• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

حذف شرط پايان خدمت و گواهي عدم سوءپيشينه

آيين‌نامه عضويت در اتاق‌هاي بازرگاني اصلاح شد

اتاق بازرگاني تهران اعلام كرده با ابلاغ آيين‌نامه جديد عضويت در اتاق‌هاي بازرگاني، از اين پس برخي شروط عضويت در اين اتاق‌ها تغيير كرده و در بسياري از حوزه‌ها ورود فعالان بخش خصوصي به اين بخش آسان‌تر شده است.

آيين‌نامه‌اي كه تا پيش از اين در اتاق‌هاي بازرگاني اجرا مي‌شد به مصوبه اتاق در سال 1374 بازمي‌گشت و در سال‌هاي گذشته با وجود صحبت‌هايي كه درباره تغيير اين آيين‌نامه در سال‌هاي گذشته مطرح بود، سرانجام اتاق بازرگاني ايران در تابستان امسال آيين‌نامه جديد را نهايي كرد و با ابلاغ آن در روزهاي اخير، عضويت فعالان اقتصادي بخش خصوصي در اتاق‌هاي بازرگاني براساس آيين‌نامه جديد اجرايي خواهد شد.

براساس متني كه از اين آيين‌نامه منتشر شده، برخي سياست‌ها در ورود اعضاي جديد تسهيل شده و بسياري از سرمايه‌گذاران مي‌توانند با پرداخت حق عضويت به اتاق‌هاي بازرگاني وارد شوند.

براساس اين آيين‌نامه شرط ارايه عدم سوءپيشينه از سوي متقاضي دريافت يا تمديد كارت عضويت اتاق بازرگاني حذف شده است. همچنين متقاضي كارت عضويت اتاق بازرگاني از اين پس، ديگر الزامي به ارايه اسناد مالكيت براي معرفي دفتر كار ندارد. حذف الزام متقاضي كارت عضويت اتاق بازرگاني به ارايه گواهي عدم سوءپيشينه يكي از درخواست‌ها و پيشنهادهاي اتاق بازرگاني تهران بود كه براساس آيين‌نامه جديد، اين الزام برداشته شده است.

يكي از بخش‌هاي مورد تاكيد در اين آيين‌نامه، چگونگي ارايه اطلاعات شغلي افراد است. اين آيين‌نامه تصريح كرده: «دارا بودن پروانه فعاليت اقتصادي اعم از توليدي، توزيعي، كشاورزي، خدماتي و خدمات وابسته اين فعاليت‌ها و ساير فعاليت‌هايي كه از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان رشته‌هاي اشتغال معرفي شده‌اند و ارايه معرفي‌نامه از پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد يا گواهي ثبت در دفتر تجاري از حوزه مربوطه» براي متقاضيان صدور يا تمديد كارت عضويت حقيقي و حقوقي الزامي شده است.
بر اين اساس، در غير موارد فوق، ارايه گواهي ثبت در دفاتر تجارتي از حوزه مربوطه الزامي است.

تغيير در شرايط سني، لزوم داشتن معرف و سطح تحصيلي افراد بخش ديگري از تغييرات اين آيين‌نامه است. طبق مصوبات اتاق، شرايط براي دو مورد اول تسهيل شده اما در شرط سوم، حداقل مدرك تحصيلي به آيين‌نامه اضافه شده است. در آيين‌نامه جديد نحوه عضويت در اتاق‌هاي ايران، حداقل سن براي صدور يا تمديد كارت عضويت حقيقي و حقوقي به ۲۰ سال كاهش يافته است. در آيين‌نامه مصوب قبلي، حداقل سن ۲۳ سال تمام شرط اوليه پيش پاي متقاضي دريافت كارت عضويت بود. از ديگر شروط حذف شده در اين آيين‌نامه كه طي اصلاحيه‌اي به آن اضافه شده بود، حذف «فرم تاييد صلاحيت اخلاقي توسط دو نفر از دارندگان كارت عضويت» است و به اين ترتيب، متقاضي دريافت كارت عضويت حقيقي و حقوقي ديگر نيازي به معرف ندارد.

همچنين در آيين‌نامه جديد «دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم» جزو شروط صدور كارت عضويت حقيقي و حقوقي است در حالي كه در آيين‌نامه قبلي، شرط مدرك تحصيلي براي متقاضيان كارت عضويت اتاق بازرگاني وجود نداشت. در مصوبه اتاق تاكيد شده كه همچنان عضويت كارمندان دولت در اتاق‌هاي بازرگاني ممنوع است و براي حفظ سوابق عضويت در اتاق نيز شرطي جديد به قواعد استفاده شده است.

چنانچه دارندگان كارت عضويت پس از اتمام مدت اعتبار، حداكثر ظرف مدت ۲ سال از تاريخ انقضا، اقدام به تمديد عضويت نكنند، بايد مجددا تمامي مراحل صدور كارت عضويت را طي كنند. همچنين تاريخ صدور كارت جديد، مبدا اعتبار كارت عضويت خواهد بود و فرد متقاضي بايد علاوه بر حق عضويت‌هاي مستمر، وروديه را نيز پرداخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون