• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4492 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۸ مهر

پاي الكس فرگوسن هم به پرونده فساد باز شد

فوتبال براي فروش

سامان سعادت

يكي از افرادي كه به اتهام فساد در فوتبال بازداشت شده، ادعا كرده است كه با سرمربي سابق منچستريونايتد همكاري داشته است. اين فرد گفته است با دادن يك ساعت رولكس 30 هزار پوندي از فرگوسن به خاطر تغيير يك نتيجه تشكر كرده است!

دادستان دادگاهي در انگلستان كه روي پرونده فساد در فوتبال انگلستان كار مي‌كند، گفت: جوزپه (پينو) پاليراي 64 ساله اين ادعا را در گفت‌وگويي كه با يك خبرنگار داشته، مطرح كرده است و آن خبرنگار نيز به صورت مخفيانه مكالمات پينو را ضبط كرده است. برايان اونيل، دادستان دادگاه با شروع جلسه علني گفت كه پاليرا گفته است، توطئه‌اي با سرمربي سابق منچستريونايتد ترتيب داده بودند تا نتيجه يكي از بازي‌هاي اين تيم در ليگ قهرمانان (بازي با يونتوس) تغيير داده شود و پينو نيز در عوض يك ساعت رولكس طلا به فرگوسن هديه داده است.

پاليرا هم‌اكنون به جرم پرداخت و دريافت رشوه در دادگاه ساوت‌راك در كنار تامي رايت، دستيار سابق سرمربي برزنلي و دكس پرايس يكي از ايجنت‌هاي فوتبال كه 48 سال سن دارد تحت بازجويي قرار دارند البته هر 3 نفر اتهامات را تكذيب كرده‌اند.

دادستان برايان اونيل روز پنجشنبه در دومين روز دادگاه فوتبال كه به پرونده «فوتبال براي فروش» معروف شده، گفت كه اين 3 نفر در يك تحقيق گسترده كه توسط روزنامه تلگراف انجام شده است، گرفتار شده‌‌اند.

اين روزنامه در دسامبر سال 2016 تعدادي از اسناد مربوط به فساد در فوتبال انگلستان را منتشر كرده بود. اونيل در ادامه گفت: بزرگ‌ترين شخصي كه تاكنون نامش در اين پرونده مطرح شده و فعلا از سمتش استعفا داده، سم آلردايز سرمربي سابق تيم ملي انگليس و باشگاه‌هايي نظير بولتون و نيوكاسل بوده است. دادگاه همچنين شنيده است كه پينو و پريس در مورد پيوندهاي فوتبالي خود با مديران و مربيان، اظهارات افتخار‌آميزي را مطرح كرده‌اند همچنين جلساتي مخفي با روزنامه‌نگاران ترتيب داده‌اند تا بتوانند با شانتاژ خبري ديگران را تحت تاثير قرار دهند. گفته مي‌شود در اين جلسات استيو مك‌لارن سرمربي سابق انگلستان، نوانكو كانو بازيكن سابق آرسنال و هري ردنپ يكي از سرمربيان سابق فوتبال در انگلستان حضور داشته‌اند.

اونيل البته تاكيد كرد: نينو و پيرس هيچ‌كدام از اين اظهارات را براي به خطر انداختن اين افراد مطرح نكرده‌اند و اين ادعاها هنوز جزيي از پرونده رسيدگي دادگاه قرار نگرفته‌اند. به اين خاطر كه وقتي اين اظهارات گفته مي‌شد اين افراد حاضر نبوده‌اند تا از خودشان دفاع كنند.

دادگاه همچنين متوجه شده، كلر نيول روزنامه‌نگار مخفي با استفاده از نام مستعار كلر تيلور به عنوان نماينده يك شركت مديريت ورزشي به نام ميران در ماه مه 2016 با پاليرا تماس گرفته و گفته است، مي‌خواهد روي بازيكنان فوتبال در انگلستان سرمايه‌گذاري كند. نيول بعد از جلب اعتماد باليرا توانسته است، مدارك زيادي به دست آورد.

اونيل توضيح داد كه مدارك مربوط به بيش از چندين جلسه، ايميل‌ و پيام از پريس و پاليرا كه اصالتا اهل جنواست را كشف كرده است كه در آن، اين دو نفر پيشنهادهايي مبني بر خريد و فروش بازيكن و قرار گرفتن نام فوتباليست‌ها در ليست باشگاه‌ها به چشم مي‌خورد. شيوه كار به اين شكل بوده كه آنها مالكيت يك بازيكن را حفظ مي‌كردند و از فروش‌هاي بعدي او سود مي‌بردند كه از شواهد پيداست همه اين فعاليت‌ها با رشوه دادن تسهيل مي‌شده.
بر اساس قوانين فيفا از سال 2008 مالكيت شخص سوم در فوتبال انگلستان ممنوع شده است. اين قانون در سال 2015 توسط فيفا نيز به رسميت شناخته شده است.

پاليرا همچنين متهم است كه با‌ پذيرش رشوه 5هزار پوندي براي افشاي اطلاعات تجاري بازيكنان موافقت كرده است. گفته مي‌شود طي تحقيقات مشخص شده كه اين فرد در جريان تحقيقات روزنامه تلگراف يك پاكت پر از پول نقد دريافت كرده است. هيات منصفه همچنين شنيده است كه اين دو شخص (پاليرا و پريس) كه هيچگاه به عنوان نماينده رسمي در فوتبال انگلستان ثبت نشده‌اند با پرداخت رشوه به بازيكنان، آنان را ترغيب مي‌كرده‌اند كه اين دو نفر را به عنوان نمايندگان خود به باشگاه‌ها معرفي كنند.

پاليرا در دفاع از خود در برابر اتهاماتي كه به او وارد شده در جلسات مختلف ادعا كرده است كه يك كمد كامل از پرونده در اختيار دارد. او همه مديران فوتبال در انگلستان را مي‌شناسد و از فساد همه آنها مطلع است. همچنين اين شخص مدعي شده كه او و همكارانش هم‌اكنون به خاطر آگاهي از فساد سازمان‌ يافته در فوتبال انگلستان به دادگاه كشيده شده‌اند تا با ساكت كردنش، رسوايي بزرگي به راه نيفتد.

اين در حالي است كه هيات منصفه شنيده كه باليرا در اولين ملاقات خود با روزنامه‌نگار مخفي مدعي شده است همه مدير برنامه‌ها در انگلستان هنگام قرارداد بستن با بازيكنان مبلغي را به عنوان حق پشتيباني دريافت كرده‌اند. باليرا گفته است:«اين غيرقانوني نيست اما شما مي‌دانيد كه اين قطعا فساد است چراكه در نهايت آن كسي كه باشگاه‌ها بايد با آنها قرارداد ببندند، ايجنت‌ها هستند.»

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون