• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

پزشكيان در نطق ميان دستور:

خودمان را با مردم تطبيق دهيم نه مردم را با خودمان

مسعود پزشكيان 4 سال گذشته را در مقام نايب‌رييس نخست مجلس شوراي اسلامي سپري كرده و پيش از آن نيز در مجلس نهم ازجمله انگشت‌شمار اصلاح‌طلبان آن دوره بود. البته دوران سياست‌ورزي پزشكيان به امروز و ديروز محدود نيست و او پيش از اين سال‌هاي نمايندگي ملت در مجلس شوراي اسلامي،در مناصبي حساس و كليدي ايفاي نقش كرده كه شايد مهم‌ترين آن، تصدي وزارت بهداشت و درمان دولت سيدمحمد خاتمي باشد. با تمامي اينها اما بيراه نيست بگوييم او پيش از تمامي اين مناصب سياسي يك معلم سياست و اخلاق است. اصلاح‌طلبي باورمند ازجمله چپ‌هاي مسلمان دوران مبارزه با حكومت پهلوي كه اصول سياست‌ورزي‌اش را چه در دوران مبارزه و چه پس از آن، زماني كه ازجمله مسوولان ارشد جمهوري اسلامي بود در گفتار و كردار اميرالمومنين(ع) دنبال كرده و مهم‌تر از آن در تمامي اين سال‌ها جلسات درسي را به‌ منظور بحث و مطالعه خطبه‌هاي نهج‌البلاغه برگزار كرده و از عدل علي سخن گفته است. جلسات درسي كه هيچگاه حتي حالا كه او نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي است نيز تعطيل نشده و هنوز هم پر رونق و پرشور است.

پزشكيان اما چنانكه اشاره شد، تنها در كلاس‌هاي درس‌ نهج‌البلاغه‌اش از حكومت اميرالمومنين صحبت نمي‌كند. او تقريبا تمامي نوبت‌هاي خود براي ايراد نطق در صحن علني مجلس را به اين مباحث اختصاص داده و ديروز در حالي براي ايراد آخرين نطق خود در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي پشت تريبون پارلمان ايستاد كه همچنان بر همان آموزه‌هاي اخلاقي- سياسي تاكيد كرد.

نايب‌رييس نخست مجلس شوراي اسلامي در اين نطق پيش از دستور با عرض تسليت به‌ دليل درگذشت سرنشينان هواپيماي مسافربري اوكرايني و جان باختن تعدادي از هموطنان‌مان در اين سانحه هوايي به حواشي جلسه ديروز مجلس پرداخت و گفت:«سوالاتي كه از آقاي ظريف در جلسه علني امروز مطرح شد، مطالب محكمي در رابطه با توطئه و دشمني امريكا با ملت ايران به اثبات رساند.» نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امروز ما در يك جنگ تمام‌ عيار اقتصادي از طرف امريكا ضد ملت خودمان هستيم، خاطرنشان كرد:«امريكا با تمام توان ايستاده كه ما را به زانو دربياورد و ما يك راه بيشتر نداريم كه به حرف و راه امام(ره) معتقد بوده و آن را ادامه دهيم.»

پزشكيان مهم‌ترين اولويت كشور را حفظ وحدت برشمرد و ادامه داد:«دستورات حضرت علي(ع) در منشور حكومتي به مالك اشتر حاوي مطالبي است كه بايد در دستوركار مسوولان قرار گيرد اما كمتر به آن عمل مي‌شود. ايشان به مالك مي‌فرمايند، شاخص مردم هستند و حق با مردم است بايد با انصاف با مردم برخورد كنيم، با تمام وجود به مردم عشق بورزيم و اين‌گونه نباشد كه جناح، گروه، دسته، قوميت و طبقه خاص را ارجحيت دهيم، خدمتگزار مردم باشيم و بدانيم كه خداوند با خدمت به مردم ما را در معرض امتحان قرار داده است بايد با مردم با گذشت رفتار كرده و با آنان برخورد خشن نداشته باشيم.»

اين عضو فراكسيون اميد پارلمان با بيان اينكه حضرت علي(ع) خطاب به مالك مي‌گويند كه بايد از عمل آمرانه و برخورد جبارانه با مردم اجتناب كنيم، تاكيد كرد:«ايشان به مالك مي‌گويند ‌اي مالك(در اينجا مالك يعني دولت، قوه قضاييه، قوه قانونگذاري يعني همه حكومت) مردم به تو نگاه خواهند كرد، همان‌گونه كه شما به ديگران نگاه مي‌كرديد، پشت سر شما هم همان حرف‌هايي را خواهند زد كه شما پشت سر حاكمان قبل مي‌گفتيد. معيار درست و غلط مسوولان، گفتار مردم است و حق با مردم است.» پزشكيان با بيان اينكه مطابق فرمايشات اميرالمومنين(ع) عموم جامعه مردم هستند، گفت: «ستون دين، مردم هستند، امريكا و قدرت‌هاي استكباري از مردم ما مي‌ترسند، از من و موشك نمي‌ترسند، اگرچه موشك ارزش و افتخار ماست اما قدرت ما مردمي است نه قدرت دفاعي صرف. مردم اگر در صحنه باشند، امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند پس بايد هواي مردم را داشته باشيم.»

نايب‌رييس مجلس تاكيد كرد:«حضرت علي(ع) مي‌فرمايند آن حرف‌هايي كه ما پشت حاكمان مي‌گفتيم امروز مردم پشت سر ما مي‌گويند پس بايد بررسي كنيم، ببينيم حال مردم پشت سر ما چه مي‌گويند. خودمان را با مردم تطبيق بدهيم نه مردم را با خودمان، با انصاف برخورد كنيم و جلوي هواي نفس‌مان را بگيريم. همان چيزي كه براي خودمان و قوم و خويش‌مان مي‌پسنديم براي مردم بخواهيم نه اينكه چيزهايي براي خواص بخواهيم و ديگران را نفوذي و اجنبي و خائن بدانيم.»

پزشكيان به بخش ديگري از خطبه امام علي(ع) اشاره كرد و گفت:«ايشان خطاب به مالك تاكيد مي‌كنند كه با تمام وجوت به مردم عشق بورز، با محبت با مردم برخورد كن، سبوعانه با مردم رفتار نكن، مردم دو دسته‌اند يا برادر ديني تو هستند يا در خلقت با تو برابر هستند، اگر عمدا يا سهوا تخلف مي‌كنند تو با گذشت و رحمت و رافت با آنها برخورد كن. حضرت در ادامه خطاب به مالك مي‌فرمايند تو نمي‌تواني مقابل قدرت خدا بايستي، مقابل مردم ايستادن يعني مقابل خدا ايستادن.»

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: «حضرت امير(ع) مي‌فرمايند از اينكه گذشت كردي نادم و پشيمان نباش، با خشونت و خشم با مردم برخورد نكن در حالي كه مي‌تواني ساده و با عطوفت با مردم برخورد كني. نگوييد ما اميريم و هر چه امر كنيم ديگران بايد اطاعت كنند، ادبيات آمرانه 3 تالي فاسد دارد؛ نخست قلب‌ها را سياه مي‌كند، دوم دين را تضعيف مي‌كند و سوم انقلاب و دگرگوني‌ها را نزديك مي‌كند؛ نبايد كاري كرد كه مردم از ما دور شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون