• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

زنوزي يك مربي ديگر را هم اخراج كرد

پايان مصطفي دنيزلي و تراكتور

سامان سعادت

 

 

مصطفي دنيزلي از تراكتورسازي اخراج شد. خبر محترمانه‌اش اين بود: دنيزلي بعد از توافق با زنوزي مالك باشگاه تراكتور از اين تيم جدا شد. اما واقعيت اين است كه دنيزلي تبديل به چندمين مربي دو، سه سال اخير تي‌تي‌ها شد كه به خاطر بي‌صبري مديران باشگاه اخراج مي‌شود. سرمربي كهنه‌كار تركيه‌اي بعد از يك شروع خوب و چندين هفته بالانشيني به واسطه چهار هفته نتيجه نگرفتن حالا راهي كشورش مي‌شود و تراكتور بايد به دوران پس از او فكر كند. همانطوري كه در چند سال اخير به دوران پسا توشاك و پسا تقوي و پسا ليكنز فكر كرده است. 18 ماه و 4 سرمربي! كدام تيم مي‌تواند با چنين روندي به موفقيت برسد؟

زنوزي از آن دسته مالكيني است كه گمان مي‌كند مي‌تواند صرفا با تزريق سرمايه كار را پيش ببرد. او هر سال از اين كشور به آن كشور دنبال مربيان اسم و رسم‌دار و ترجيحا مسن مي‌گردد تا بلكه با سپردن سكان هدايت تيمش بتواند آرزوي هواداران پرشور اين تيم را به واقعيت تبديل كند. اما هر سال درست در ميانه فصل با اولين نشانه‌هاي بروز بحران دست به كار مي‌شود و تغيير در راس كادر فني تيمش را كليد مي‌زند. او در ابتداي فصل گذشته جان توشاك ولزي را كه در دوران جواني و ميانسالي‌اش كوهي از افتخارات به دست آورده بود،
به تبريز آورد. زنوزي همچنين بيشتر ستاره‌هاي فوتبال ايران من‌جمله دو كاپيتان تيم ملي يعني شجاعي و دژاگه را به تراكتور كشاند و به قول رسانه‌ها يك تيم كهكشاني ساخت. اما پيرمرد ولزي خيلي خسته‌تر از آن بود كه بتواند با شرايط ليگ ايران خودش را تطبيق دهد يا شايد فرصت اين كار را پيدا نكرد. توشاك فصل را بد شروع كرد و تا آمد به خودش بيايد چمدان به دست در فرودگاه منتظر پرواز به مقصد كشورش بود. او كه با كلي تبليغ و سروصدا راهي تبريز شده بود، خيلي آرام اين شهر را ترك كرد و جايش را به محمد تقوي سپرد.

محمدي تقوي را مي‌توان يك استثنا در جريان كاري تراكتور دانست؛ يك توفيق اجباري. استقلالي سابق كه مدت‌ها در اروپا درس فوتبال خوانده بود بعد از توشاك هدايت موقت تراكتور را برعهده گرفت و به مدت چند هفته تا پايان نيم‌فصل روي نيمكت اين تيم نشست و به گواه اكثر كارشناسان نتايج قابل قبولي هم گرفت. اما زنوزي كه علاقه زيادي به مربيان اسم‌ و رسم‌دار اما مسن دارد، در ابتداي نيم فصل دوم، يعني درست زماني كه فرصت داشت دنبال مربي بگردد، جرج ليكنز بلژيكي را به جاي تقوي روي نيمكت تيمش نشاند. تراكتور با ليكنز هم نتايج بدي نگرفت تا روز بازي تيمش با سپيدرود رشت و گل‌هاي عجيبي كه فروزان دريافت كرد. در يك برهه چند روزه تيم آماده تراكتور به واسطه بحران خودساخته دچار چنان حاشيه‌اي شد كه ديگر نتوانست از زير بار آن خارج شود. پايان فصل يك حسرت ديگر براي تراكتور بود و مديري كه انديشه تغييرات بزرگ ديگري را در سر مي‌پروراند.

شروع فصل جديد زنوزي عزمش را جزم كرد تا با تجميع همه شرايط بهترين گزينه ممكن را براي نيمكت تيمش انتخاب كند. او كسي را آورد كه اول از همه فوتبال ايران را مي‌شناخت و در ثاني كارنامه قابل قبولي از خودش در دوران مربيگري به جا گذاشته بود و ضمنا همزبان طرفداران تيم به حساب مي‌آمد. اين مربي مصطفي دنيزلي بود؛ سرمربي سابق تيم‌هاي پاس و پرسپوليس در فوتبال ايران. با وجود اينكه دنيزلي هميشه جزو مربيان خارجي خوب ليگ ايران محسوب مي‌شد اما يك انتقاد جدي به او وارد بود. تيم‌هاي دنيزلي فوتبال خوبي به نمايش مي‌گذاشتند اما در نهايت به نتيجه نمي‌رسيدند. يعني در پايان فصل خبري از جام نبود. اما كارشناسان اين دور را دور دنيزلي دانستند و همه‌چيز را براي نتيجه گرفتن او مهيا ديدند. دنيزلي هم خيلي زود نشان داد براي اتمام تمام كارهاي نيمه‌كاره‌اش در ايران راهي تبريز شده و پرشورها اميدوار شدند كه شايد اين فصل نوبت قهرماني آنها باشد. رويايي كه مثل يك خواب خوش شروع شد و درست در جايي كه به عميق‌ترين نقطه‌اش رسيده بود، تبديل به يك كابوس وحشتناك شد. هواداران تراكتور ديروز صبح از اين كابوس بيدار شدند و خبر اخراج مصطفي پاشا را در خبرگزاري‌ها خواندند.

تراكتور در هفته هشتم مقابل صنعت نفت آبادان دو بر يك مغلوب شد اما هنوز هيچ خبري از بحران در تيم دنيزلي نبود. اما هفته بعد وقتي تراكتور در يادگار امام با هت‌تريك دياباته شكست سنگين چهار بر دو مقابل استقلال را تجربه كرد، ديگر هيچ چيز مثل سابق نشد. بحران مثل يك ميخ بزرگ چهار چرخ تراكتور را پنچر كرد. اين تيم در بازي بزرگ ديگرش برابر سپاهان هم مغلوب شد تا مساوي برابر شاهين ته جدولي در خانه حكم اخراج دينزلي يا به قول خبرگزاري‌ها توافق دوجانبه براي جدايي را رقم بزند.

با اين وجود همچنان اخراج دنيزلي تعجب‌برانگيز است. يك نگاه ساده به جدول رده‌بندي دليل اين تعجب را به خوبي نشان مي‌دهد. تراكتور هم‌اكنون با 18 امتياز از 11 بازي هشتم است اما اين تيم نسبت به استقلال صدرنشين دو بازي كمتر و تنها 7 امتياز فاصله دارد. يعني تراكتور اگر دو بازي عقب‌افتاده‌اش مقابل پيكان و شهر خودرو را ببرد به راحتي دوباره جزو مدعيان اصلي قهرماني قرار مي‌گيرد. حتي گرفتن 4 امتياز از اين دو بازي نيز اين تيم را به كورس برمي‌گرداند. با توجه به اينكه هنوز بخشي از نيم‌فصل اول و يك نيم‌فصل كامل دست نخورده تا انتهاي ليگ باقي‌مانده. حداقل انتظاري كه از مالك جاه‌طلب تراكتور مي‌رفت اين بود كه تا نيم‌فصل با سرمربي فعلي ادامه دهد كه البته اين اتفاق نيفتاد. در چنين شرايطي تنها تحليل موجود همان است كه ابتدا عنوان شد. زنوزي پول دارد اما نمي‌داند دقيقا چطور از پولش در فوتبال استفاده كند و جالب اينجاست كه مدام به مديران ديگر تيم‌ها مخصوصا سرخابي‌ها كنايه مي‌زند كه مديريت را از من ياد بگيريد! او در اين مدتي كه مالكيت باشگاه را برعهده داشته هيچگاه اجازه نداده تيمش رنگ ثبات به خود ببيند. حال بايد ديد زنوزي و مشاورانش كه نقش بسيار زيادي در تصميم‌گيري‌هاي مالك باشگاه دارند، چه شخصي را جايگزين دينزلي خواهند كرد. فعلا احد شيخ‌لاري ستاره سال‌هاي دور تراكتور هدايت موقت تيم را برعهده گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون