• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران:

موضوع فساد و رانت در سطوح مختلف مديريت شهري عجين شده است

گروه اجتماعي | از آغاز دوره جديد مديريت شهري، تمامي شهرداراني كه بر مسند شهرداري پايتخت تكيه زده‌اند، اصلي‌ترين شعارشان را مبارزه با فساد در شهرداري عنوان كرده‌اند. از محمدعلي نجفي كه گزارشي از تخلف‌هاي عمده شهرداري در دوره گذشته آماده كرد و آن را تحويل قوه قضاييه داد تا افشاني كه سامانه شفافيت در دوره او كليد خورد و بالاخره حناچي كه ميراث‌دار اين رويه بود. پيروز حناچي به عنوان سومين شهردار تهران در دوره جديد اسفند ماه سال گذشته در اولين نشست خبري خود پس از انتصاب، به موضوع برخورد با فساد درون شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: درخصوص مبارزه با فساد هيچ تعارفي نداريم، فقط به دلايل مختلف سر و صدا نمي‌كنيم، در هر جاي شهرداري اگر موردي رخ دهد آن را پيگيري كرده و در صورت صحت با آن برخورد مي‌كنيم.

اما اينها تنها سخنان حناچي درباره فساد و مبارزه با آن نبود و او بعد از آن نيز بارها و در جلسات مختلف در اين مقوله سخن گفت. بيست و چهارمين جلسه شوراي معاونين، مشاورين و شهرداران كه در ارديبهشت امسال برگزار شد يكي از همين جلسات بود كه حناچي در آن با ذكر اينكه هر جايي كه قانون وجود دارد و مردم مطلع نيستند فساد اتفاق مي‌افتاد، از تدوين «سند راهبردي مقابله با فساد در شهرداري تهران» به‌عنوان يكي از نسخه‌هاي اسناد پشتيباني كه در فرآيند تدوين برنامه سوم توسعه شهر تهران مورداستفاده قرار گرفته، ياد كرده و گفت: شهرداري تهران سال گذشته گزارشي با عنوان «مقابله با فساد در شهرداري تهران» تهيه و در آن چيزي نزديك به 60 فرآيند فسادزا در شهرداري معرفي كرد.

اما مگر وضعيت فساد در شهرداري چگونه است كه تا اين حد در اولويت مديران ارشد شهرداري قرار گرفته است. در اهميت اين موضوع همين بس كه چندي قبل روح‌الله شهيدي‌پور، مديركل وقت ارزيابي عملكرد و بهبود مديريت شهرداري تهران در اين خصوص از بررسي بيش از
50 فرآيند مستعد فساد در شهرداري، خبر داده بود كه درنهايت 26 فرآيند آن كليدي‌تر و مهم‌تر تشخيص داده شده بود.

با وجود اين به نظر مي‌رسد مبارزه با فساد در شهرداري بسيار پيچيده‌تر از اينها باشد و چنانچه پيش‌تر تجربه كرديم، شاهد پرونده‌هاي تخلف‌ بسياري در دوره گذشته شهرداري بوديم. «محمد سالاري» رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا به ابعاد جديدي از اين مبارزه اشاره كرده و گفته است: شوراي شهر تهران تصميم گرفت، قراردادهاي بسيار گسترده‌اي كه هر روز و هر ماه در سطح شهرداري تهران اعم از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شركت‌ها، نواحي و مناطق ۲۲گانه ثبت و نوشته مي‌شود و اعداد و ارقام قابل‌توجهي نيز در اين قراردادها منعقد مي‌شود‌، مبتني بر فراخوان و مزايده‌ باشد، در حالي كه در دوره مديريت شهري گذشته اكثرا با ترك تشريفات همراه بوده است.

سالاري با اشاره به نمونه‌هايي از بررسي قرارداد پيشين شهرداري كه با ترك تشريفات منعقد شده است، گفته است: براي مثال در برخي مناطق شهرداري تهران كه رقم جمع‌آوري پسماند آن ۱۵۰ ميليون تومان بوده است، اين رقم در ماه بعد و در يك فراخوان به همان پيمانكار با ۳ ميليارد تومان پيشنهاد داده مي‌شود تا با همان روند قبلي كار را انجام دهد، اين اقدام مفهوم مشخصي دارد. اگر اين را به باقي قراردادهايي كه در شهرداري تهران نوشته مي‌شد، تعميم دهيم، متوجه ميزان تخلفاتي كه در ثبت قراردادها وجود داشته، مي‌شويم درنتيجه نهاد شورا و شهرداري در اين زمينه گام محكمي برداشته است.

او همچنين درخصوص مبارزه با فساد در حوزه معماري و شهرسازي كه حوزه تخصصي او است نيز گفته: در اين حوزه مجموعه‌اي از تصميم‌گيري‌هاي مبنايي در مبارزه با فساد اخذ شده است، ‌از جمله لغو مصوبه برج‌باغ‌ها كه از مهم‌ترين‌ آنها بوده يا نظارت بر فرآيند تصميم‌گيري در حوزه معماري و شهرسازي كه با اجراي آن بيش از ۷۰درصد تخلفات اين حوزه در مناطق ۲۲گانه كاهش يافته است.

سالاري در اين ‌باره تاكيد كرده است: موضوع فساد و رانت در سطوح مختلف مديريت شهري عجين شده است و قطعا براي آنكه بتوانيم در حوزه مقابله با آنها به جايگاه بهتري برسيم، فاصله زيادي داريم، بايد مبارزات بيشتري را داشته باشيم.

به گفته رييس كميسيون معماري و شهرسازي، شهرداري تهران بايد سعي كند تا ارايه خدمات حوزه شهرسازي و معماري مبتني بر قانون و شهروندمحور تعريف شود به نحوي كه واسطه‌ها، دلال‌ها و امضاهاي طلايي در اين حوزه حذف شود، چراكه تا زماني كه نتوانيم سامانه هوشمند را به صورت كامل و سيستمي تعريف كنيم و قوانيني كه در اين سامانه بارگذاري مي‌شود، تفسيرپذير باشند، اين اتفاق رخ نخواهد داد.

او همچنين در نتيجه‌گيري سخنان خود مدعي شده است: اين رويكرد در شهرداري در پيش گرفته شده، اما تا زماني كه اين اتفاق صورت نگيرد، شاهد تداوم فساد و رانت در اين حوزه خواهيم بود. ‌شهرداري تهران و معاون معماري و شهرسازي وعده داده‌اند، در اين زمينه همه اهتمام خود را داشته باشند و ما نيز با همه ظرفيت خودمان و بدون هيچ تعارفي با شهردار و معاون معماري و شهرسازي اين رويكرد را ادامه مي‌دهيم و بسيار خوشحاليم كه اين روزها اين‌قبيل رويكردها از سوي رسانه‌ها مورد حمايت و پشتيباني قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون