• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

يوونتوس ساري مقهور اينزاگي

پرواز عقاب‌ها بر فراز رياض

علي كربلايي

 

 

سوپركاپ ايتاليا در شهر رياض عربستان برگزار شد و تيم‌هاي يوونتوس و لاتزيو از ساعت 15: 20 يكشنبه در ورزشگاه دانشگاه شاه سعود به مصاف هم رفتند. يوونتوس به عنوان قهرمان سري‌آ براي هشتمين فصل پياپي در اين مسابقه حاضر بود و لاتزيو بعد از يك فصل غيبت، به عنوان قهرمان كوپا ايتاليا جواز حضور در سوپركاپ را كسب كرد. لاتزيو اين مسابقه را با پيروزي سه بر يك به پايان برد و توانست دومين قهرماني‌اش در سه فصل اخير را جشن بگيرد. اين مسابقه آبستن حواشي بسياري بود و شكست يووه در اين مسابقه تبعات سنگيني براي مائوريتسيو ساري و جايگاه او نزد هواداران بيانكونري داشته است. بيانكوچلستي‌ها در اين مسابقه با تدابير اينزاگي يوونتوس را آزار دادند و بارها وويچيخ شزني را وادار به واكنش كردند. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اين مسابقه، مساله انتخاب ميزبان و مسائل حاشيه‌اي شكست يوونتوس.

ميزباني پرحاشيه

امتياز ميزباني سوپركاپ ايتاليا براي پنجمين سال پياپي به ورزشگاهي خارج از ايتاليا سپرده شد. از سال 2009 تصميم گرفته شد، اين امتياز براي درآمدزايي و تبليغ فوتبال ايتاليا در سطح بين‌المللي به كشورهاي خارجي سپرده شود و در اين ميان چين و كشورهاي حاشيه خليج‌فارس بهترين مشتري‌ها بودند. از سال 2009 تا 2015 ورزشگاه ملي شانگهاي دو بار ميزبان اين رويداد بوده و ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه هم دو مرتبه در سال‌هاي 2014 و 2016 به عنوان ورزشگاه ميزبان برگزيده شد. سال 2018 شهر جده ميزبان اين مسابقه بود و امسال عربستاني‌ها مسابقه را به شهر رياض آوردند تا از فوتبال در راه مطرح كردن نام‌شان در سطح بين‌المللي استفاده كنند. مسابقه سوپركاپ در اروپا اهميت سابق را ندارد و در كشوري مثل انگليس به عنوان مسابقه خيريه ابتداي فصل برگزار مي‌شود. ايتاليايي‌ها زماني كه متوجه اين موضوع شدند، براي هواداران و بيننده‌هاي تلويزيوني اين مسابقه اهميت سابق را ندارد، به دنبال راه‌حلي براي احياي اهميت مسابقه سوپركاپ بودند و در نهايت به اين نتيجه رندانه رسيدند كه مسابقات را در كشوري متمول برگزار كنند و درآمدزايي خوبي به اين واسطه داشته باشند. اين راه‌حل به قدري خوب بود كه اسپانيايي‌ها هم پا جاي پاي ايتاليايي‌ها گذاشتند و ميزباني اين رويداد را به شهري خارج از اسپانيا منتقل كردند. آنها حتي پا را فراتر هم گذاشتند و يك رويداد چهارجانبه را تدارك ديدند كه كمتر از يك ماه ديگر اولين دوره آن در شهر رياض برگزار خواهد شد. سال گذشته بعد از حواشي به وجود آمده بعد از قتل جمال خاشقجي و نقش بن‌سلمان در آن اتفاق هولناك، رسانه‌هاي ايتاليايي و هواداران خواستار لغو بازي در عربستان بودند كه در نهايت اين اتفاق رخ نداد.

برنامه اقتصادي دو تيم

باشگاه يوونتوس به واسطه هواداران پرتعدادي كه در كشورهاي عربي و عربستان سعودي دارد، براي اين مسابقه تدابيري ويژه انديشيده بود و با پيراهن‌هايي كه اسامي بازيكنانش به زبان عربي پشت آن نوشته شده بود به ميدان آمد. استقبال از اين پيراهن‌ها فوق‌العاده بود و تنها هشت ساعت بعد از شروع فروش در سايت يووه، تمامي اين پيراهن‌ها خريداري شدند. يوونتوس كه حالا با كريستيانو رونالدو به فكر فتح بازارهاي جهاني است، برنامه‌هايش را پله به پله پيش مي‌برد و مسيرهاي جديدي در بازاريابي فوتبال ايجاد كرده. بازيكنان لاتزيو پس از اين مسابقه و قهرماني در آن پيراهن‌هاي ويژه بر تن كردند كه روي آن از جمله عربي «النسر فاز» استفاده شده كه به معناي «عقاب قهرمان شد» است.

ساري مقهور سيمونه اينزاگي

يوونتوس از زمان روي كار آمدن مائوريتسيو ساري هنوز راهش را پيدا نكرده است. اين تيم بعد از دهه‌ها بازي به شيوه واكنش‌گرا، حالا سراغ مربي تئوريسيني آمده كه عاشق بازي مالكانه است. مربي ايتاليايي هنوز موفق نشده «ساري‌بال» را در يووه پياده كند و اين تيم بعد از گذشت يك نيم‌فصل، هنوز به هماهنگي كامل نرسيده است. در اين مسابقه هم ايده‌هاي يوونتوس براي گلزني تكراري بود و اينزاگي به خوبي با خواندن دست ساري راه‌هاي ايجاد موقعيت بيانكونري‌ها را بسته بود. حضور همزمان مهاجمان تراز اولي مثل ايگواين، ديبالا و رونالدو هم كمكي به يووه نكرد و اين تيم تنها يك بار با شوت رونالدو و استفاده از ريباند آن توسط ديبالا موفق به گلزني شد. اين دومين شكست يوونتوس مقابل لاتزيو در دو هفته گذشته است. تنها شكست بانوي پير در سري آ مقابل لاتزيو ثبت شده و به نظر مي‌رسد اينزاگي به خوبي راه غلبه بر يوونتوس را ياد گرفته است. ساري در مورد اينكه در ايتاليا هيچ جامي كسب نكرده و تيمش در فرم خوبي نيست، گفت: «نااميدكننده است، اما قرار نيست براي آن گريه كنم. اين چيزي را حل نمي‌كند. فكر نمي‌كنم بازيكنانم اجازه دهند فقط دو بازي روي كار آنها اثر بگذارد. لاتزيو در حال حاضر در فرم جادويي قرار دارد. همه ‌چيز مطابق خواسته آنها پيش مي‌رود و طي 3-2 ماه شرايط ممكن است تغيير كند. اگر آنها با همين فرم به كارشان ادامه دهند، شك دارم تيمي بتواند مقابل آنها كار زيادي انجام دهد. فراموش نكنيم هنوز 5 ماه از اين فصل باقي مانده و هنوز بازي‌هاي زيادي در پيش است.» اينزاگي در مورد اين بازي گفت: «ما كاري جادويي انجام داديم؛ زيرا نهايتا طي دو هفته، دو بار شكست دادن يوونتوس باورنكردني است. فكر مي‌كنم اين يك پيروزي سزاوارانه ديگر براي يك تيم قدرتمند بود كه هميشه به ايده‌هاي ما باور داشت و اين بچه‌ها شايسته اين جام هستند.»

اتفاقي تاريخي براي لاتزيو

لاتزيو پنجمين قهرماني خود در سوپركاپ ايتاليا را جشن گرفت. ضمنا آنها موفق شدند از رقيب همشهري خود از نظر تعداد قهرماني در همه رقابت‌ها عبور كنند. براي اولين بار در تاريخ، تعداد جام‌هاي لاتزيو از رم در رقابت‌هاي مختلف داخلي و اروپايي بيشتر شد. لاتزيو با اين قهرماني، 17 بار قهرمان جام‌هاي مختلف شده در حالي كه رمي‌ها 16 قهرماني در كارنامه دارند. نكته جالب اينكه لاتزيو تا پيش از سال 1998 فقط سه جام در ويترين افتخارات خود داشت و اين تعداد براي رم در همان سال، 11 جام بود.

اولين شكست رونالدو

كريستيانو رونالدو در 13 فينال اخيرش كه از سال 2013 به اين سو به ميدان رفته هيچ شكستي را تجربه نكرده بود و در ديدار مقابل لاتزيو سرانجام پس از 6 سال اين ركورد شكسته شد. آخرين باخت رونالدو برمي‌گشت به فينال كوپا دل‌ري كه مقابل اتلتيكو مادريد شكست خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون