• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

آيت‌الله يزدي به حضور زنان در ورزشگاه‌ اعتراض كرد

ورزشگاه «آزادي» يا ورزشگاه «آقايان»؟!

جامعه مدرسين حوزه علميه قم روز گذشته بيانيه‌اي در راستاي «شكرگزاري از توفيق برگزاري باشكوه مجالس عزاداري ماه‌هاي عاشورا و صفر» منتشر كرد.

در جاي‌جاي اين بيانيه كه به امضاي آيت‌الله يزدي رسيده‌بود، بر «اهتمام بر شعائر ديني» و «ترويج معارف اسلامي» و البته فراهم شدن بيش از پيش «فرصت ترويج معارف اهل بيت به بركت انقلاب اسلامي» تاكيد شده است. همچنين در اين بيانيه از «مسوولان و مجموعه‌هاي علمي، ديني، و تبليغي خواسته‌شد براي گسترش اسلام در همه ابعاد و عمل به همه احكام نوراني اسلام بكوشند و بر حل مشكلات مردم تمركز كنند.»

اما اين تمام بيانيه نه چندان طولاني جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيست كه ذيل آن نام آيت‌الله محمد يزدي با عنوان رييس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم» به چشم مي‌خورد.

در بخشي از اين بيانيه، آيت‌الله يزدي نسبت به ورود زنان به ورزشگاه هشدار داده و ضمن استفاده از تركيب «ورزشگاه‌ آقايان» نوشته شده‌بود: «متأسفانه مقارن با ايام اربعين حسيني و نمايش باشكوه ابراز ارادت جهاني به ساحت قدسي سيدالشهداء (عليه‌السلام) و تجلّي هم‌گرايي اسلامي دو ملت عزيز ايران و عراق، شاهد برخي بي‌مبالاتي‌ها در كشور در قالب سوق دادن بانوان به ورزشگاه‌هاي آقايان بوديم. امري كه بي‌شك در مسير احياي دين و عمل به ارزش‌هاي اسلام و انقلاب نيست. امروز وظيفه اصلي مسوولان نظام اسلامي حل مشكلات اقتصادي و تأمين عزت و سربلندي ملت ايران است. مع‌الأسف به نظر مي‌رسد برخي مسوولان مي‌كوشند به‌جاي حل مشكلات يادشده در هر فرصتي حاشيه‌سازي كرده و فضاي كشور را دوقطبي كنند.» جامعه مدرسين حوزه علميه قم «ناصحانه» متذكر شده: «اهتمام به شرع مقدس و تخطي نكردن از احكام ديني در زمره وظايف ذاتي هر مسوول در نظام جمهوري اسلامي ايران است و مسوولان بايد بر حل مشكلات مردم تمركز كنند و نبايد اين وظيفه، با حاشيه‌سازي‌ها ناديده گرفته‌شود.»

خبرنگار پايگاه خبري ديده‌بان ايران درمورد متن اين بيانيه با برخي از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم از صدور آن صحبت كرده و از آنها پرسيده كه آيا از متن اين بيانيه مطلع بوده‌اند يا خير؟ آيت‌الله مقتدايي مدرس حوزه علميه قم و عضو جامعه مدرسين ضمن ابراز بي‌اطلاعي از صدور اين بيانيه گفته كه «من درخصوص صدور بيانيه و محتواي آن هيچ اطلاعي ندارم به اينجانب اطلاعي درخصوص بيانيه داده نشده است. بعيد مي‌دانم بيانيه صادر شده؛ اگر چيزي هم منتشر شده من نديدم و اطلاعي از محتواي آن ندارم.» و تعداد ديگري از اعضاي جامعه نيز در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري از وجود چنين اطلاعيه‌اي اظهار بي‌اطلاعي كردند.

گويا اين رويه‌اي معمول است كه برخي روحانيون سرآمد و سرشناس اتفاقا قم‌نشين به نام يك جمع بيانيه‌اي صادر مي‌كنند و تلاش دارند تا پيام خود را در قالب بيانيه و ازسوي يك جمع رسانه‌اي كنند. كما اينكه آيت‌الله جنتي از جايگاه رييس مجلس خبرگان رهبري نيز ارديبهشت سال گذشته بيانيه‌اي عليه برجام و ازسوي اعضاي اين مجلس منتشر كرد كه با واكنش ساير اعضا مواجه شد و ظاهرا اين ماجرا براي بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم با امضاي محمد يزدي تكرار شده است.

فارغ از پيگيري سياست «بيانيه‌هاي تك‌امضايي» آنچه در متن اخير عجيب به نظر مي‌رسد، كاربرد تركيب ورزشگاه آقايان است. در حالي كه همه نهادها و ارگان‌هاي حاكميتي بر سر اصل «ورود زنان به ورزشگاه» به توافق رسيده‌اند و زيرساخت‌هاي لازم را براي اين اتفاق دست‌كم درمورد بازي‌هاي ملي فراهم كردند، آيت‌الله يزدي ورزشگاه آزادي را «ورزشگاه آقايان» مي‌داند و از حضور زنان گلايه دارد و معتقد است ورود زنان به ورزشگاه‌ها براي تماشاي فوتبال امري خلاف «احياي دين و عمل به ارزش‌هاي اسلام و انقلاب» است. رييس شوراي عالي حوزه‌هاي علميه قم در حالي كه بر معيشت مردم تاكيد و از دوقطبي‌سازي‌ها انتقاد دارد اما خود دوقطبي و دوگانه‌اي ميان توجه به خواسته‌هاي مشروع زنان را رو در روي توجه به مصايب معيشتي قرار داده و مسوولان را به «توجه به حل مشكلات» دعوت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون