• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

در نشست هيات رييسه فراكسيون اميد با شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مطرح شد

گلايه از تخريب اميد

محمدرضا عارف: تخريب فراكسيون اميد از درون جريان اصلاحات امري بي‌سابقه است

حالا روزها مي‌گذرد از نخستين زماني كه كليدواژه «اميد» به ادبيات سياسي ايران برگشت. كليدواژه‌اي كه پس از اتفاقات رخ داده در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 88 بيش از هر زماني از سپهر سياست ايران فاصله گرفت ولي دوباره با حمايت‌هاي تمام‌قد اصلاح‌طلبان از حسن روحاني، دست‌كم تصور شد كه آب رفته به جوي بازخواهد گشت. انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري هر كدام در نوع خود با همين كليدواژه ارتباط مستقيم داشت ولي به لطف هزار و يك دليل نوشته و نانوشته، نشد آنچه بايد مي‌شد تا امروز به ‌زعم ناظران اين رقابت از «اميد» و «اميدواري» فاصله بگيرد تا جايي كه اين ‌بار رقابت ميان جماعت اميدواران باشد با نااميدي ايجاد شده در جامعه. نااميدي كه از رييس‌جمهوري گرفته تا رييس مجلس شوراي اسلامي بارها و بارها نسبت به تشديد آن از سوي برخي طيف‌ها و جريان‌هاي سياسي درون حاكميت هشدار داده و خواستار توقف آن شده‌اند ولي گويي گوش شنوايي نيست.

در اين ميان با توجه به نزديكي انتخابات يازدهمين دوره پارلمان، فراكسيون اميد بيش از هر زماني به ورطه نقد افتاده است. انتقادها به اميد و رييس اين فراكسيون در طول سال‌هاي حضورشان در ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان همواره وجود داشته ولي اين‌بار اميدي‌ها به‌ويژه محمدرضا عارف، رييس اين فراكسيون كه همزمان رياست شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را نيز برعهده دارد، با حضور در نشست‌هاي مختلف از مجمع روحانيون مبارز گرفته تا كميته مركزي احزاب اصلاح‌طلب، گزارشي از روزهاي گذشته بر فراكسيون اميد ارايه مي‌كند. در همين راستا روز گذشته نشست مشترك شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با هيات رييسه فراكسيون اميد برگزار شد كه در جريان آن محمدرضا عارف با ابراز خشنودي از برگزاري اين جلسه بر ضرورت تداوم اين‌گونه جلسات براي هم‌انديشي و همفكري در درون خانواده اصلاحات تاكيد و اظهار كرد: «بهتر بود جلسات همفكري بين فراكسيون اميد و نهادهاي اصلاح‌طلبي همچون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بيشتر برگزار مي‌شد تا از نظرات و پيشنهادهاي همفكران‌مان بهتر استفاده مي‌كرديم.» او افزود: «برخي دوستان اصلاح‌طلب به ‌جاي تعامل و همفكري در جلسات، در فضاي مجازي و رسانه‌ها مطالب خود را مطرح مي‌كنند كه مطمئنا اين روش وحدت و يگپارچگي جريان اصلاح‌طلب را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.»

دنبال فراكسيون «اصلاحات» بوديم

رييس فراكسيون اميد در ادامه اظهاراتش فراكسيون متبوع خود را منشعب از «ليست اميد» در جريان انتخابات مجلس دانست و گفت: «تشكيل ليست اميد بر اساس رويكرد ائتلافي و راهبرد سلبي يعني ائتلاف با حاميان دولت و آن ‌هم ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت تا در مجلس دهم افراد تند و افراطي حضور پيدا نكنند.» او متذكر شد: «در مجلس دهم به ‌دنبال تشكيل فراكسيوني با نام فراكسيون «اصلاحات» بوديم اما برخي پيشنهاد نام «اميد» را براي فراكسيون مطرح كردند كه در نهايت اين نام براي فراكسيون انتخاب شد. در اولين جلسه مجمع عمومي فراكسيون اميد كه در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، عده‌اي زيركانه تعداد اعضاي جلسه را به صورت انحرافي و براي اينكه مبنايي شود براي وزن اين فراكسيون، مطرح كردند و همان عدد هم بعدها مبنايي براي متهم كردن فراكسيون اميد به ناكارآمدي شد؛ در حالي كه ما در مجلس اكثريت نبوديم.» رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با اشاره به راهبردهاي سه‌گانه فراكسيون اميد اظهار كرد: «حفظ و ارتقاي سرمايه اجتماعي فراكسيون اميد، اعتقاد جدي به خرد جمعي و پايبندي به شعار اميد و آرامش از راهبردهاي فراكسيون اميد بود كه از زمان تشكيل مجلس دهم تاكنون تلاش كرديم بر اساس اين ۳ راهبرد فعاليت كنيم.»

 

كسي حق ويژه ندارد

عارف با بيان اينكه «در فراكسيون اميد هيچ‌ كس براي خود حق ويژه قائل نيست»، تصريح كرد: «يكي از موفقيت‌هاي فراكسيون اميد انسجام خوب فراكسيون است؛ اگر چه همواره با عضوگيري از فراكسيون اميد تلاش شد در بين ما شكاف ايجاد كنند اما موفق نشدند.» عارف با بيان اينكه جهت‌گيري فراكسيون اميد نتيجه‌گرايي است به تعداد جلسات اركان مختلف فراكسيون اميد اشاره كرد و گفت: «بر اساس آمار موجود يكي از منظم‌ترين فراكسيون‌هاي مجالس دهگانه از حيث برگزاري منظم اركان مختلف اعم از هيات رييسه، شوراي مركزي و مجمع عمومي، فراكسيون اميد است و تاكنون ۳۰۵ جلسه اركان مختلف فراكسيون اميد برگزار شده است.» او با اشاره به تاثيرگذاري اعضاي فراكسيون اميد در شوراهاي تخصصي ازجمله شوراي نظارت بر انتخابات شوراها، كميسيون ماده ۱۰ احزاب، هيات نظارت بر مطبوعات و شوراي پول و اعتبار خاطرنشان كرد: «در طرح‌ها و لوايح مهم تصميمات فراكسيون عمدتا نتيجه‌بخش بود؛ مانند طرح عفو عمومي، طرح كاهش مجازات اعدام متهمان قاچاق مواد مخدر، طرح كاهش محكوميت مجازات حبس تعزيري، اصلاح قانون جرم سياسي، تشديد مجازات اسيدپاشي، اخذ تابعيت ايراني براي فرزندان حاصل از مادر ايراني و پدر خارجي و همين ‌طور طرح تشكيل اجتماعات اعتراضي.»

 

تخريب بي‌سابقه «اميد»

رييس فراكسيون اميد در بخش پاياني اظهارات خود موضوع تخريب‌هاي بي‌سابقه خود و فراكسيون متبوعش را فراموش نكرد. او همچنين عدم تعامل و ارتباط نزديك نخبگان و احزاب اصلاح‌طلب با فراكسيون اميد را يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي اين فراكسيون دانست و تاكيد كرد: «تخريب و تضعيف فراكسيون اميد و اعضاي اين فراكسيون، آن هم از درون جريان اصلاحات امري بي‌سابقه بوده است كه اميدوارم اين تخريب‌ها هدف‌مند و با انگيزه‌هاي شخصي نبوده باشد.» محمدعلي وكيلي ديگر عضو هيات رييسه فراكسيون اميد نيز از جمله افرادي بود كه از انتقادات بي‌امان صورت گرفته به اميدي‌ها در طول 4 سال اخير گلايه كرد. او از «خودزني» در جريان اصلاح‌طلب انتقاد و تاكيد كرد كه «در مقطعي اصلاحات جامعه‌محور مطرح بود و اكنون اصلاحات در ساختار قدرت براي تاثيرگذاري بيشتر مطرح است.» عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد نيز از ديگر افرادي بود كه در اين نشست نكاتي را بيان كرد. او در جريان گفته‌هايش چگونگي تاثيرگذاري فراكسيون اميد در اجلاسيه‌هاي مختلف را تشريح و با اشاره به تناقض‌هاي موجود در ميان برخي منتقدان اميدي‌ها بيان كرد: «زماني كه در اجلاسيه دوم كانديدايي براي رياست مجلس مطرح نكرديم، عده‌اي گفتند چرا براي نشان دادن هويت خود كانديدا معرفي نكرديد؟ زماني هم كه در اجلاسيه چهارم كانديدا معرفي كرديم، همان عده انتقاد كردند كه چرا براي رياست مجلس كانديدا معرفي كرديد؟!» همچنين در جريان نشست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با هيات رييسه فراكسيون اميد فاطمه سعيدي، سخنگوي فراكسيون اميد درباره فعاليت كميته‌هاي مختلف اين فراكسيون ازجمله كميته رفع حصر و اقدامات صورت گرفته در آن گزارشي را ارايه كرد. الياس حضرتي، رييس كميسيون اقتصادي پارلمان نيز از جمله افرادي بود كه از تخريب‌هاي روا داشته شده عليه اميدي‌ها انتقاد كرد و گزارشي درباره نقش‌آفريني زنان عضو اين فراكسيون در پارلمان دهم ارايه كرد.

محمود صادقي، نماينده مردم تهران در قوه مقننه نيز در اظهاراتي جداگانه يكي از ويژگي‌هاي مثبت فراكسيون اميد را رهبري آن دانست و ضعف رسانه‌اي فراكسيون اميد براي ارتباط با افكار عمومي را پاشنه آشيل اين فراكسيون اعلام كرد. محمدرضا تابش، نماينده مردم اردكان در پارلمان نيز در جريان اظهارات خود خواستار قضاوت منصفانه درباره عملكرد فراكسيون اميد شد و بر پايبندي اميدي‌ها بر قول و قرارهاي خود با جامعه تاكيد كرد. داود محمدي ديگر عضو فراكسيون اميد نيز از فعاليت اين فراكسيون در حوزه‌هاي «آموزش و پرورش» و «آموزش و تحقيقات» گزارشي ارايه كرد. در اين نشست برخي اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز نقطه‌ نظرات خود را مطرح كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون