• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

تدوين طرح خروج ايران از پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌اي در مجلس

آيا از NPT خارج مي‌شويم؟!

خروج امريكا از برجام و اعمال شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي كه مقامات ايران از آن به عنوان «تروريسم اقتصادي» ياد كردند، از يك‌سو و بدعهدي اروپا در قبال ايران و عدم توانايي تروئيكا در تامين مطالبات اقتصادي ايران از سوي ديگر سبب شد تا برجام، توافق هسته‌اي كه پس از 12 سال مذاكره، پس از روي كار آمدن دولت حسن روحاني در ايران به ثمر نشست و يكي از اصلي‌ترين دلايل راي‌آوري روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري 96 به شمار مي‌رفت، حالا تنها يك گام تا پايان عمرش فاصله داشته باشد. جمهوري اسلامي با كاهش گام به گام تعهدات هسته‌اي خود كوشيد تا اروپا را بيش از پيش به اجراي برجام و تامين منافع اقتصادي ايران ترغيب كند اما چنين نشد تا ايران در گام پنجم رسما اعلام كند كه ديگر هيچ تعهدي را اجرا نمي‌كند؛ مگر بازرسي‌هاي رسمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي.

در اين ميان يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه برخلاف انتظار به‌جاي وابستگي به اصولگرايان و جبهه پايداري به عنوان طيف تندروي اين جريان سياسي، با راي اصلاح‌طلبان وارد پارلمان شدند و هم‌اكنون عضو فراكسيون اميد مجلس هستند، خبر از تهيه طرح خروج جمهوري اسلامي از پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌اي موسوم به NPT داده است. طرحي كه از قرار معلوم روز گذشته با اشاره و چراغ سبز علي لاريجاني به عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي نيز مواجه شد تا جايي كه او اروپا را تهديد به تصويب و اجراي اين طرح در صورت تداوم بدعهدي آنان در قبال تهران و استفاده‌شان از مكانيسم ماشه كرد.

محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس دهم كه با حكم عدم التزام به نظام جمهوري اسلامي از رقابت براي ورود به پارلمان يازدهم بازماند، به عنوان يكي از طراحان اين طرح، روز گذشته به ايلنا گفته است: «نكته‌اي كه براي بنده در تهيه پيش‌نويس طرح خروج از NPT اهميت داشت، زمزمه‌هايي بود كه درخصوص اجراي مكانيزم ماشه مطرح مي‌شد و مي‌شود. معناي مكانيزم ماشه اين است كه آن قطعنامه‌هاي فصل هفتم شوراي امنيت مجددا عليه ما اجرايي شود، آن‌هم به دليل اينكه ايران تعهدات خود را كاهش داده است. اين تهديد بسيار غيرمنطقي و غيرقابل قبول است، چراكه ايران در چارچوب برجام و پيرو نقض عهد امريكا تعهدات خود را كاهش داده است. ايران در نقض برجام پيشقدم نشده، بلكه يك اقدام متقابل و واكنشي نسبت به نقض عهد طرف‌هاي ديگر انجام داده است.» او خروج از NPT را حق ايران دانست و تصريح كرد: «ايران در چارچوب توافقنامه اين حق را داشته و انجام داده است. همچنين ايران همواره تمايل خود را به حفظ برجام اعلام كرده و در اعلام‌هاي مكرر آژانس بين‌المللي هسته‌اي همواره مطرح شده كه ايران كماكان به تعهدات خود عمل كرده است و اين خيلي غيرمنصفانه است كه صحبتي از مكانيزم ماشه را به ميان بياورند، مخصوصا از اين جهت كه ايران عضو قديمي و باسابقه NPT است و هميشه به تعهدات خود وفادار بوده است. ايران در سال ۸۲ فراتر از NPT، پروتكل الحاقي را هم به صورت داوطلبانه امضا و اجرا كرده است. اگرچه نظر حقوقي من اين است كه آن اجراي پروتكل نيازمند تصويب مجلس بود و بدون تصويب مجلس مي‌توان از نظر انطباق با قانون اساسي در آن خدشه وارد كرد.» صادقي همچنين بيان كرد: «دولت آقاي خاتمي در دهه 80 بدون تصويب مجلس مبادرت به اجراي پروتكل الحاقي كرد و در زمان خود نيز انتقادات زيادي را برانگيخت اما مجموعه نظام چنين تصميم گرفتند. البته عهدنامه‌هاي بين‌المللي را دولت در ابتدا امضا مي‌كند سپس به مجلس آمده و تصويب شده بعد اجرايي مي‌شود اما پروتكل الحاقي را دولت امضا و بدون تصويب مجلس اجرايي كرد، بنابراين پروتكل الحاقي هنوز مصوبه مجلس را ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون