• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

نماينده اصولگراي نجف‌آباد از جزييات جلسه‌هاي دولت سايه در مجلس گفت

سايه‌اي بر دولت و مجلس

6 سال پيش وقتي سعيد جليلي در اولين حضورش در آوردگاه انتخاباتي، غائله انتخابات را به رقيب واگذار كرد، مدتي سكوت و سكون او را فرا گرفت اما به سرعت دوباره وارد كارزار شد البته اين‌بار نه در رقابتي مستقيم، بلكه در قالب جلسات نقد دولت يازدهم.

وقتي روزهاي دولت اول روحاني به پايان خود نزديك مي‌شد، جليلي هم ديگر پكيجش براي به نقد كشيدن دولت آماده و كامل شده بود. جليلي كه بر انتخابات سال ۹۶ و ائتلاف اصولگرايان حساب ويژه‌‌اي باز كرده بود، فكرش را نمي‌كرد كه اينچنين از بازي خط بخورد و مجبور شود كنار زمين بايستد. حال جليلي مانده بود و پرونده‌اي از نقدها كه قرار بود در جريان مناظره‌ها و فعاليت‌هاي انتخاباتي منجي‌اش شود، اما اين فرصت هرگز نصيب او نشد. البته جليلي گفته بود گزارش‌هاي حاصل از اين جلسات و نقد و بررسي‌ها را مي‌خواسته به ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف بدهد تا آنها از اين گزارش‌ها در جريان مناظرات انتخابات استفاده كنند، اما گويا چندان استقبالي نشده بود. پس از تمديد رياست‌جمهوري حسن روحاني ديگر جليلي مانند سابق تنها پيشنهاد تشكيل دولت سايه را به همقطارانش نمي‌داد، بلكه خود آستين بالا زده و از همان شهريورماه ۹۶ دفترش محلي براي برگزاري جلسات نقد و بررسي آشكار وزارتخانه‌هاي دولت روحاني شد. هر چند جليلي اسم جلساتش را گذاشته «سلسله جلسات سايه تمدن اسلامي براي تاييد، تكميل و تصحيح برنامه‌هاي دولت دوازدهم» اما برخلاف اين عنوان عريض و طويل واقعيت امر تنها دو كلمه بود؛ «دولت سايه»!

حالا درست در يك قدمي يازدهمين انتخابات مجلس به نظر مي‌رسد حركت «دولت سايه» سعيد جليلي به مجلس هم سرايت پيدا كرده و اين جلسات با رهبري «نصرالله پژمانفر» در صحن سبز ساختمان هرمي بهارستان هم ساري و جاري شده است. اعتمادآنلاين در گزارشي به اين جلسات اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «در ماه‌هاي اخير تيمي از نمايندگان مجلس كه مخالف سياست‌هاي دولت دوازدهم هستند به صورت منظم با سعيد جليلي ليدر «دولت سايه» جلسه برگزار مي‌كنند.» آن‌طور كه در اين گزارش آمده است، «نصرالله پژمانفر» ليدري اين تعداد از نمايندگان عضو فراكسيون اصولگرايان ولايي براي حضور در جلسات دولت سايه را برعهده دارد. همچنين تعدادي از نمايندگان به صورت ثابت در اين جلسات حضور دارند و فقط تعداد اندكي از اين نمايندگان در جلسات مختلف تغيير مي‌كنند. بررسي كليات بودجه سال ۹۹ و تدوين چند طرح و پيشنهاد، كمك به معيشت خانوار ايراني و ارايه دو طرح عملياتي، اجراي طرح اصلاح قيمت بنزين و حذف 4 صفر از پول ملي طي اين مدت در دستور كار اين جلسات بوده است.

ابوالفضل ابوترابي در مصاحبه‌اي با اعتماد‌آنلاين صحت اين جلسات را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «اين اولين جلسه با آقاي جليلي نبود. تعدادي از نمايندگان مجلس با محور راه‌حل مشكلات اقتصادي اقدام به برگزاري اين جلسات كردند. در اين جلسه در مورد مسائل مربوط به بودجه و راهكارهايي كه در بودجه مي‌تواند وجود داشته باشد، بحث شد.» او مي‌گويد: «جلسات به صورت مرتب و سازماندهي‌شده نيست، اما به پيشنهاد خودمان است. آقاي جليلي يك تيم جوان دانشگاهي و پژوهشي خيلي حرفه‌اي اطراف خود دارد، اعلام كرديم براي مشكلاتي كه وجود دارد راهكارهاي خوبي هم موجود است، بنابراين نياز به همفكري داريم كه ساير مراجع داراي راهكار و راهگشا هم در اين جلسات حضور داشته باشند. ايشان هم پذيرفت. محور همه مذاكرات ما هم اقتصادي است» ابوترابي‌، حضور نمايندگان در اين جلسات را ابزاري براي انتقال نظرات دولت سايه به مجلس دانسته، هرچند مي‌گويد اين جلسات نه براي مخالفت با دولت، بلكه با هدف «كمك به دولت» تشكيل شده است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون