• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

خبر

تكذيب خبر رويترز درباره تعداد كشته شدگان آبان 98

ادعاي خبرگزاري رويترز در مورد تعداد كشته‌شدگان حوادث آبان ‌ماه در ايران از سوي رييس مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي تكذيب شد. پايگاه خبري-تحليلي «نور نيوز» نوشته است:«اين خبرگزاري انگليسي‌زبان روز گذشته طي گزارشي مدعي شده بود كه ۱۵۰۰ نفر در جريان اعتراضات صورت گرفته در ايران به افزايش قيمت بنزين كه بسياري از آن به عنوان «اعتراضات آبان» ياد مي‌كنند، كشته شده‌ و جان خود را از دست داده‌اند.» اين رسانه نزديك به شوراي عالي امنيت ملي ضمن اعلام تكذيب اين خبر آورده است: «خبرگزاري رويترز كه سابقه درازي در تبديل شدن به اتاق فرمان عمليات رواني انگليس و امريكا عليه ايران دارد و در مسائل مربوط به مذاكرات هسته‌اي و كمپين فشار حداكثري نيز بازوي اصلي رسانه‌اي امريكاست، منابع خود براي ارايه اين خبرسازي را افرادي در وزارت كشور و مقامات امنيتي عنوان كرده ولي هيچ نامي از آنها به ميان نياورده است.»

مكاتبه براي اعلام آمار كشته‌‌شدگان آبان 98

با فروكش كردن اعتراض‌هاي صورت گرفته به افزايش قيمت بنزين كه در بيش از 100 شهر و شهرستان ايران برگزار شد، حالا موضوع اصلي آمار بازداشت و كشته‌شدگان اين حوادث است كه هنوز از سوي هيچ يك از منابع رسمي اعلام نشده ولي آخرين بار علي ربيعي، سخنگوي دولت دوازدهم اعلام كرد كه اگر مخالفت شوراي عالي امنيت ملي مطرح نبود، دولت آمار را اعلام مي‌كرد. حالا سخنگوي كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي از مكاتبه با وزارتخانه‌هاي مربوطه براي اعلام آمار كشته‌شدگان اعتراض‌هاي آبان ‌ماه 98 خبر داده است. بهرام پارسايي در اظهاراتي كه ايسنا آن را منتشر كرد با اشاره به نشست روز گذشته هيات رييسه كميسيون اصل 90 اظهار كرد:«در اين جلسه در مورد تشكيل پرونده مربوط به حوادث بعد از گراني بنزين بحث‌هايي صورت گرفت. با سران 3 قوه مكاتباتي شده و سوالاتي درباره نحوه اجراي مصوبه مديريت سوخت و عدله كارشناسي آن صورت گرفته است. همچنين در مكاتباتي با وزارتخانه‌هاي اطلاعات، كشور و بهداشت توضيحات و آماري از كشته‌شدگان، بازداشت‌شدگان، تعداد مصدومان، ميزان خسارات وارده و هزينه‌هاي تحميل شده بر اثر قطعي اينترنت نيز خواسته شده است.» پارسايي همچنين گفت كه در جلسه هيات رييسه كميسيون اصل 90 تصويب شد كه كميته‌اي در اين كميسيون براي بررسي حوادث آبان ‌ماه تشكيل شود. پارسايي درباره جزييات اين كميته بيان كرد:«اين كميته شامل 3 يا 4 عضو هيات رييسه كميسيون اصل ۹۰، سه نفر به پيشنهاد سه فراكسيون سياسي مجلس همچنين يك نماينده از كميسيون‌هاي مرتبط است كه اين كميته بعد از معرفي نمايندگان تشكيل خواهد شد. كميته بررسي حوادث آبان ‌ماه بازديدهاي ميداني از چند استان و شهر محل درگيري‌ها خواهد داشت، با بازداشتي‌ها و خانواده آسيب‌ديدگان و جانباختگان ملاقات خواهد كرد و درنهايت سعي مي‌كند با دقت و در زمان كوتاه گزارش خود را تهيه كند تا پاسخي به ابهامات افكار عمومي در اين باره ارايه كند.»

تعيين محل پرداخت ديه جان‌ باختگان اعتراض‌هاي بنزيني

اطلاق لفظ «شهيد» به جان‌باختگان اعتراضات صورت گرفته به گراني بنزين در كنار پرداخت ديه اين افراد به خانواده‌هاي‌شان از جمله پيشنهادات شوراي عالي امنيت ملي به رهبري براي دلجويي از خانواده‌ها بود كه اخير مقامات بسياري به ويژه استاندار تهران بر لزوم تحقق آن تاكيد كردند. روز گذشته اين مساله در دستور كار كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت كه در نهايت مقرر شد، ديه جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه از محل بودجه اختصاصي در نظر گرفته شده براي صندوق تامين خسارت‌هاي بدني وزارت دادگستري پرداخت شود. حسن نوروزي، سخنگوي كميسيون قضايي مجلس با اعلام اين خبر به ايسنا درباره جزييات آن گفته است:«در كميسيون حقوقي و قضايي مقرر شد از محل صندوق تامين خسارت‌هاي بدني وزارت دادگستري به كليه افرادي كه در محدوده يا اطراف پادگان‌ها مجروح مي‌شوند و به افرادي كه در وقايع اخير دچار مشكلاتي شدند، ديه پرداخت شود.»

دستور ويژه وزير كشور در پي درگذشت 2 كولبر

وزير كشور از دبير شوراي امنيت پايدار شرق و غرب كشور خواست تا بررسي‌هاي لازم و كارشناسي براي رسيدن به راهكارهاي عملياتي ايجاد اشتغال پايدار در مناطق مرزنشين انجام شود. عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در پيامي خطاب به بابك دين‌پرست، معاون هماهنگي امور اقتصادي وزارت كشور و دبير شوراي توسعه امنيت پايدار شرق و غرب كشور با تسليت درگذشت دو جوان كولبر به هموطنان كرد، از او خواست تا بررسي‌هاي لازم و كارشناسي براي رسيدن به راهكارهاي عملياتي ايجاد اشتغال پايدار انجام شود. در بخشي از دستور وزير كشور آمده است:«ضرورت دارد با توجه به مطالعات و بررسي‌هاي صورت گرفته به ‌ويژه در اسناد بالادستي مرتبط از جمله سند آمايش سرزمين، سند توسعه استان كردستان و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب كشور در اسرع وقت طرح‌هاي كاربردي و عملياتي با رويكرد منطقه‌اي و با اتكا بر تكاليف قانوني دستگاه‌هاي مرتبط در «آيين‌نامه ساماندهي مبادله در بازارچه‌هاي غيررسمي موقت مرزي» مصوب دولت، تهيه و تدوين و ارايه شود تا ان‌شاءالله در قالب دستورالعمل‌هاي اجرايي به هيات دولت پيشنهاد و به اميد حق تعالي اين‌گونه پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي در اين مناطق از ميهن عزيز اسلامي ريشه‌كن شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون