• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4558 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۹ دي

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه:

حمله به پايگاه‌ نظامي امريكا كنترل ‌‌شده‌ترين مقابله به مثل بود

شب گذشته و پس از حدود يك هفته از ترور قاسم سليماني، فرمانده سابق سپاه قدس جمهوري اسلامي كه بسياري از ناظران او را مهم‌ترين عامل پيشبرد برنامه‌هاي ايران در منطقه خاورميانه مي‌دانستند، وعده «انتقام سخت» تهران از واشنگتن محقق شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از كرمانشاه با 15 موشك فاتح 313 و قيام به پايگاه‌هاي نظامي امريكا در عراق حمله كرد. براساس آنچه كه يك مسوول اطلاعات سپاه گفته، اين حملات بيش از 80 كشته و 200 زخمي در پي داشته است ولي در نقطه مقابل، مقامات امريكايي تا اين لحظه از ارايه آمار خسارت‌هاي مالي و جاني وارده خودداري كرده‌اند. در همين زمينه و از نخستين لحظات انتشار حمله ايران به پايگاه نظامي امريكا، بسياري از تحليلگران به بررسي ابعاد مختلف موضوع پرداخته‌اند كه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس سابق كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي ازجمله اين افراد است.اين نماينده نزديك به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان مجلس شوراي اسلامي در جريان اظهارات خود با اشاره به حمله موشكي سپاه پاسداران به پايگاه‌هاي امريكا در عراق در پي انتقام سخت در اقدام جنايتكارانه شهادت سپهبد حاج قاسم سليماني اظهار كرد:«اين اقدام نظامي براي اولين‌ بار راهبردهاي نظامي جهاني در حوزه‌هاي ماموريت سربازان امريكايي را بعد از جنگ جهاني دوم دچار تغيير كرد. تاكنون امريكايي‌ها با چنين مقابله مستقيمي مواجه نبودند كه كشوري اعلام كند از آنها انتقام مي‌گيرد و بعد در سطح نظامي انتقام را عملياتي كند. امريكايي‌ها همواره مدعي بودند و راهبردشان جنگ پيشگيرانه بود كه نه تنها اقدام پيشگيرانه‌اي نكردند كه براي واكنش متقابل هم به ‌شدت دچار ترديد شدند.» او همچنين در بخش ديگري از گفته‌هاي خود كه ايسنا آن را منتشر كرد، مسائل مطرح شده در افكار عمومي واشنگتن را داراي سمت ‌و سوي «تنش‌زدايي» توصيف و تاكيد كرد:«بيشتر صداهايي كه از داخل امريكا شنيده مي‌شود، صداي تنش‌زدايي و خروج نظاميان امريكا از منطقه بوده لذا اقدام سپاه علاوه بر اينكه انتقام خون شهيد قاسم سليماني بود، تغيير راهبردي در تحولات منطقه را به وجود آورد.»

امريكايي‌ها ترامپ را نمي‌بخشند

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «هيچگاه امريكايي‌ها ترامپ را نخواهند بخشيد» گفت: «ترامپ عامل شتاب‌زايي را بازي كرد كه ضعف‌هاي‌ نظامي امريكا در دنيا مسجل شد. آن هم با سقوط پهپاد و امروز با شكست حقارت‌بار در پايگاه‌هاي نظامي‌اش در عراق. فكر مي‌كنم، اثرات اين اقدام فراتر از مناسبات ايران و امريكا باشد. در آينده تحولات به سمت خالي شدن پايگاه‌هاي نظامي امريكا سوق پيدا مي‌كند؛ چون مشروعيت حضور نظاميان امريكا زير سوال رفته است.» او يادآور شد: «تنها عامل خارجي كه باعث شكست سياستمداران امريكا در طول تاريخ شده، حقارت تحميل شده به نظاميان امريكا در مناطق مختلف جهان بوده و از زمان جنگ ويتنام تاكنون چنين حقارتي را امريكايي‌ها نديده بودند به همين دليل معتقدم ترامپ از اين اقدام عليه شهيد قاسم سيماني پشيمان است و تبعات آن را پيش‌بيني نكرده بود، اقدام واكنشي ايران هم از سناريوهاي كنترل شده بود.» اين نماينده مجلس همچنين سياست خارجي نظامي جمهوري اسلامي را مبتني بر دفاع مشروع از خود خواند و خاطرنشان كرد:«حداقل در طول 2 دهه اخير راهبرد نظامي جمهوري اسلامي ايران خريد و توليد تسليحات نظامي براساس وارد كردن ضربه به امريكايي‌ها براي دفاع مشروع چيده شده كه در همين مدت امريكايي‌ها با رجزخواني سياسي ناشي از ابرقدرتي طي كردند. در ايران آماده‌باش لازم همواره در دستور كار بوده كه امروز به اين شرايط رسيده‌ايم كه حتي تحليلگران نظامي جمهوري اسلامي ايران به اين نتيجه رسيدند كه امريكا اگر دنبال اقدام تازه‌اي عليه ايران باشد، ايران نقش پيشگيرانه و راهبردي خود را اجرا مي‌كند بر همين اساس حمله به پايگاه‌هاي نظامي امريكا در عراق مديريت شده‌ و كنترل‌ شده‌ترين اقدام مقابله به مثل بود؛ چراكه حتما ساير اقدامات آثار فاجعه‌بارتري براي امريكا به دنبال خواهد داشت.»

جريان مقاومت انتقام خواهد گرفت

فلاحت‌پيشه همچنين گفت كه «پيام اين عمليات براي امريكا اين بود كه ايران مي‌تواند، اقدامات بزرگي در اين حوزه انجام دهد و براي اين كار توان لازم و عزم و سياست كافي را دارد. اميدوارم امريكايي‌ها اين پيام را گرفته باشند و شاهد خروج آنها از منطقه باشيم.» او با اشاره به موضوع جريان مقاومت و انتقام حشدالشعبي اظهار كرد:«كماكان جريان مقاومت، انتقام خود را خواهد گرفت. باب انتقام براي آنها باز است، فكر مي‌كرديم آنها براي انتقام پيش‌دستي كنند اما به خاطر ملاحظات درون جريان مقاومت اين اتفاق رخ نداد و انتقام را جمهوري اسلامي ايران شروع كرد اما جريان مقاومت كماكان در مسير انتقام قرار دارد. موضوع ديگر نقش رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي منطقه است كه همواره نقش بحران‌سازي در منطقه داشتند. نقش اين بازيگران در شهادت سليماني مورد توجه قرار مي‌گيرد و پاسخ مناسب به آنها خواهد داد.»او درباره اينكه حمله موشكي سپاه همان انتقام سخت بود، تصريح كرد:«بايد در اين باره ارزيابي‌هاي لازم صورت گيرد و تاكنون ارزيابي از سوي ايران و امريكا داده نشده است. تحولات و نقل و انتقالاتي را از شب گذشته در پايگاه‌هاي نظامي امريكا مي‌بينيم. امريكايي‌ها به دنبال آن هستند كه تلفات را حداقلي نشان دهند اما در نهايت آمار واقعي تلفات معلوم مي‌شود ضمن آنكه ايران در حمله قبلي موشكي به مقر داعش در سوريه نشان داد كه آمار دقيق تلفات را مي‌تواند، ارايه دهد به گونه‌اي كه آن زمان هم كسي نتوانست تكذيب كند پس اين ‌بار هم آمار واقعي را ايران اعلام مي‌كند و بعد از آن مي‌توان درباره تناسب آن تحليل كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون