• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

ادامه رايزني‌هاي فشرده ايران و عمان در سفر ظريف به مسقط

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه در رأس هياتي به منظور انجام مشورت‌هاي سياسي دوجانبه با مقامات عمان به اين كشور سفر كرده، وارد فرودگاه بين‌المللي مسقط شد و مورد استقبال يوسف
بن علوي همتاي عماني قرار گرفت. در مراسم استقبال از ظريف، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا نوري‌شاهرودي سفير ايران، ديپلمات‌ها و نمايندگان نهاد‌هاي ايراني مقيم عمان نيز حضور داشتند. سفر ظريف به مسقط در حالي انجام شد كه او ۱۱ آذر ماه ميزبان همتاي عماني خود در تهران بود و يوسف بن علوي در سفر ۲ روزه‌اي كه به تهران داشت ضمن ديدار با ظريف با حسن روحاني رييس‌جمهور، علي لاريجاني رييس مجلس و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به گفت‌وگو نشست. به گزارش فارس «يوسف بن علوي» وزير امور خارجه عمان ۳۰ ارديبهشت ماه به منظور انجام سفري چند ساعته به تهران آمد و با همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو كرد و پنجم مرداد ماه نيز براي دومين بار به تهران سفر و با ظريف ديدار كرد. البته وزراي خارجه ايران و عمان شهريور سال جاري در حاشيه هفتاد و چهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با هم ديدار كرده بودند.

 

شايعات در مورد سلامت سلطان عمان

سفر ظريف به عمان در حالي انجام مي‌شود كه رسانه‌ها از جنب و جوش در ديوان عمان در مورد جانشين احتمالي سلطان قابوس بن سعيد خبر مي‌دهند؛ او نزديك به ۵۰ سال بر اين كشور حاكم بوده اما بيماري طولاني‌ مدتش وخيم‌تر شده است. به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه گاردين، اگر اين ديوان نتواند درون خود به اجماع برسد، روند جانشيني شامل باز كردن نامه‌هاي مهر و موم شده در اين دادگاه مسقط است كه مي‌تواند گزينه جانشين قابوس بن سعيد، سلطان عمان را مشخص كند. سلطان قابوس از اصلي‌ترين چهره‌هاي سياست‌ خاورميانه در 4 دهه گذشته يك هفته پيش از بلژيك بازگشت. او در آنجا به دليل عود مجدد سرطان روده بزرگ كه مدت 4 سال است از آن رنج مي‌برد، تحت معالجه قرار گرفت اما سفر او كوتاه شد در حالي كه انتظار مي‌رفت تا پايان ژانويه در آنجا بماند. از زمان كودتاي خونين در سال ۱۹۷۰ كه با كمك بريتانيا به جريان افتاد، عمان تحت حكومت سلطان قابوس اداره مي‌شود. او از سال ۲۰۱۴ حداقل دو بار بنا به دلايل پزشكي به خارج از اين كشور سفر كرده است. سلطان قابوس هيچ فرزندي ندارد و به ‌طور علني هم جانشيني منصوب نكرده است اما به ‌طور خصوصي در نامه مهر و موم شده خطاب به شوراي خاندان سلطنتي عمان، انتخاب خودش را اعلام كرده است. خاندان آل‌سعيد از اواسط قرن ۱۸ ميلادي بر عمان حكومت داشته‌ است. ماده ۶ قانون اساسي عمان تاكيد دارد، خاندان سلطنتي بايد ظرف 3 روز از خالي ماندن اين جايگاه، سلطان جديد را انتخاب كند. اگر آنها نتوانند به توافق برسند، شوراي دفاع ملت، رييس ديوان عالي و روساي دو اتاق شوراي مشورتي مي‌توانند اولين پاكت حاوي انتخاب سلطان قابوس را باز كنند سپس شخص مورد نظر او را بر تخت سلطنت بنشانند. هدف از پنهان نگه داشتن نام جانشين ترجيحي او تضمين اقتدار اين سلطان در طول حياتش است. گفته مي‌شود دو پاكت مهر و موم شده وجود دارد؛ دومين پاكت در يك كاخ سلطنتي متفاوت در شهر بندري سلاله در جنوب عمان نگهداري مي‌شود. گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه نامه دوم المثني در حال آماده‌سازي است تا به مسقط منتقل شود و دليل آن وخامت شرايط جسماني سلطان قابوس و اختلافات حل نشده درون اين شوراست. اكثر گزارش‌ها حاكي از آن است كه محتويات اين نامه هم دقيقا مانند نامه اول است و دليل وجود آن اين است كه در صورت پيدا نشدن پاكت اول يا در صورت نياز به تاييد صحت نامه بتوان از آن استفاده كرد. در دوران سلطان قابوس كه تحصيلكرده بريتانياست، عمان نقش بي‌طرفي را پيش گرفت و به عنوان يك واسطه در منطقه عمل كرده است؛ خصوصا بين ايران و امريكا در مورد توافق هسته‌اي، پيشنهادي كه سرانجام در سال ۲۰۱۵ به امضا رسيد. عمان همچنين محل مذاكرات بين عربستان و حوثي‌هاي يمن بوده است. سياست عمان موسوم به «دوست همه و دشمن هيچ‌كس» به اين كشور اجازه داده است تا از نظر اقتصادي توسعه يابد. عمان در مناقشه دو ساله درون شوراي همكاري خليج فارس بين امارات متحده عربي، بحرين و عربستان از يك طرف و قطر از طرف ديگر جانبداري نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون