• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون تلفيق بودجه 99 خبر داد

3000 پيامك عليه بودجه 99

«عوارض خروج از كشور تغييري پيدا نكرده است. كساني كه مي‌خواهند از كشور خارج شوند، ماليات نمي‌دهند.» اين پاسخ رييس كميسيون تلفيق بودجه 99 است به ابهامات ايجادشده درخصوص برخي اخبار مبني بر دريافت توأمان ماليات و عوارض خروج، هنگام خروج از كشور. اول بهمن ‌ماه بود كه خبري منتشر شد كه براساس آن مسافران ايراني براي خروج از كشور بايد ماليات پرداخت مي‌كردند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني آن روز، ماده ۳۳ لايحه ماليات بر ارزش افزوده را تصويب كردند. با اين مصوبه سازمان امور مالياتي موظف شد، بابت خروج هر مسافر ايراني از مرزهاي زميني، هوايي و دريايي مبلغي به عنوان ماليات از مسافران دريافت كند و به حساب خزانه‌داري كل بريزد. اين خبر بلافاصله با واكنش‌هاي منفي بسياري ازسوي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي و ديگر ناظران مواجه شد و در رسانه‌ها بازتاب يافت. حتي بسياري از روزنامه‌ها درباره اين خبر نوشتند و آن را به صفحه‌هاي اول‌شان آوردند، اما در اين ميان تعداد محدودي از رسانه‌ها بودند كه متوجه شدند «ماليات» مطرح شده همان «عوارض خروج از كشور» است كه همين حالا هم مسافران ايراني هنگام خروج از كشور ملزم به پرداخت آن هستند. ماجرا آن‌قدر پيچيده شد كه درنهايت معاون سازمان امور مالياتي در گفت‌وگويي درباره اين سوءتفاهم ايجاد شده چنين توضيح داد: «اين ماليات همان وجوهي است كه از گذشته از مسافران عازم خارج از كشور مطابق ماده ۴۵ قانون ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي‎شود.»

 

ثبات نسبي عوارض خروج از كشور

غلامرضا تاجگردون به عنوان رييس كميسيون تلفيق بودجه سال آينده كل كشور روز گذشته بار ديگر اخذ ماليات علاوه بر عوارض خروج از كشور را رد و با اشاره به ابهامات شكل‌گرفته درمورد اخذ ماليات و عوارض خروج از مسافران گفت: «عوارض خروج تغيير خاصي پيدا نكرده و مانند سال‌هاي گذشته است. اتفاقا در مجلس پيشنهادهايي مطرح بود كه عوارض خروج بيشتر شود، اما سعي كرديم مانند سنوات گذشته و در همان حد و حدود تغيير پيدا كند.» او به اعتمادآنلاين گفته است: «برخي پيشنهاد دادند كساني كه ساكن خارج از كشور هستند و به كشور رفت‌وآمد دارند عوارض خروج پرداخت نكنند اما كميسيون تلفيق به اين پيشنهاد راي نداد. در كميسيون تلفيق بحث شد كسي كه خارج از كشور زندگي مي‌كند توان پرداخت عوارض چند صد هزار توماني را دارد.» رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس همچنين تاكيد كرد كه از كساني كه مي‌خواهند از كشور خارج شوند ماليات گرفته نمي‌شود.

 

ارسال 3000 پيامك براي اثرگذاري بر بودجه 99

تاجگردون همچنين با اشاره به هجمه‌هايي كه عليه بودجه 99 به راه افتاده، گفت: «رويه‌اي پيامكي در كشور شكل گرفته است كه گروهي يك‌جا نشسته‌اند و در يك موضوع با همفكري يكديگر، هزار تا 2 هزار پيامك ارسال مي‌كنند، اما نمايندگاني كه مي‌خواهند تصميم بگيرند بايد مراقب باشند تا گرفتار اين جو و احساس پيامكي نشوند. مملكت بايد براي ما مهم باشد.» به گفته او، ارسال پيامك‌ها براي تاثيرگذاري بر بودجه 99 همچنان ادامه دارد. رييس كميسيون تلفيق بودجه 99 تاكيد كرد: «هر شب حدود 2 هزار تا 3 هزار پيامك به من ارسال مي‌شود كه مي‌خواهند يك موضوع را در كشور جا بيندازند، اما اين پيامك‌ها عادي شده است. نمايندگان ديگر اين نوع پيامك‌ها را نمي‌خوانند. كساني كه در اين شبكه كار مي‌كنند و مشخص است كه ريشه آن كجاست، بدانند كه اين پيامك‌ها ديگر خوانده نمي‌شود، چون همه مي‌دانند تشكيلاتي دنبال اين فضاسازي‌هاست.» تاجگردون توضيح داد: «مجلس تنها موضوعات كارشناسي را بررسي مي‌كند و موضوعات پيامكي ديگر تاثيرگذار نيست؛ براي مثال ممكن است امشب 300 پيامك براي بنده در يك مورد ارسال شود اما مهم اين است تصميمي كه مي‌خواهيم بگيريم چقدر به نفع عامه مردم است نه آن 300 نفر.» تاجگردون همچنين در پاسخ به انتقادها از بودجه 99 گفت: «ممكن است بودجه اشكال داشته باشد اما بايد بدانيم در چه وضعيتي قرار داريم. مهم اين است كه در شرايط كنوني بتوانيم چه تصميم بهتري بگيريم، بنابراين بايد درمورد بودجه 99 باتوجه به شرايط كشور تصميم‌گيري كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون