قوانين سرگردان آلودگي هوا
سپيده موسوي
سال 98 آلودهتر از سال 97 است. تهرانيها 27 روز از سال 97 را در هوايي آلوده نفس كشيدند، اما در سال پيشرو، تاكنون 33 روز هواي تهران آلوده بوده است. افزايش آلايندههاي ازن در تابستان تعداد روزهاي آلوده امسال را نسبت به سال گذشته افزايش داده است. اين در حالي است كه به ادعاي شهردار تهران، بخش عمده آلودگي هوا به واسطه مصرف گسترده سوختهاي فسيلي به وجود آمده است، بهطوري كه به دليل تعداد زياد خودروهاي تكسرنشين؛ موتوسيكلتهاي كاربراتوري تا ١٠ درصد در آلودگي هوا تاثير دارند و خودروهاي ديزلي سنگين نيز سهم زيادي در توزيع ذرات معلق با پيام ٢.۵ دارند. اما شهرداري تنها يكي از چندين دستگاه متولي رسيدگي به آلودگي هواست. علاوه بر اين دستگاه، از سال 74 تاكنون حدود 60 ماده از قوانين مرتبط، مصوبات هيات وزيران، تصميمات شوراي هماهنگي ترافيك و شوراي شهر تهران در اين حوزه هنوز اجرايي نشده است. يكي از اين مصوبات، مصوبه عدم شمارهگذاري وسايل نقليه موتوري آلاينده است كه تاكنون اجرا نشده و بعد از ۲۴ سال همچنان خودروهاي آلوده پلاك ميشوند يا مصوبه هيات وزيران به الزام دستگاههاي اجرايي براي مقابله موثر با آلودگي هوا كه ارديبهشت ماه ۵ سال پيش تصويب شد، وزارت كشور را ملزم به ارايه برنامه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي فرسوده ميكرد. اين مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت را نيز مكلف كرده بود تا خودرو و موتورهاي برقي و هيبريدي را طي يك برنامه توليد كند، اما هيچ يك از اين موارد يا انجام نشد يا به صورت نيم بند رها شد. علاوه بر آنها، سه ماده از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مصوبه سال ۹۶، شش ماده از قانون هواي پاك مصوب تيرماه ۹۶، دو ماده از قانون توسعه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت مصوب آذرماه سال ۹۶، يك ماده از قانون رفع موانع توليد رقابتپذير مصوب ارديبهشت سال ۹۴ و يك ماده از قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب سال ۹۴ از قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي اجرايي نشده باقي مانده است.