• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

هاشم صباغيان، عضو نهضت‌ آزادي:

بني‌صدر از خود دفاع نكرد و به بازرگان گفت از اعدام مي‌ترسد

هاشم صباغيان از ابتداي بنيانگذاري نهضت آزادي به عضويت آن درآمد. او علاوه بر عضويت در شوراي مركزي اين حزب، رييس هيات اجرايي و عضو دفتر سياسي نهضت آزادي هم بوده است. صباغيان عضـو كميته مركزي استقبال از رهبر انقلاب و مسوول مستقيم فرودگاه مهرآباد و انتظامـات و ارتباطـات آن در روز ١٢ بهمن‌ماه 57 و ورود ايشان به تهران بود. او همچنين در كابينه دولت موقت ابتدا رييس‌دفتر نخست‌وزيري سپس به سمت معاونت دولت در امور انتقالي و سرانجام به عنوان وزير كشور منصوب شد. آخرين روز خردادماه 60، يعني حدود 38 سال و 7 ماه پيش بود كه اكثريت نمايندگان نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي راي به عدم كفايت سياسي ابوالحسن بني‌صدر، نخست‌وزير وقت جمهوري اسلامي داد تا چنان‌كه حالا هاشم صباغيان پس از سال‌ها گفته، اين روز به يكي از روزهاي خاص مجلس اول و حتي فراي آنچه اين كنشگر سياسي اذعان كرده، به يكي از روزهاي مهم تاريخ پارلمان در ايران تبديل شود. حالا سال‌ها از آن «روز خاص مجلس اول» گذشته و صباغيان، اين عضو حزب نهضت آزادي كه با اعتمادآنلاين به گفت‌وگو نشسته، درباره حضور اعضاي اين تشكيلات سياسي در مجلس اول توضيحاتي ارايه كرده است. اين كنشگر سياسي در اين رابطه گفته است: «نهضت‌ آزادي 5 نماينده در حوزه تهران داشت و به همين دليل اقليت بوديم اما فعاليت پررنگي داشتيم. اعضاي مجلسي نهضت‌ آزادي، مهندس بازرگان بود، من بودم و همچنين آقايان سحابي و چمران و دكتر يزدي هم از ليست نهضت به مجلس رسيدند. آقاي معين‌فر هم در ليست انجمن مهندسان بود و آقاي صدر حاج‌سيدجوادي هم كه به عنوان نماينده مردم قزوين انتخاب شدند. همچنين پيش از اينكه مجلس كارش را شروع كند، ما قرار گذاشتيم در انتخابات هيات‌رييسه از آقاي بازرگان حمايت كنيم.»

وزير كشور دولت موقت همچنين با اشاره به اينكه روز راي‌گيري براي عزل بني‌صدر يكي از روزهاي خاص مجلس اول بود، ادامه داد: «پيش از جلسه ما با آقاي بني‌صدر ديدار داشتيم كه حرف‌هايي رد و بدل شد. يادم مي‌آيد مهندس بازرگان به او گفت بهتر است از وقت 2ساعته براي دفاع خود استفاده كند كه بني‌صدر در پاسخ گفت از اين مي‌ترسد كه زنداني شود. بني‌صدر جنم‌ نداشت و از ترس اعدام شدن از خودش دفاع نكرد. به همين دليل وقتي مرحوم بازرگان از بني‌صدر پرسيد كه مگر زنداني شدن چه اشكالي دارد، او در پاسخ گفت از اعدام شدن مي‌ترسد.»

صباغيان ادامه داد: «جالب اين است كه آقاي بازرگان گفت اگر به كار خودت اعتقاد داري‌، نبايد از اعدام بترسي. مگر تو مسلمان نيستي و مگر قرار نيست يك روزي بميري؟ اما بني‌صدر از اين جنم‌ها نداشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون