• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

مذاكرات گروه شبه‌نظامي طالبان با دولت امريكا به توافق نزديك مي‌شود

خروج نظاميان امريكايي به ازاي آتش‌بس 10 روزه

شهاب شهسواري| مقام‌هاي گروه شبه‌نظامي طالبان از گفت‌وگوهاي سازنده با ايالات متحده امريكا خبر داده‌اند و رسانه‌ها از احتمال پذيرش يك آتش‌بس كوتاه‌مدت توسط طالبان به ازاي توافق امريكا با خروج نظاميانش از خاك افغانستان خبر مي‌دهند. در حال حاضر دست‌كم
13 هزار نظامي امريكايي و چند هزار نيروي نظامي كشورهاي متحد امريكا در ناتو و افغانستان مستقر هستند. بر اساس گزارش رسانه‌ها مذاكرات دو روزه ميان گروه طالبان و هيات ديپلماتيك ايالات متحده در دوحه پايتخت قطر كه از روز چهارشنبه آغاز شده ‌بود با موفقيت ادامه يافته و پيشرفت‌هايي در مورد امضاي معاهده صلح ميان دو طرف به دست آمده است. به گفته منابع آگاه، دفتر سياسي طالبان در دوحه، پيشنهاد يك طرح كاهش خشونت يك هفته تا 10 روزه، در آستانه امضاي پيمان ميان اين گروه شبه‌نظامي با دولت امريكا به هيات امريكايي داده است. سخنگوي دفتر سياسي طالبان از «مثمر» بودن مذاكرات با زلمي خليل‌زاد خبر داده و اعلام كرده كه مذاكرات در طول روزهاي آينده ادامه پيدا خواهد كرد. هفته گذشته خبري منتشر شده بود كه ملا هيبت‌الله، رهبر گروه شبه‌نظامي طالبان به شرط امضاي توافقنامه خروج نظاميان امريكايي از افغانستان با يك طرح «كاهش خشونت» 7 روزه موافقت كرده است. به نوشته رسانه‌هاي افغانستان، ملا هيبت‌الله به پيروان خود اجازه داده است «در صورتي كه تضمين شود در طول اين مدت يك توافق نهايي براي خروج نظاميان امريكايي از افغانستان امضا مي‌شود، اين آتش‌بس را قبول كنند.» به نوشته رويترز، قرار است بلافاصله بعد از امضاي توافق صلح ميان امريكا و طالبان، مذاكرات ميان طالبان و دولت افغانستان در آلمان آغاز شود. رويدادهاي اخير در دوحه در حالي اتفاق مي‌افتد كه وضعيت دولت در افغانستان هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و نزديك به 4 ماه بعد از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در اين كشور هنوز نتايج رسمي انتخابات اعلام نشده است. بر اساس تازه‌ترين گزارش‌ها، گروه سياسي حامي عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان، از احتمال كشيده شدن انتخابات به دور دوم بر اثر بازشماري آرا در شعبه‌هاي مورد مناقشه خبر داده است.

سهيل شاهين، سخنگوي دفتر سياسي «امارت اسلامي افغانستان (دولت خودخوانده طالبان)» در پيامي در حساب كاربري خود خبر داد كه روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه گفت‌وگوهايي ميان هيات گروه شبه‌نظامي طالبان به رياست ملاعبدالغني برادر آخوند، معاون سياسي امارت اسلامي افغانستان (دولت خودخوانده طالبان) با هيات ديپلماتيك امريكايي به رياست زلمي خليل‌زاد، فرستاده ويژه وزارت خارجه امريكا در امور افغانستان انجام شده است و در مورد «امضاي توافقنامه ومراسم آن» مذاكره كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري تاس روسيه، اين مقام طالبان در پاسخ به خبرنگار اين رسانه گفته است كه هنوز تاريخي براي امضاي توافقنامه ميان طالبان و امريكا مشخص نشده است، اما به زودي اين تاريخ مشخص خواهد شد. به نوشته خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاه براي يك آتش‌بس 10 روزه اظهار آمادگي كرده است. اين اظهارنظر هنوز رسما از سوي طالبان تاييد نشده است، اما مقام‌هاي امريكايي پيش از اين امضاي توافقنامه صلح را منوط به اعلام آتش‌بس از سوي طالبان كرده ‌بودند و مقام‌هاي طالبان هم هر گونه آتش‌بس را پيش از خروج نيروهاي خارجي از افغانستان رد مي‌كردند. ادعاهاي جديد در مورد آتش‌بس موقت 7 يا 10 روزه احتمالا يك راهكار ميانه باشد كه در مذاكرات اخير هيات امريكايي و هيات گروه شبه‌نظامي طالبان مورد توافق قرار گرفته است.

 

كابل: كاهش تنش معنا ندارد، بايد آتش‌بس شود

انتشار اخباري در مورد توافق امريكا و طالبان در مورد طرح «كاهش خشونت‌ها» به جاي آتش‌بس با واكنش‌هايي در كابل مواجه شد. روز پنجشنبه سلام رحيمي، وزير دولت در امور صلح در سخناني تاكيد كرد كه طالبان بايد به آتش‌بس كامل تن بدهد. به گزارش طلوع نيوز، رحيمي تاكيد كرد: «كاهش خشونت‌ها براي دولت افغانستان پذيرفتني نيست و براي آغاز گفت‌وگوهاي ميان افغانان اين گروه بايد به آتش‌بس تن بدهد. موضوع كاهش خشونت همان‌طوري كه شما نمي‌دانيد من هم نمي‌دانم و هيچ‌كس هم نمي‌فهمد. كسي طرفدار اين نيست كه كاهش خشونت باشد.» صبح جمعه، صديق صديقي، سخنگوي اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان بدون اشاره به احتمال توافق ميان امريكا و طالبان اعلام كرد كه دولتش از هرگونه آتش‌بسي در راستاي آغاز مذاكرات افغان- افغان حمايت مي‌كند. صديقي در حساب كاربري توييتر خود نوشت: «صلح براي دولت، مردم افغانستان و متحدين بين‌المللي ما اولويت اساسي است. تامين آتش‌بس يگانه راه براي رسيدن به يك صلح پايدار و با عزت كه خواست مردم و دولت جمهوري اسلامي افغانستان است. هر طرحي كه در آن آتش‌بس به حيث يك قدم اساسي مطرح شود مورد پذيرش مردم و دولت قرار خواهد گرفت.»

 

حمايت مسكو از آتش‌بس امريكا و طالبان

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز جمعه در سخنراني سالانه خود تاكيد كرد كه دولتش از هرگونه تلاش براي آتش‌بس و توافق ميان طالبان و واشنگتن حمايت مي‌كند. به گزارش پايگاه خبري اسپوتنيك روسيه، لاوروف گفت: «ما مي‌دانيم كه ايالات متحده امريكا در افغانستان اكنون يكي از بازيگران اصلي است، آنها يك ائتلاف كامل را رهبري مي‌كنند، آنها در افغانستان سرباز دارند، آنها مذاكره مي‌كنند، آنها مذاكرات را با طالبان از سر گرفته‌اند. به هر حال ما بر اين باوريم كه اين بسيار مهم است و ما از اين پشتيباني مي‌كنيم، بلكه به اين ترتيب توافقي حاصل شود و سپس مذاكرات بين همه افغانستاني‌ها آغاز شود. اين شرط را طالبان تعيين كرد و پذيرفته شده است.» لاورف در ادامه گفت: «ما در تلاش كمك به اين روند هستيم تا به موازات تماس‌هاي خودمان با طالبان آنها را قانع كنيم تا با ساير نيروهاي سياسي در افغانستان گفت‌وگوهاي مستقيم را آغاز كنند.» لاوروف در پاسخ به يك سوال مرتبط گفت: تشديد روابط ايران و ايالات متحده به رفع هر گونه بحران در منطقه از جمله در افغانستان كمك نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون