• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

ملاحظاتي درباره «شهيد جمعه»

غلامعلي رجايي

تشييع پيكر مطهر سردار قاسم سليماني، فرمانده سابق سپاه قدس تشييعي كم‌نظير بود؛ تشييعي كه حاوي پيام‌ها و نكات بسيار است. سردار قاسم سليماني را بايد «شهيد جمعه» لقب داد؛ عنواني كه پيام زيادي در دل آن گنجانده شده است. چند روز گذشته در تهران، كرمان، خوزستان و بسياري از شهرهاي ايران شاهد اجتماعي كم‌نظير بوديم كه در 4 دهه اخير كمتر مي‌توان مثال و نمونه‌اي هم‌تراز براي آن يافت.

اين تشييع شايد از 4 دهه خدمت سردار سليماني به جمهوري اسلامي ايران نيز مهم‌تر باشد، از همين روي بيان چند نكته در مورد شهادت سردار قاسم سليماني و تشييع ايشان خالي از لطف نيست:

1- نكته اولي كه بعد از تشييع پيكر سردار سليماني به اذهان متبادر مي‌شد، اين بود كه بسياري كه خودشان را از السابقون انقلاب مي‌دانند، خود را جزو موثران جنگ و جبهه مي‌پندارند، خود را هم‌رديف و هم‌تراز شهدا قلمداد مي‌كنند بعد از تشييع بايد به عملكرد خود و ميزان محبوبيت‌شان نگاهي بيندازند و از خود بپرسند كه تا كجا با سردار قاسم سليماني فاصله دارند؟ آيا متوجه فاصله‌ محبوبيت‌شان با سردار قاسم سليماني
هستند؟

سردار سليماني سطح شهادت را بالا برد. شهادت اگرچه دست‌يافتني است اما متاعي ارزان‌قيمت نيست كه براي همه آن هم به شيوه‌اي كه براي سردار سليماني رقم خورد، اتفاق بيفتد. فرمانده سابق سپاه قدس به اذعان خود و همرزمانش شب‌ها و روزها و ماه‌ها در كشورهاي مختلف در كوه و دشت و بيابان با شرايط سخت خود را به آب و آتش زد تا امنيت را براي مردم به ارمغان بياورد كه موفق نيز بود و درنهايت به درجه رفيع شهادت نايل شد. شهادتي كه مراسم تشييعي اين‌چنين در پي داشت كه بسياري فارغ از تفاوت‌ها در آن شركت كردند و اين سرباز وطن را تا سرمنزل مقصود بدرقه كردند، بنابراين براي كساني كه خود را الگوي جامعه مي‌پندارند يا تمايل دارند از آنان
الگوبرداري شود، سردار سليماني يك الگوي كامل محسوب مي‌شود.

2- نكته دومي كه بعد از شهادت حاج قاسم سليماني نبايد ناديده گرفته شود حفظ آثار ايشان است. دوستان، همراهان، خانواده و همرزمان حاج قاسم سليماني همچنين سپاه بايد آثار به جاي مانده از ايشان را حفظ كنند. بعد اخلاقي سردار سليماني ناگفته‌هاي بسياري دارد كه بايد ديده شود، چراكه هر كس براي شهادت آماده است و شهيد مي‌شود به مثابه كسي است كه به تعبيري حريف خودش شده است و اين موضوع بايد تبيين شود.

اين روزها فيلمي از سخنراني سردار قاسم سليماني دست به دست مي‌شود كه از حاضران مي‌خواهد، شهادت دهند كه او به تعبير خودش «آدم خوبي» بوده است و حتي خطاب به حضار مي‌گويد، عبارت ديني آن‌كه هنگام تشييع و دفن استفاده مي‌شود را به زبان بياورند. وقتي حاضران در اين مجلس تاييد مي‌كنند، نفس راحتي مي‌كشد و به سخنراني ادامه مي‌دهد. همچنين ايشان تكه‌اي از كفن خود را براي اينكه روحانيون و علماي برجسته در قم يا شهرهاي ديگر آن را امضا كنند، همراه داشته است. شايد اين دو مساله به ظاهر و در وهله اول مساله‌اي معمولي به نظر برسد اما به واقع اين‌گونه نيست. اين دو موضوع نشان مي‌دهد كه براي سردار سليماني چه چيزهايي از اهميت برخوردار بوده است. از همين روي تاكيد دارم كه بايد سجاياي اخلاقي ايشان حفظ شده و به صورت آثاري منتشر شود.

3- نكته بعدي كه بعد از تشييع سردار سليماني بايد به آن توجه كرد و از آن درس گرفت نحوه بودن و نحوه رفتن سردار است. او همزمان كه در خدمت مردم بود به فكر رفتن نيز بود و بايد به اين نكته تاكيد كنم كه بهترين بودن و بهترين نحوه رفتن را انتخاب كرد. اين موضوع درس خوبي براي همه ما و همه مسوولان است. او در زمان حيات بهترين بود و براي رفتن نيز بهترين راه و روش را انتخاب كرد و درنهايت نيز به گوهر ناب شهادت دست يافت.

4- نكته آخري كه بايد به آن اشاره كرد، اقبال مردم به سردار سليماني است. سردار سليماني شخصيتي كم‌نقص بود، خودش را در معرض مطامع دنيا و مسائل فرودست و سليقه‌اي و سياسي قرار نداد و البته كه آنچه فرمانده سابق سپاه قدس را به اين درجه رساند، اراده و خواست خدا بود. فرجام سليماني تعظيم يك ملت به ايشان بود كه باعث شد آيينه‌اي فراروي مردم، مسوولان و نخبگان قرار دهد. بايد گفت هر مسوولي بايد همين را از خدا بخواهد كه فرجامش اين‌چنين باشد. بي‌پرده، بعد از تشييع پيكر امام خميني(ره)، تشييع پيكر سردار قاسم سليماني بيشترين كميت و كيفيت را داشت با اينكه اداره و برنامه‌ريزي مراسم تشييع ضعيف بود اما نمي‌توان خيل عظيم مردم را فراموش كرد. اين نكته نيز قابل ذكر و تامل است كه چرا در اين برنامه‌ريزي‌ها به امام و بيت ايشان كم‌لطفي شد، چراكه بايد مراسم تشييع بعد از تهران بلافاصله در حرم مطهر امام خميني(ره) صورت مي‌گرفت اما اين اتفاق رخ نداد. حتي صداوسيما هم به بيت امام كم‌لطفي كرد و با اينكه سيدحسن خميني، ‌يادگار امام همان روز اول براي تسليت به منزل ايشان رفت اما صداوسيما در اين شرايط نيز بعد از سه روز اين خبر را
پوشش داد.

كنشگر سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون