• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4501 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان

يك عضو جبهه پايداري از ارايه ليستي مستقل از فهرست انتخاباتي اصولگرايان خبر داد

راه ناهموار دست‌راستي‌ها

اگر تا چند ماه پيش فقط مشكل‌شان وحدت بود، امروز پاي اختلافات بر سر سرليستي تهران هم به ميان آمده است و هر روز زمزمه‌اي متفاوت از اردوگاه اصولگرايي به گوش مي‌رسد؛ يك روز اما و اگرها با فرمان انتخاباتي آيت‌الله مصباح‌يزدي، پدر معنوي جبهه پايداري‌ درباره گزينه اصلح متوجه سعيد جليلي و مرتضي آقا‌تهراني مي‌شود و روز ديگر بيرق سرهنگ اصولگرا به دست مي‌گيرند و سخن از سرليستي محمدباقر قاليباف به ميان مي‌آيد. هرچه هست به نظر مي‌رسد جناح راست كه از نمد انتقادات به اصلاح‌طلبان و دولت براي خود در انتخابات 98 كلاهي تصور كرده بودند، اين روزها با چالش‌هاي مختلفي دست به گريبان هستند.

 

آخرين وضعيت ليست واحد

هر بار كه تنور انتخابات داغ مي‌شود، تشكل‌هاي فصلي اصولگرايي آن هم براي رسيدن به وحدت حداكثري نيز ظهور و بروز پيدا مي‌كنند. از ائتلاف 1+2 يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري گرفته تا ائتلاف ۷+۸ انتخابات مجلس دهم؛ ائتلاف‌هايي كه چندان موفق نبودند. اين آخري، جمنا يا همان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي با رويكردي متفاوت براي دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري روي كار آمد و هر چند توانست ۱۶ ميليون راي براي ابراهيم رييسي كانديداي نهايي اين جبهه به ارمغان بياورد اما نتوانست به عنوان ساز و كاري موفق ادامه حيات دهد و با پايان انتخابات، انتقاد از اين جبهه بود كه آغاز شد.

حال دوباره با نزديك شدن به انتخابات مجلس، موضوع وحدت اصولگرايان اين‌بار زير چتر «شوراي وحدت» نُقل محافل سياسيون جناح راست شده است. هر چند نزديك به يك سال است كه از تشكيل شوراي وحدت مي‌گذرد اما هنوز دود سفيدي از دودكش اين شورا براي رسيدن به يك ليست واحد بيرون نيامده. البته اهالي اين جناح، اميد بسياري دارند كه اين‌بار ليست‌شان انشعابي نداشته باشد.

در همين راستا مهدي چمران رييس شوراي شهر سابق پايتخت و ازجمله اعضاي ارشد جمنا درباره آخرين وضعيت ليست اصولگرايان براي يازدهمين انتخابات مجلس به تسنيم مي‌گويد: «روندي كه شوراي ائتلاف جريان‌هاي انقلابي دنبال كرده، بسيار خوب بوده و انتظار مي‌رود در آينده از انسجام بيشتري برخوردار باشد.» او درباره اينكه گفته مي‌شود براي انتخاب سخنگوي شوراي ائتلاف دير شده است، مي‌گويد: «اكثر اعضاي شوراي ائتلاف معتقدند زمان انتخاب و معرفي سخنگو نيست و بايد همه سازوكارها نهايي و سپس سخنگو به مردم معرفي شود. تلاش داريم فردي جوان يا نيمه جوان را به عنوان سخنگوي شورا انتخاب و به مردم معرفي كنيم.» در اين ميان اما خبرهايي درباره نهايي شدن ليست اصولگرايان به گوش مي‌رسيد كه چمران با قاطعيت آن را رد مي‌كند و مي‌گويد: «اصلا اين‌طور نيست. ممكن است برخي درباره برخي گزينه‌هاي مطرح گمانه‌زني‌هايي داشته باشند اما فعلا درباره ليست
30 ‌نفره تهران تصميم‌گيري نكرده‌ايم، چون سازوكار مشخصي را براي انتخاب گزينه‌ها درنظر داريم.»

آن‌طور كه چمران مي‌گويد اين شورا درباره حوزه انتخابيه شهرستان‌ها هم برنامه‌ريزي كرده است. او مي‌گويد: «براي ليست 30 نفره تهران، قاعدتا ما بايد سه تا پنج برابر ليست كه 30 نفر هستند، گزينه داشته باشيم؛ يعني بين 90 تا 150 گزينه كه درنهايت از اين تعداد به 30 نفر برسيم. ما براي ليست تهران يا ليست شهرستان‌ها از اصول مشخصي تبعيت كرده و خواهيم كرد؛ ما درنظر داريم گزينه‌هايي به مردم معرفي كنيم كه علاوه بر تعهد و كارآمدي از شانس بالايي براي راي‌آوري برخوردار باشند و بتوانند مورد توجه مردم قرار بگيرند.»

 

راه جداي پايداري

«جبهه پايداري در حال بررسي كردن گزينه‌هاي مطرح براي معرفي به مردم است اما فعلا هيچ ليستي از سوي جبهه پايداري قطعي نشده است.» اين ‌را قاسم روانبخش از اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري مي‌گويد. جمله‌اي كه نشان مي‌دهد اتفاقا برخلاف صحبت‌هاي مهدي چمران اوضاع اصولگرايان در ماجراي رسيدن به وحدت خيلي هم خوب
به پيش نمي‌رود و دست‌كم ساز پايداري با ديگران كوك نيست.

روانبخش در پاسخ به اين پرسش كه احتمال ائتلاف جبهه پايداري با شوراي ائتلاف چقدر است، به تسنيم مي‌گويد: «اخيرا برخي اعضاي جبهه پايداري با آيت‌الله موحدي كرماني ديدار داشته‌اند و در اين جلسه درباره ليست همراهي بيشتر نيروهاي انقلاب بحث و بررسي ‌شده است؛ جبهه پايداري اعلام كرده كه اگر شوراي ائتلاف براساس شاخص‌هاي انقلابي عمل كند، مي‌توان به همراهي و ائتلاف خوش‌بين بود.» نكته مهم صحبت‌هاي روانبخش آنجاست كه مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد كه گزينه‌هاي اشتراكي به جبهه پايداري در شوراي ائتلاف در سراسر كشور و تهران زياد باشد كه اميدوار هستيم كه اين اشتراكات به حداكثر ممكن برسد؛ اعضاي جبهه پايداري همراهي با ديگر گروه‌هاي انقلابي از جمله شوراي ائتلاف را براي خود يك اصل مي‌دانند اما براساس اصول و شاخص‌هاي تعيين‌شده عمل خواهند كرد.» او ادامه مي‌دهد: «جبهه پايداري، اكنون در شوراي ائتلاف حضور ندارد و عضوي از اين شورا نيست اما تعامل با اين شورا را موردنظر دارد.»

اين صحبت‌هاي روانبخش نشان مي‌دهد «در» جبهه پايداري بر همان «پاشنه» سابق مي‌چرخد؛ يعني موضوعي كه تير ماه 98 از زبان مرتضي آقا‌تهراني، دبيركل جبهه پايداري بيان شد. او پيش از اين از مدل انتخاباتي جبهه‌ پايداري خبر داده و گفته بود: «جبهه پايداري براساس بررسي‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جريان‌هاي انقلابي براي انتخابات مجلس در سال جاري به مدلي براي هم‌افزايي و وحدت رسيده است و براساس آن مدل، ارتباطات و فعاليت‌هاي خودش را با ديگر تشكل‌هاي انقلابي در جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامي و روي كارآمدن مجلس انقلابي عملياتي مي‌كند.»

 

مانور سرليستي قاليباف

محمدباقر قاليباف پس از گذشت بيش از 2 سال از آخرين انتخاباتي كه در آن كانديدا شده بود، بازهم دست به كار شده و براي آنچه تحت عنوان «نواصولگرايي» در سر مي‌پروراند، نه منتظر رخصت اصولگرايان شده، نه در او عزمي ديده مي‌شود كه دنباله‌رو تصميماتي و فرمان‌هايي باشد كه از درون اردوگاه اصولگرايي صادر مي‌شود. هر چه به انتخابات نزديك مي‌شويم، اصرار قاليباف بر عملياتي كردن ايده‌هايش بيشتر از قبل مي‌شود. قاليباف كه در ركورد نام‌نويسي براي انتخابات رياست‌جمهوري با محسن رضايي رقابت مي‌كند اين‌ روز‌ها اسمش در ميان افرادي قرار مي‌گيرد كه گمانه‌زني‌ها درباره حضورش در ميدان رقابت انتخاباتي مجلس هم به گوش مي‌رسد و آن‌طور كه نزديكانش درباره او مي‌گويند، به نظر مي‌رسد اين حرف‌ و حديث‌ها چندان هم در مقام گمانه‌زني نيست و سرهنگ اصولگرا مي‌خواهد ميدان بازي را از پاستور به بهارستان تغيير دهد.

هرچند رضا شيران خراساني از نمايندگان نزديك به قاليباف چندي پيش در مصاحبه‌اي با خبرآنلاين با قطعيت گفته بود كه قاليباف از تهران و مشهد كانديدا نمي‌شود اما چندي پيش محسن پيرهادي از نزديكان قاليباف درمورد گمانه‌زني‌ها درباره حضور قاليباف به عنوان سرليست انتخابات مجلس يازدهم از حوزه انتخابيه تهران يا مشهد، گفته است: «برداشت شخصي من اين است كه در صورت نامزدي در انتخابات، ايشان از حوزه انتخابيه تهران به مجلس ورود كنند، اما اينكه تصميم قطعي ايشان چيست، بايد منتظر ماند و ديد و نظر بنده گمانه‌زني است و قطعي نيست.»

با وجود آنكه طيف قاليباف تلاش‌ دارند، او را به عنوان سرليست اصولگرايان در تهران معرفي كنند، مهدي چمران از حلقه اصلي شوراي ائتلاف درباره سرليستي قاليباف در ليست نهايي شوراي ائتلاف به تسنيم مي‌گويد: «تاكنون هيچ بحثي درباره سرليستي نشده است و هر اتفاقي ممكن است درباره سرليست درست يا غلط باشد اما تاكنون هيچ بحثي نشده است. برخي رسانه‌ها درباره سرليست شوراي ائتلاف نظرات و گمانه‌زني‌هاي خود را مطرح كرده و هر روز اسم يكي از اصولگرايان شاخص را مطرح مي‌كنند در حالي كه ما تاكنون هيچ صحبتي با هيچ‌ فردي نكرده‌ايم.»

از سوي ديگر اما احمد توكلي درباره اجماع اصولگرايان براي سرليستي قاليباف به نامه‌نيوز گفته است: «عقلاني است كه سرليست شود، زيرا چهره‌اي شناخته ‌شده است و مردم تهران اگر برخورد سياسي نكنند به او راي مي‌دهند، زيرا از چنين شخصيت‌هايي خوش‌شان مي‌آيد.» او همچنين درباره شانس قاليباف براي رياست مجلس آتي، مي‌گويد: «اكنون زود است كه درباره رياست مجلس آينده اظهارنظر كنيم و بايد ديد كه در مجلس چه گرايش‌هايي از اصولگرايان وارد مي‌شوند و چه طيفي مي‌تواند اكثريت اصولگرايان را دارا باشد اما من او را در قامت رياست مجلس مي‌بينيم، زيرا كسي كه مي‌تواند در قامت نامزد رياست‌جمهوري رقابت كند، حتما و به مراتب اولي مي‌تواند رييس‌مجلس هم شود.»

به هر تفسير از آنجا كه در جريان انتخابات‌هاي گذشته بخت با سرهنگ بازنشسته چندان يار نبود، بايد ديد هماي پيروزي در انتخابات، آيا اين‌بار بر شانه‌هاي قاليباف مي‌نشيند يا اين‌بار هم نام «سردار» از صندوق آراي عمومي خارج نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون