• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

كتابخانه

فراز و فرود دفتر تحكيم وحدت

روايت فراز و فرود تحكيم، حكايت نسلي است كه تاوان اشتباهاتش را ديگري نداد. نسلي كه هرگز به حق خود نرسيد و در بحبوحه سياست متلاطم ايران گم شد. با وجود اين، بدون ترديد، تجربه دفتر تحكيم وحدت يكي از ارزشمندترين تجربيات سياسي‌-تشكيلاتي ايران معاصر است.

«عبور از تحكيم» كتابي است كه سعي كرده روايتي منصفانه، بي‌غرض و البته نه بي‌طرف، از عوامل ساختاري و گفتماني انشعاب دفتر تحكيم وحدت در اسفند ۱۳۸۰ ارايه دهد. در اين مجموعه سعي شده است تا با افراد و جرياناتي كه در ساليان گذشته به روايت خود از اين حوادث نپرداخته‌اند، گفت‌وگويي صريح و انتقادي انجام شود.اين مجموعه ماحصل حدود يكصد و چهل ساعت مصاحبه و گفت‌وگوي تفصيلي با بسياري از فعالان دانشجويي دفتر تحكيم وحدت و بسياري از تحليلگران و صاحب‌نظران اين حوزه است؛ مجموعه‌اي كه صرفا گامي در جهت شناخت ماهيت تحولات يكي از مهم‌ترين مقاطع تاريخ معاصر و بازخواني يكي از تاثيرگذارترين تشكل‌هاي سياسي ايران است.«عبور از تحكيم»، به اهتمام سيد عمادالدين محمودي با مقدمه عباس عبدي توسط نشر ني منتشر شده است.

خاطرات يك روزنامه‌نگار

احمد زيدآبادي در كتاب جديدش به‌نام «گرگ و ميش هواي خردادماه» كه به تازگي منتشر شده، روايتي از تجربيات شخصي خود و شرح وقايعي كه او به‌طور مستقيم لمس كرده را، ارائه داده است.

در خلاصه‌اي از اين كتاب آمده است: «در اين ميان، شايعاتي در مورد محتواي اخطار مهاجراني به يزدان‌پناه [صاحب امتياز و مدير مسوول روزنامه آزاد] در اينجا و آنجا پخش شد؛ از جمله اينكه زيدآبادي چريك است يا اينكه او با سپردن سردبيري روزنامه‌اش به من، گوشت را به دهان گربه داده است. يزدان‌پناه اما همچنان از افشاي آنچه بين او و مهاجران رد و بدل شده بود، خودداري مي‌كرد. غروب آن روز او با حالت غم‌زده به من گفت كه به دادگاه انقلاب احضار شده است. يزدان‌پناه اضافه كرد كه احضاريه‌اي هم براي من روي ميز قاضي مقدس ديده است.»كتاب «گرگ و ميش هواي خردادماه» توسط احمد زيدآبادي نوشته شده و در ۲۴۰ صفحه توسط نشر ني منتشر شده است.

آشتي سياست و اصول

«حقوق بين‌الملل سرمايه‌گذاري؛ آشتي سياست و اصول» به دنبال اصول بنيادي حقوق سرمايه‌گذاري خارجي و شيوه تفسير و اجراي اين اصول در دادگاه و ديوان‌هاي داوري بين‌المللي سرمايه‌گذاري در سال‌هاي اخير است. نويسنده به ميزان توجه رويه حقوقي تصميمات داوري به ساير اصول معارض حقوق بين‌الملل مندرج در ديگر معاهدات بين‌المللي هنگام تفسير قواعد حقوق بين‌الملل مندرج ازجمله معاهدات دوجانبه سرمايه‌گذاري و موافقتنامه‌هاي تجارت آزاد و بسط و توسعه اين حوزه از حقوق و تامين حمايت از سرمايه‌گذاري و موافقتنامه‌هاي تجارت آزاد و بسط و توسعه اين حوزه از حقوق و تامين حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي مي‌پردازد.

هدف كتاب بررسي نحوه تحول و تغيير حقوق سرمايه‌گذاري خارجي در سال‌ها و دهه‌هاي گذشته و در واكنش به واقعيات اقتصادي و سياسي جهان و آثار روند و جريان جديد در حقوق سرمايه‌گذاري خارجي بر اهداف خط‌مشي عمومي كشورهاي سرمايه‌فرست و سرمايه‌پذير است. در اين راه چالش‌هاي كنوني فراروي اين شاخه از حقوق و چگونگي پرداختن به آنها در چارچوب كلي حقوق بين‌الملل تجريه و تحليل مي‌شود.«حقوق بين‌الملل سرمايه‌گذاري؛ آشتي سياست و اصول» نوشته سوريا پي‌سوبدي با ترجمه محمد حبيبي مجنده توسط انتشارات دانشگاه مفيد قم منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون