• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

تحقيق و تفحص از واگذاري املاك شهرداري در دوره قبل كليد خورد

ابعاد جديد پرونده املاك نجومي

حميدرضا خالدي

 

 

با وجود گذشت سه سال از مطرح شدن پرونده جنجالي موسوم به «املاك نجومي» در شهرداري تهران هنوز گزارشي جامع و نهايي در اين خصوص و برخورد با مسببين آن منتشر نشده است. شايد براي همين بود كه شوراي شهر و شهرداري در دوره مديريت جديد آن و از همان ابتداي راه، پرونده ويژه‌اي را براي املاك واگذار شده شهرداري باز كرد و به گفته ميرلوحي تاكنون بالغ بر يكصد ملك به شهرداري برگردانده شده است كه نشان از بذل و بخشش‌هاي بي‌حساب و كتاب، به افرادي خاص، در مديريت شهرداري دوره قبل دارد. اما باز هم ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. به گفته مديران شهرداري و شوراي شهر، ابعاد تخلفات صورت‌گرفته در بخش املاك و مستغلات بسيار فراتر از اين حرف‌هاست به‌طوري‌كه گفته مي‌شود بيش از ده‌ها ملك در شهر «كشف» شده‌اند كه متعلق به شهرداري هستند ولي بدون ضابطه يا سندي به افراد حقيقي يا حقوقي واگذار شده‌اند يا املاكي كه از اسناد آنها تنها يك كپي در دست است و لاغير! كشف بيشتر اين تخلفات به زمان بررسي بودجه تلفيقي سال 93 شهرداري برمي‌گردد كه در آن زواياي تازه‌اي از فساد در شهرداري دوره گذشته عيان شد. در اين دوره و براساس گزارش تلفيقي ارايه‌شده؛ در تلفيق بودجه سال 93 شهرداري هزار و 100 فقره سند كپي وجود داشت كه اصل آن موجود نبود؛ ضمن آنكه اين گزارش حكايت از آن داشت كه بيش از سه هزار و 800 واحد ملكي توسط شهرداري واگذار شده كه نحوه واگذاري شفاف نيست.

به همين دليل ديروز دوباره طرح «تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در مورد واگذاري املاك و مستغلات طي سال‌هاي گذشته» در صحن شوراي شهر مطرح شد تا در مورد اين املاك و سرنوشت نامعلوم آنها، تعيين تكليف شود.بهاره آروين در اين جلسه و در تشريح دلايل لزوم تصويب و اجراي اين طرح، با اشاره به روند پيگيري موضوع واگذاري املاك، تا امروز گفت: موضوع فروش، اجاره و واگذاري املاك و مستغلات شهرداري 8 اسفند سال گذشته در شوراي شهر مطرح شد كه آن را به كميسيون مربوطه ارجاع داديم، پس از آن سه نامه پس از اين ارجاع با موضوع املاك شهرداري به دفتر شهردار ارسال شد ولي پاسخ مناسبي دريافت نكرديم. او به آخرين نامه‌نگاري صورت‌گرفته در اين زمينه اشاره كرد و افزود: در آخرين نامه‌اي كه به شهرداري در اين زمينه ارسال شد 2 ماه فرصت تعيين كرديم تا پاسخي به دست‌مان برسد ولي متاسفانه پاسخي كه دريافت كرديم، تنها يك ليست از املاك واگذارشده بود كه چندان مسووليت‌پذيري شهرداري را نشان نمي‌داد!

اين عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: پاسخ شهرداري در مورد املاك و مستغلات واگذار شده ابهامات زيادي داشت چراكه به موارد بزرگ و با ارقام بالا توجه و اشاره‌اي نشده بود؛ ضمن آنكه همچنين موضوع تهاترها هيچ بحثي در آن انجام نشده بود و گزارشي به ما واصل نشد.

آروين با ذكر اينكه به نظر مي‌رسد در سازمان املاك شهرداري تهران مشكلات و نواقصي وجود دارد، گفت: به نظرم از آنجايي كه به سامانه فاينانس شهرداري متصل نبوده احصاي اين گزارش به درستي صورت نگرفته بنابراين پاسخ‌ها در اين زمينه قانع‌كننده نبوده است. او در اين باره تصريح كرد: بعد از 10 ماه پيگيري در شورا گزارش دقيقي به دست ما نرسيد و حوزه املاك در شهرداري دچار عدم شفافيت بوده است، هيچ‌كدام از گزارشات تاكنون يكپارچه و مستند ارايه نشده كه جامعيت داشته باشد و بتوان روي آنها اقدام كرد.آروين همچنين گفت: بايد تحقيق و تفحص از املاك و مستغلات شهرداري انجام شود تا دو نتيجه از آن به دست آيد؛ يكي بازپس‌گيري املاك و ديگري پيگيري تخلفات و جلوگيري از وقوع موارد مشابه در آينده كه ما همه اين موضوعات را مدنظر داريم.

در ادامه محمود ميرلوحي نيز به عنوان نماينده تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در اين جلسه گفت: از 16 اسفند 97 بحث تحقيق و تفحص از شهرداري در مورد املاك و مستغلات شهرداري مطرح شده و طي سه مرحله گزارشي به دست ما رسيد؛ يكي اينكه در مرحله نخست 674 فقره ملك را به ما گزارش كردند كه به اشخاص حقيقي و حقوقي واگذار شده است.

او سپس به مرحله دوم اين گزارش اشاره‌اي داشت و گفت: در مرحله دوم از گزارش آمار تعداد املاك به هزار و 350 مورد رسيد و زماني كه گزارش را تقديم اعضا كرديم اين رقم به هزار و 900 مورد هم افزايش يافته بود! البته جالب اينجا بود كه معلوم نبود اين زمين‌ها كجا بوده اما بعدا مشخص شد كه كل آنها شامل سه هزار و 800 واحد ملكي بوده است كه هر كدام نياز به تحقيق و تفحص دارد.

اين عضو شوراي شهر تهران با ذكر اينكه به نظر مي‌رسد باز هم بايد منتظر افزايش آمار املاك واگذارشده باشيم، گفت: از همين الان صحبت از كشف موارد جديد است. اخيرا هم هزار فقره مورد جديد از معاونت فرهنگي احصا شده كه گزارش آن به صحن مي‌آيد. با اين وجود هنوز كارشناسان زماني كه براي بررسي مي‌روند با موارد جديد كشف مواجه مي‌شوند.ميرلوحي با بيان اينكه كلمه «كشف» در اين برهه براي ما نگران‌كننده است، گفت: بعد از دو سال و نيم از حضور دوستان ما سياست‌هاي شفاف‌سازي و مبارزه با فساد مديريت شهري موفقيت‌آميز بوده ولي بايد توجه داشت با توجه به ماده 13 آيين‌نامه شهرداري، اسناد شهرداري بايد همه شفاف باشد كه هنوز تا رسيدن به اين راه فاصله زيادي وجود دارد.او تصريح كرد: با وجود تكليف به حوزه‌هاي ذيربط مشخص شد كه در تلفيق بودجه سال 93، هزار و 100 فقره سند كپي وجود دارد كه اصل آن موجود نيست بنابراين تحقيق و تفحص اهداف بلندي خواهد داشت.

اين عضو شوراي شهر تهران بيان داشت: دليلي ندارد كه املاك بدون عقد قرارداد در اختيار افراد ديگر باشد از طرفي انضباط دادن به اموال و املاك شهرداري ضروري است بنابراين تحقيق و تفحص از شهرداري بركات زيادي خواهد داشت.او با بيان اينكه طي 10 سال اخير خريد و فروش املاك و مستغلات مقررات، ضوابط و حتي آيين‌نامه‌هاي مالي خاصي نداشته است، گفت: گلايه من از اين است كه چرا در زمان خودش با تخلفات برخورد نشده است. متخلفان بايد معرفي شوند تا معلوم شود مشكل از كجاست. املاك شهرداري گوشت قرباني شده و ما بايد تحقيق و تفحص را انجام دهيم.و بالاخره اين طرح در صحن شورا به راي گذاشته شد و با 18 راي موافق از 18 حاضر جلسه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در مورد املاك و مستغلات واگذار شده به تصويب رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون