• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

چرا AF C عقب‌نشيني كرد؟

وقتي المهندي به داد فوتبال آسيا رسيد

حسين طالب‌پور

در حالي كه مديران باشگاه‌هاي ايراني با موج‌سواري بر احساسات هواداران سعي داشتند از وظايف خودشان مبني بر مذاكرات همه‌جانبه و با تمام قوا با كنفدراسيون فوتبال آسيا شانه خالي كنند، به نظر مي‌رسد برخي اقدامات ديپلماتيك باعث شده AFC از موضع قبلي عقب‌نشيني كند. در حالي كه رسانه‌هاي داخلي سعي دارند تهديد به كناره‌گيري را عاملي براي تغيير موضع كنفدراسيون فوتبال آسيا جلوه دهند، اما خبرنگار «اعتماد» دريافته كه مذاكرات پشت پرده با مقامات قطري باعث شده كه سعود المهندي، نايب‌رييس با نفوذ قطري كنفدراسيون فوتبال آسيا با اعمال فشار بر اعضاي كميته اجرايي AFC براي تيم‌هاي ايراني زمان بخرد و راي را تغيير بدهد. در راي جديد، قرار است ديدارهاي استقلال و شهرخودرو در دور پلي‌آف در كشور ثالث برگزار شود و پس از آن نمايندگان ايران در هر سه ديدار دور رفت مرحله گروهي مهمان رقباي خود باشند. در اين فاصله زماني بيش از دو ماهه، كنفدراسيون فوتبال آسيا و كميته اجرايي فرصت دارند در مورد امنيت ايران به نتيجه برسند و به آنها ثابت شود كه وضعيت در ايران عادي است. سعود المهندي، از سال 1999 ميلادي تاكنون در پست‌هاي معاون دبيركل، دبيركل و نايب رييس فدراسيون فوتبال قطر فعاليت كرده است. او همچنين مدير كميته سازماندهي جام ملت‌هاي 2011 آسيا بود و در حال حاضر نايب‌رييس كنفدراسيون فوتبال آسياست و سوداي رياست بر اين سازمان را نيز سال‌هاي سال است كه در سر دارد. او روابط بسيار خوبي با نمايندگان كشورهاي عضو دارد و بارها موفق شده با اعمال نفوذ به نفع كشورهاي دوست قطر براي خود محبوبيت بخرد. او از جمله كساني است كه در جريان ميزباني جام جهاني 2022 براي قطر نقشي پررنگ داشته و رابطه مستقيمي با خاندان سلطنتي در دوحه دارد. اين اولين‌باري نيست كه سعود المهندي با لابي به نفع ايران، فوتبال كشورمان را از وضعيتي تيره و تار نجات مي‌دهد. در جريان مسابقات فوتبال زنان براي انتخابي المپيك 2022 توكيو، تيم ملي فوتبال زنان ايران با تيم‌هاي فيليپين، چين‌تايپه و فلسطين هم‌گروه شد. مشكل بزرگ اينجا بود كه تمام بازي‌هاي اين گروه بايد در خانه فلسطين برگزار مي‌شد و فلسطيني‌ها براي برگزاري اين مسابقات، ورزشگاهي در سرزمين‌هاي اشغالي را معرفي كرده بودند كه سفر اتباع ايراني به آن ممنوع است. ديپلماسي ضعيف فدراسيون فوتبال در آن مقطع داشت به فوتبال ايران ضربه‌اي اساسي مي‌زد، چراكه چاره‌اي جز انصراف از مسابقات وجود نداشت و مهدي تاج و دوستانش بايد اين مهم را به اطلاع مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا و كميته بين‌المللي المپيك مي‌رساندند تا از هم‌گروهي ايران با فلسطين جلوگيري كنند. درحالي كه سال گذشته در آستانه تصميم براي كناره‌گيري از مسابقات بوديم، سعود المهندي وارد كار شد و فلسطيني‌ها و ديگر تيم‌ها را مجاب كرد كه به جاي سرزمين‌هاي اشغالي، در قطر مسابقه بدهند. با اين اقدام المهندي فوتبال يا حتي ورزش ايران از خطر تعليق جان سالم به در برد، چراكه اين مسابقات انتخابي المپيك بود و كناره‌گيري ايران به دلايل سياسي مي‌توانست زير پا گذاشتن منشور المپيك تلقي شود. به نظر مي‌رسد بار ديگر سعود المهندي با استفاده از نفوذش به كمك ورزش ايران آمده است.

 

واكنش ايران، تضمين مي‌خواهيم

بعد از اينكه خبر عقب‌نشيني كنفدراسيون فوتبال آسيا از مواضع قبلي‌اش در رسانه‌ها منتشر شد، مقامات ورزش و فوتبال ايران همچنان بر مواضع قبلي خود پافشاري مي‌كنند. تيم‌هاي ايراني اعلام كرده‌اند تنها در صورتي در دور رفت به عنوان مهمان به ميدان خواهند رفت كه حتما در دور برگشت، در خاك ايران از رقباي خود ميزباني كنند. در حال حاضر AFC تاييد قطعي ميزباني ايراني‌ها در دور برگشت را منوط به بررسي شرايط كرده است.

بحران پلي‌آف

در حال حاضر تيم‌هاي سپاهان و پرسپوليس به احتمال فراوان مشكلي براي بازي داخل خاك ايران ندارند و در دور برگشت بازي‌هاي‌شان در نقش جهان و آزادي برگزار خواهد شد؛ اما ديدارهاي پلي‌آف تيم‌هاي استقلال و شهرخودرو، بايد در كشور ثالث برگزار شود و كنفدراسيون فوتبال آسيا در اين مورد كوتاه نيامده است. در اين مرحله يك تصميم سخت پيش روي باشگاه ايراني است. اينكه تنها استقلال و شهرخودرو از مسابقات انصراف بدهند، هر چهار تيم انصراف بدهند يا اينكه استقلال و شهرخودرو در كشور ثالث بازي كنند و پس از آن طبق روال اعلام شده AFC از حريفان در زمين خودي ميزباني كنيم. تمام اين گزينه‌ها روي ميز است، اما مسوولان استقلال و شهرخودرو، خيلي سريع اعلام كردند كه در كشور ثالث به ميدان نخواهند رفت. شكوري، سرپرست دبيركلي فدراسيون فوتبال گفت: «اگر قرار باشد بازي پلي‌آف برگزار شود، روز پنجم بهمن در ايران خواهد بود و به هيچ‌وجه در كشور بي‌طرف بازي نمي‌كنيم.» اسماعيل خليل‌زاده، سرپرست مديرعاملي استقلال گفت: «ما به هيچ عنوان در كشور بي‌طرف بازي نخواهيم كرد. در هيچ كشوري غير از ايران بازي نخواهيم كرد و تن به اين ذلت نخواهيم داد. كشورهايي كه به عنوان عضو هيات رييسه AFC هستند، سفير و كاردار در ايران دارند، مي‌توانند گزارش بدهند كه در ايران چه اتفاقي مي‌افتد و چطور زندگي مي‌كنند. ما اگر به اين كار تن بدهيم عملا حرف آنها را تاييد كرديم.»

 

نامه 4 باشگاه ايراني

با عنايت به نامه مورخ ۲۰ ژانويه (كه شرح آن در سطور ابتدايي اين گزارش رفت) دبيركل كنفدراسيون خطاب به دبيركل فدراسيون فوتبال، جلسه‌اي امروز تشكيل مي‌دهد و پس از بحث و تبادل نظر تصميمات به شرح ذيل به اطلاع كنفدراسيون خواهد رسيد:

۱- به اطلاع مي‌رساند باشگاه‌هاي ايراني با اين استدلال كه هيچ دليل قانوني براي سلب حق ميزباني آنان وجود ندارد، اعلام مي‌كنند به هيچ عنوان ميزباني خود را به هيچ‌وجه به خارج از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران منتقل نمي‌كنند.

۲- كليه باشگاه‌هاي ايراني حاضر در مسابقات اعلام مي‌كنند صرفا در شرايطي در مسابقات حاضر مي‌شوند كه كنفدراسيون به صورت رسمي اعلام كند اين باشگاه‌ها از رقباي خود داخل سرزمين جمهوري اسلامي ميزباني مي‌كنند .

۳- در صورت قبول شرايط فوق توسط كنفدراسيون، باشگاه‌هاي ايراني صرفا تغيير زمان برگزاري مسابقات داخل تقويم برگزاري را مي‌پذيرند.

4- مديران عامل باشگاه‌هاي ايراني تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌اي با رييس و دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا برگزار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون