فرمانده انتظامي تهران بزرگ در نامهاي به شهردار تهران معايب طرح كنترل آلودگي هوا را تشريح و ۵ پيشنهاد براي كاهش مشكلات آن مطرح كرد.
بعد از چالشهاي مختلف در مورد كارآمدي طرح ترافيك جديد تهران، سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران طي نامهاي به شهردار تهران از ۱۲ مورد از معايب اين طرح سخن گفته است.
خبرگزاري مهر با انتشار اين نامه به ذكر كامل اين 12 مورد نقيصه طرح ترافيك جديد اشاره كرده و اين معايب را اينگونه عنوان كرده است:
۱- در شرايط حاضر زيرساختها و معابر كلان شهر تهران به صورت روزانه، ظرفيت محدودي براي تحمل بار ترافيكي وسايل نقليه را دارند، اين در حالي است كه برابر طرح زوج و فرد گذشته از حدود ۴ ميليون خودروي موجود، تعداد دو ميليون خودرو امكان تردد روزانه داشتند و در طرح جديد نيز عملا ۱.۵ روز در هفته به صورت رايگان، خودروها مجاز به تردد بوده و مابقي روزها نيز با پرداخت عوارض بدون محدوديت، اجازه تردد خواهند داشت. بديهي است اين روش زمينه افزايش تقاضاي سفر بيش از گذشته را فراهم كرده است.
۲- تقاضاي سفر و حجم تردد در معابر حاشيه طرح از جمله بزرگراههاي امام علي (ع)، شهيد همت و شهيد چمران افزايش يافته و به تبع آن افزايش ميانگين زمان سفر و تاخير در شبكه معابر و افزايش آلودگي هوا را به همراه داشته است.
۳- افزايش تقاضاي استفاده از موتوسيكلت و درنتيجه رشد فزاينده تصادفات منجر به جرح و فوت
۴- پيشبيني افزايش تقاضاي سفر در ايام پاياني هر فصل باتوجه به امكان ذخيره زمان رايگان (بهطور مثال تمركز و تجميع سفرهاي خريد در ايام پاياني شهريور و اسفند ماه)
۵- عدم تناسب و پاسخگويي ناوگان حمل و نقل عمومي با تقاضاي سفر جديد
۶- عدم برنامهريزي و پيشبيني لازم جهت پوشش سفرهاي مراجعين سازمانهاي خدماترسان ازجمله مراجعات ضروري به مراكز درماني و بيمارستانها -مراجعه به مراكز انتظامي و نظامي- سرويسدهي به مدارس و مراكز دانشگاهي و همچنين حمل و نقل مايحتاج ضروري مانند خودروهاي حمل آرد
۷- فراهمسازي زمينه بياعتمادي مردم نسبت به سيستم مديريت كشور با استنباط بر كسب درآمد به بهانه بهبود وضعيت آلودگي هوا
۸- افزايش انگيزه كاربران ترافيك به ارتكاب تخلف (پوشش و مخدوش كردن پلاك)
۹- ايجاد بستر مناسب جهت تردد بدون محدوديت و آسان اقشار پردرآمد در محدوده طرح جديد و سوق دادن افراد كمدرآمد به سمت استفاده از معابر پيراموني
۱۰- افزايش نارضايتي كسبه و ساكنين مستقر در محدوده طرح به علت محدوديت تردد و پرداخت عوارض
۱۱- ناكارآمدي طرح جديد از زمان اجرا و عدم موفقيت در كاهش بار ترافيكي منطقه مركزي كلانشهر تهران و كاهش آلودگي هوا
۱۲- افزايش قابلملاحظه بار ترافيكي از ساعت ۱۹ الي ۲۳ در معابر و محدوديتهاي منتهي به اجراي طرح
در گزارش منتشر شده توسط مهر به بخش ديگري از اين نامه اشاره شده و آمده است: در ادامه نامه فرمانده نيروي انتظامي تهران خطاب به شهردار عنوان شده كه: «نظر به مواد مطروحه و افزايش نارضايتيهاي مردمي و مشكلات ترافيكي كه در نتيجه اجراي طرح ايجاد شده است، به نظر ميرسد طرح مذكور داراي نواقصي است و لازم است به منظور رفع معايب و مشكلات ذكر شده، در موارد ذيل مورد بازنگري قرار گيرد:
۱- كليه وسايل نقليه شخصي ميتوانند در هر هفته فقط دو روز به صورت مجاز تردد نموده و ساير روزهاي هفته به استثناي روزهاي تعطيل، ممنوعيت مطلق تردد اعلام شده و براي تردد خودروهاي غيرمجاز، جريمه توسط پليس صادر شود.
۲- براي موارد تردد ضروري، رانندگان ميتوانند از ظرفيت روزانه طرح ترافيك استفاده كنند.
۳- كاهش زمان طرح ترافيك از ساعت ۱۹ به ۱۷ و كاهش زمان طرح كاهش آلودگي از ۱۹ به ۱۸ در نيمه دوم سال
۴- اجازه يكبار خروج و يكبار ورود براي ساكنين و كسبه بدون محدوديت زماني
۵- درنظر گرفتن تردد مجاز براي خودروهاي نظامي، امنيتي و خدماتي.