• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

فقط يك خانه نفيس فروخته شده، نه يك خانه تاريخي

داستاني كه از عمارت اقدسيه براي شهرداري ساختند

گروه اجتماعي 

بحث‌ تازه‌اي كه رسانه‌ها براي انتقاد از شهردار تهران طرح كرده‌اند دستور فروش خانه‌اي در محله‌اي از محله‌هاي بالاشهر تهران است كه گرچه نفيس است اما تاريخي نيست. با اين حال رسانه‌هايي كه فروش اين خانه را دستاويزي براي حمله به شهردار تهران قرار داده‌اند بر تاريخي بودن آن تاكيد كرده‌اند. روزنامه اعتماد چندي قبل و در پي با خبرشدن از فروش اين خانه نفيس موضوع را با اعضاي شوراي شهر تهران در ميان گذاشت و «ابراهيم خليل‌آبادي» در اين باره پيگير موضوع شد كه به زودي توضيحات اين عضو شورا را منتشر خواهيم كرد. در همين حال غلامحسين محمدي رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران در پستي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: عمارت واقع در بافت مسكوني اقدسيه كه معروف به خانه برخي شهرداران پس از انقلاب است، مكان ثبت‌شده تاريخي يا ميراثي نيست و طبق ضوابط و رويه‌هاي قانوني براي فروش و استفاده در اجراي پروژه‌هاي فرهنگي مانند مركز همايش‌هاي رازي، ساختمان بلديه و... در اختيار سازمان املاك قرار گرفته است.

اين در حالي است رسانه‌هايي كه به اين موضوع توجه كرده‌اند موضوع را به شهرفروشي توسط شهرداري توصيف كرده و نوشته‌اند: «مديران فعلي تاكيد دارند كه براي اداره شهر، شهرفروشي نمي‌كنند؛ به نظر مي‌رسد اماكن تاريخي جزو شهر محسوب نمي‌شود.»

با اين حال مي‌توان با نگاهي به تصوير منتشرشده از اين خانه به تاريخي نبودن آن پي برد. جالب اينجاست كه خبرگزاري فارس براي پيگيري موضوع به نقل قولي از مرتضي الويري كه يكي از شهرداران تهران بوده پرداخته است. الويري به فارس ‌گفته است: آنجا خانه شهرداران تهران نبود يك ساختماني بود كه شهرداري خريده بود و به صورت موقت بنده زماني كه شهردار شدم آنجا زندگي كردم. در همين حال خبرگزاري مهر نيز در اين باره نوشت: مي‌گويند تا قبل از شهرداري ملك مدني خانه شهرداران تهران بوده است، عمارتي قديمي در اقدسيه كه به همين نام نيز معروف است. معماري‌اش به پهلوي دوم برمي‌گردد، اما مي‌گويند سبك و سياق تزيينات داخلي‌اش به فضاي خانه‌هاي قاجاري نزديك‌تر است.

هر كسي براي يك بار هم از سه‌راه اقدسيه گذر كرده باشد مي‌داند ورودي خيابان‌هاي گلستان شمالي و جنوبي كيوسك نگهباني دارد ولي اين گونه نيست كه كسي اجازه ورود نداشته باشد بلكه براي امنيت ساكنان نگهباني مي‌كند. اين خانه نيز در محدوده گلستان جنوبي واقع است.

خبرگزاري فارس همچنين درباره اين بنا نوشته است: اين عمارت دو طبقه به گفته محلي‌ها مربوط به دوره پهلوي اول است و حدودا هزار و 200 متر وسعت دارد. قيمت هر مترمربع زمين در اين محله اعيان‌نشين از 120 تا 130 ميليون تومان آغاز مي‌شود. عمارتي كه گفته مي‌شود قبلا براي يكي از وابستگان دربار بوده است. برخي اهالي مي‌گويند اينجا قبلا براي تيمسار قره‌گوزلو بوده است، برخي ديگر هم مي‌گويند كه اين ملك براي امراي ارتش بوده است ولي كسي به درستي تاريخ اين ملك را نمي‌داند و جالب است كه در فضاي مجازي هم چيزي در خصوص قدمت اين بنا نوشته نشده است. قديمي‌ترهاي محل مي‌گويند در زمان شاه تيمساري در اين عمارت رفت و آمد مي‌كرد. مدت‌ها اين عمارت رها شده و بعدها شهرداري تهران با واسطه اين عمارت را خريداري كرد.

خبرگزاري فارس همچنين در بخشي از گزارش خود در اين باره نوشته است: اين عمارت دو طبقه و يك زيرزمين دارد، در زيرزمين آن استخري با تجهيزات ورزشي بود، در طبقه اول آن هم يك ميز كنفرانس با 38 صندلي وجود داشت، در طبقه دوم آن چهار اتاق بود كه مدتي آنجا را تجهيز و تبديل به مهمانسرا براي برخي ميهمانان خاص كردند مثلا اگر پروفسور سميعي به ايران مي‌آمد او را به اين عمارت مي‌بردند البته گفته مي‌شود كه يكي، دو بار پروفسور سميعي به اين خانه آمد و بيشتر به خانه برادرش مي‌رفت. در گذشته بسياري از سفراي فرانسه و ايتاليا كه با شهرداري كار داشتند در اين عمارت، رفت‌وآمد مي‌كردند و تقريبا هر چهارشنبه جلسه‌اي در آنجا برگزار مي‌شد.

همچنين محمد سالاري رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در اين باره به خبرگزاري مهر گفته است: در فرآيند تصويب بودجه سال جاري و سال گذشته پيشنهادي مطرح و مصوب شد مبني بر اينكه شهرداري تهران ليستي از املاكي كه قصد فروش دارد را به شورا ارايه كند و شورا در بازه محدودي كه آيا اين املاك به فروش بروند يا نرود تصميم‌گيري و موافقت يا مخالفت خود را اعلام كند. اما تا آنجا كه من در جريان هستم تاكنون چنين ليستي به شورا ارايه نشده كه در خصوص آن تشكيل جلسه شود.

در همين زمينه محمود ميرلوحي عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با بيان اينكه بايد ليست املاك فروش هر سال به شورا آورده شود اما اين دليلي بر محدودسازي سازمان املاك نيست كه در طول سال ملكي را به دلايل مختلف قصد فروشش را داشته باشد و چون در ليست نيست، نتواند.

او همچنين گفته است: ما تلاش مي‌كنيم دارايي‌هاي شهرداري را با تبديل وضعيت و ارزش افزوده كاهش ريسك دهيم و بر دارايي‌ها بيفزاييم برخي از آپارتمان‌ها و املاك خرد شهرداري ممكن است با پيمانكاران طلبكار تهاتر شود اما املاك ارزشمند و تاريخي ابدا در ليست فروش قرار ندارند و در صورت پيشنهاد شورا با اين موضوع مخالف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون