، نواقصي هم كه وجود دارد همه به روحانيت برميگردد. كمااينكه مسائلي كه در حوزه دين اتفاق ميافتد اگر يك آدم ظاهرا ديندار يك خطا و خلافي ميكند، مردم همه را به نام دين مينويسند. نميگويند شخص باقري فلان خطا را كرده، ميگويند اسلام همين است و به كل قضيه تعميم ميدهند. قضيه روحانيت هم به همين شكل است. متاسفانه هر مشكلي كه در مملكت پيش بيايد عمدتا هم مسائل اقتصادي است و مردم نارضايتي دارند به ما برميگردانند.» به گفته او چون شاكله و تشكيل حكومت با روحانيت بوده، پيشگامش روحانيت بوده، ميگويند اين حكومت، حكومت روحانيت است. پس هر اتفاقي هم كه بيفتد، تقصير روحانيت است. او ادامه داده است:«در صورتي كه روحانيت انقلاب را تشكيل داد، جمهوري اسلامي شكل گرفت، بقيه موارد با انتخاب مردم است. حتي در تهران در شوراياريها يا در شهرهاي كوچك شوراهاي روستا با انتخاب خود مردم است. وقتي اين همه بستر باز است، دموكراسي به طور حقيقي اجرا ميشود. مردم گاه در انتخاب كردن اشتباهاتي ميكنند، بعد تبعاتش را ميبينند و فحشش را به ما ميدهند.» اين امام جمعه جوان درباره چگونگي تذكراتي كه بابت خطبههايش گرفته، توضيح داد:«پيگير بودند چيزي كه گفتيد به چه صورت است؟ آيا چيزي كه گفتيد، مقدمه و موخره داشته كه معمولا مقدمه و موخره دارد. معمولا در رسانه همه مطلب را تيتر نميكنند، يك جمله يا نصف جمله را تيتر ميكنند و بعد كمي مبهم ميشود كه چيزي كه گفت چه معني ميدهد؟ بعد زنگ ميزنند و ميپرسند منظور از حرفي كه زدي چه بود؟ ما هم اسناد موجود را داريم. فايل تصويري، صوتي و نوشتاري موجود است و ارايه ميكنيم كه قضاوت كنند.» باقري ادامه داد:«اگر تذكري هم كسي داده ما را دوست دارد كه به ما تذكر ميدهد. بالاخره ميخواهند ما اگر در اين راه قدم برميداريم، موفق باشيم.» امام جمعه اسالم همچنين درباره منابع اطلاعاتيش براي خطبهها گفت:«بيشتر منابع من، مطالعات فضاي مجازي است و اخبار رسانهها را پيگيري ميكنم. يكسري بولتنهايي به عنوان تحليل سياسي وجود دارد اما نه اينكه مردم فكر ميكنند، ائمه جمعه كليشهاي حرف ميزنند و به آنها متن ميدهند و ميگويند از روي همين متن بگوييد. بولتن يعني جمعبندي اخبار هفته براي كساني كه شايد وقت ندارند، مطالعه كنند يا بخواهند تحليلها را يكييكي جمعبندي كنند. بولتني وجود دارد كه در همه ارگانها و سازمانها مرسوم است.» باقريارومي نظرش را درباره حجاب اجباري و اختياري چنين بيان كرد:«حجاب يك اصل ديني است، حد و حدودش هم مشخص است و اينكه بگوييم، حجاب اجباري يا اختياري است يك بحث اجتماعي است تا يك بحث فقهي و ديني.» او ادامه داد:«يك نكته هم اينجا وجود دارد كه يكسري تحريكاتي از بيرون در اين زمينه صورت ميگيرد. بايد ببينيم كه چرا در مورد تحريكات حجاب كه شبكههاي ماهوارهاي به برداشتن حجاب تبليغ ميكنند، هيچ وقت اين نسخه را در كشورهاي عربي مثل كويت يا امارات يا بحرين يا كشورهاي عربي ديگر كه حجاب زنانشان محكمتر و پوشيدهتر از زنان ماست، پياده نميكنند؟ چرا روي ايران زوم كردند؟... چون حجاب آنها ضرري به آنوريها نميرساند ولي در كشور ما وقتي حجاب باشد به آنها ضرر ميرساند. لذا ميخواهند اين حجاب را بردارند كه يك بهانه و فرصتي كنند تا از آن سوءاستفاده كنند.» به عقيده اين امام جمعه بايد بپذيريم كه بالاخره اين حجاب جزئي از مسائل دين و مذهبي ماست و احترام بگذاريم. او ميگويد:«حالا اگر كسي نميخواهد در خانه خودش رعايت كند، عقيدهاي به محرم و نامحرم ندارد اصلا اعتقادي به دين اسلام ندارد ولي وقتي در جامعه ظاهر ميشود بايد هنجار اجتماعي را رعايت كند. بحث اجبار و عدم اجبار نيست، كسي در خلوت خودش هر كاري كند، كسي يقهاش را نميگيرد كه تو چرا اين كار را كردي.» او بزرگترين ضربه را غفلت مسوولان از مردم دانست و گفت:«يعني مردم ما به جاي اينكه به مسوول خودشان اعتماد داشته باشند، به جاي اينكه به علماي خودشان اعتماد داشته باشند و به جاي اينكه به رسانه خودشان اعتماد داشته باشند به كسي ديگر اعتماد كنند.» او ادامه داد:«اگر مسوولان از مردم غافل شدند، درد مردم يادشان رفت، يادشان رفت خودشان از كجا آمدند، حالا كه به جاي بالا رسيدند يادشان برود و از نشستن در كنار مردم و همراهي با مردم ابا كنند [بدترين تهديد است].»