• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4511 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ آبان

چند خط درباره گزارش «اسنپ مال چه كسي است؟»

اين چند خط را بيشتر از موضع يك شهروند مي‌نويسم؛ شهروندي كه كشورش را دوست دارد و به پيشرفت و سعادتش اميد بسته است. علاوه بر اميد، اين حقير فقير سراپا تقصير، براي رشد و رونق اقتصاد و فرهنگ و خوشحالي شهروندان كاري هم اگر از دستش برآمده دريغ نكرده و نخواهد كرد. صريح و بي‌مجامله بگويم كه وظيفه ملي و ديني خود مي‌دانم كه- به‌رغم بضاعت اندكم و به مدد همكاران بزرگوارم- از طريق نوشتن و كارهاي روزنامه‌نگارانه، موانع را از جلوي پاي مردم بردارم، سوءتفاهم‌ها را رفع كنم، شفافيت و همدلي و مواسات را گسترش دهم، حرف مردم را به مسوولان برسانم و حرف ايشان را به مردم و از همه اينها مهم‌تر هر جا كار خوب و خداپسندانه‌اي راه مي‌افتد و اسباب رضايت و رفاه شهروندان را فراهم مي‌آورد، از آن حمايت كنم... يكي از كارهاي قابل تحسيني كه در عرصه اقتصاد حمل و نقل راه افتاده، اسنپ، تپسي، كارپينو و غيره است. اين اتفاق‌هاي مدرن و مبتني بر خلاقيت‌هاي جديد نه فقط تا حدودي از فشار بيكاري كم مي‌كنند، بلكه باري را نيز از روي دوش شهرنشينان‌شان برمي‌دارند. كارآفريني‌هاي جديد اگرچه به رونق اقتصاد كمك فراوان مي‌كنند، اما بايد متفطن اين معني باشيم كه آثار خير فرهنگي نيز دارند و روند مردمي‌ شدن امور را سرعت مي‌بخشند.

اين موضوع را لازم است جامعه‌شناسان در دست مطالعه بگيرند و آثار دموكراتيك مشاغل جديد را به بحث و گفت‌وگو بنشينند. اما از آن طرف خطراتي نيز اين مشاغل را تهديد مي‌كند كه نبايد از آنها غافل شد. خصوصا شايعات و سوءتفاهم‌‌ها اين قدرت را دارند كه مسير رشد و توسعه را ناهموار كنند و كارآفرينان و مردم را از پيمودن مسيرهاي صحيح بازدارند. در همين‌جاست كه نقش رسانه‌ها پررنگ مي‌شود و تلاش روزنامه‌نگاران براي شفافيت بيشتر و ممانعت از تناور شدن خاربن‌هاي سوءتفاهم و شايعه اهميت مي‌يابد. خاطرتان باشد سال‌ها پيش بعضي از رقباي اقتصادي، با پخش شايعات بي‌اساس به جنگ برند كاله رفتند و بازار آن را به دردسر انداختند.

اين شايعه را گذر زمان، البته با تحميل هزينه‌هاي گزاف از اذهان عموم پاك كرد، اما اگر همان موقع رسانه‌ها به ميدان مي‌آمدند و به شفافيت
اقتصادي و سياسي دامن مي‌زدند، چه بسا زودتر از اينها كار را نه فقط براي شركت‌هاي اقتصادي كه براي مردم آسان مي‌كردند. به قول سعدي «سر چشمه شايد گرفتن به بيل/ چو پر نشايد گرفتن به پيل»... درباره اسنپ هم بازار شايعه داغ است و ما نياز داريم تا با كمك شفافيت جلوي نضج و گسترش دروغ‌ها را بگيريم.

در اين ميان بايد از رسانه ملي هم تقدير كنيم كه وارد ميدان شده و مردم را به پرهيز از دامن زدن به اخبار نادرست دعوت كرده. در پي گزارشي كه «اعتماد» از سهامداران اسنپ منتشر كرد، اين شائبه پيش آمد كه سعودي‌ها هم دست‌اندركارند. با توجه به بار سياسي و فرهنگي عبارت «سعودي» اقتضا مي‌كند كه حرف مسوولان اسنپ را به دقت بيشتري بشنويم. مديران اسنپ جوابيه‌اي فرستادند كه قابل اعتناست و عقل حكم مي‌كند كه به آن اعتماد كنيم و همين كه آنها در مسير شفاف‌سازي گام برمي‌دارند، از ايشان تشكر كنيم. عين پاسخ اسنپ را روز پنجشنبه در صفحه اقتصادي «اعتماد» خوانديد، اما اين توضيحات را محض تاكيد نوشتم تا بگويم تلاش ما در صفحات اقتصادي روزنامه تاكيد بر شفافيت مالي و تقويت نهادهايي است كه در رشد و توسعه اقتصاد و فرهنگ كشور سهم دارند.

مخلص شما سردبير

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون