اثر عوامل خارجي و داخلي بر گردشگري
سيده ياسمين حسيني
چندي پيش مائوريتسيو داوُليو، معاون رييس سازمان بينالمللي گردشگري اجتماعي، رييس انجمن گردشگري مسوولانه ايتاليا همچنين عضو شوراي توسعه همكاريهاي بينالمللي وزارت خارجه ايتاليا در خلال سفري به ايران جهت اجراي پروژه مشاركتي ايران و ايتاليا ابراز داشت: ايران آثار تاريخي و تمدني منحصر به فردي دارد، اما در بيرون از اين كشور به هيچوجه درباره آنها صحبت نميشود. طبق اظهارات داوليو گپ و خلأيي كه بين واقعيت و آنچه از ايران نشان داده ميشود را ميتوان تحتتاثير دو عامل اصلي خارجي و داخلي دانست. يكي از مهمترين عوامل، تحريمهاست. تحريمها امكان توسعه زيرساختها را از گردشگري ايران گرفتهاند. اثرات تحريمها به همينجا ختم نميشوند، وقتي سفر گردشگران به ايران سخت باشد، گردشگراني كه هر كدام ميتوانند سفير صلح در جهان باشند و ايران را آنگونه كه هست امن و مطمئن با فرهنگ چندين هزار ساله، مردماني مهربان و مهماندوست به غربيان نشان دهند و گپ موجود را برطرف سازند، ناتوان از اين دستاورد ميشوند. پرواضح است كه نميتوان گفت خلأ موجود فقط ناشي از عوامل خارجي است. عامل موثر و مهم ديگر در بروز نارسايي در صنعت گردشگري ايران را ميتوان نتيجه برخي سياستها و برنامههاي داخلي در سازمان سابق و وزارت كنوني ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دانست. تعريف نشدن برند ملي گردشگري و عدم برنامهريزي جهت بسامان كردن زيرساختها
از ديگر نقاط بحثبرانگيز موجود است. همچنين بايد اين نكته را درنظر داشت كه حضور در محافل گردشگري جهاني از قبيل نمايشگاههاي بينالمللي صرفا به معناي داشتن غرفه و نمايش صنايع دستي ايران و تكرار مكررات و صرف هزينه نيست، بلكه حضور وقتي موثر و پررنگ خواهد بود كه با دست پر در كنار كشورهاي رقيب خود قرار بگيريم. ارايه محتواي مفيد و جذاب به اشكال مختلف در اين مجامع است كه ميتواند ايران را آنطور كه شايسته است به جهانيان معرفي كند، اگرچه همچنان جاي مرجعي كامل و جامع به عنوان راهنماي سفر به ايران به زبان انگليسي، چيزي شبيه به «لونليپلنت» كه با همكاري دستاندركاران و ذينفعان صنعت گردشگري ايران تهيه شده باشد، در صنعت گردشگري ما خالي است، اما به نظر ميرسد با اتحاد و همكاري بخشهاي خصوصي و دولتي، متخصصان و كارشناسان فعال در زمينه گردشگري ميشود بر اين كمبود فائق آمد. دكتراي گردشگري