• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

علي ربيعي در نشست هفتگي سخنگوي دولت:

نظام امروز هم بدون اتكا به مردم نمي‌تواند به مسير خود ادامه دهد

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري دوشنبه ظهر برگزار شد. علي ربيعي، سخنگوي دولت در اين نشست بعد از قرائت مقدمه‌اي طولاني با مضمون دهه فجر به 9 پرسش خبرنگاران پاسخ گفت اما از ميان اين 9 پرسش در مورد 4 مورد و تقريبا يك‌سوم آن ابراز بي‌اطلاعي كرد. سخنگوي دولت از 23 پروژه سرمايه‌گذاري كه بنا بر ادعاي مرتضي بانك، مشاور رييس‌جمهوري منجر به اشتغال 12هزار نفر مي‌شود، بي‌اطلاع بود. نسبت به حذف ‌بندي از مصوبات يكشنبه شب هيات دولت درباره اقدامات پيشگيرانه از ويروس كرونا ابراز بي‌اطلاعي كرد و از احتمال تغيير ادبيات آن گفت. همچنين در مورد بخشنامه رياست قوه قضاييه كه فعاليت شاغلان بخش صوت و تصوير را به اخذ مجوز در صدا و سيما كرده است هم چيز زيادي نمي‌دانست و البته از هماهنگي دولت و مجلس براي معرفي وزير كشاورزي نيز بي‌اطلاع بود. در اين اوضاع اما به ابتكار شوراي اطلاع‌رساني دولت محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، مهمان نشست بود تا به پرسش‌هاي خبرنگاران در مورد ويروس جديد كرونا پاسخ دهد.

روزي كه گزارشي از ابهامات اطلاع‌رساني در مورد انهدام هواپيماي اوكرايني منتشر شد همچنين اوكراين فايل صوتي مكالمه برج مراقبت با خلبان پرواز آسمان كه از مبدا تهران به مقصد شيراز در حركت بود و اصابت موشك به هواپيماي 752 را در آسمان ايران ديده ‌بود، منتشر كرد، علي ربيعي، سخنگوي دولت از ميان پرسش‌هاي خبرنگاران به هيچ كدام با اين مضمون اشاره نكرد؛ سخن را با دهه فجر و پيروزي انقلاب آغاز و با اطلاع‌رساني در مورد كرونا به پايان رساند و به اين جمله اكتفا كرد كه بايد اعتماد عمومي را ترميم كنيم؛ چيزي كه در رفتار رسانه‌اي دولت و ساير نهادها دست‌كم در مورد ماجراي انهدام هواپيماي اوكرايني و كشته شدن 176 مسافر آن ديده نمي‌شود.

 

در تبيين چرايي انقلاب كوتاهي كرديم

علي ربيعي سخن را از پيروزي انقلاب آغاز كرد و در ادامه يادآور شد كه «ما در تبيين چرايي و علت وقوع انقلاب اسلامي كوتاهي كرديم و نتوانستيم براي نسل‌هاي جديد به درستي سخن بگوييم كه به چه علت در اين كشور انقلاب رخ داد و متاسفانه فرصتي براي سوءاستفاده‌كنندگان فراهم كرد كه حتي از انقلاب پروژه‌سازي كنند...» او با يادآوري اينكه در دوران پهلوي صندوق‌هاي راي هيچ ارزشي نداشت و سرنوشت كشور در سفارتخانه‌ها و دربار تعيين مي‌شد، اذعان كرد: «نظام امروز هم بدون اتكا به مردم نمي‌تواند به مسير خود ادامه دهد. بنيانگذار كبير انقلاب نيز بارها و بارها تاكيد داشتند كه اگر مردم نباشند نمي‌توان حكومت كرد.»

 

همه پاي صندوق راي حاضر شويم

او با وام گرفتن از انديشه امام به انتخابات امسال اشاره و از اهميت انتخابات پيش رو مطرح كرد: «دولت به عنوان مجري انتخابات همه تلاش خود را براي فراهم آوردن بستري به كار خواهد بست كه انتخابات با سلامت و امنيت كامل صورت پذيرد. اگرچه برخي جريان‌هاي سياسي و اجتماعي سابقه‌دار، انتقادهايي براي امكان حضور همه تنوع‌هاي سياسي را در اين انتخابات ابراز كرده‌اند. با احترام به اين دغدغه‌ها و نگراني‌ها، ما معتقديم كه حضور معنادار براي پاسخ به اين تهديدات و حفظ ارزش‌ صندوق‌ها در شرايط فعلي الزامي است. همه بايد پاي صندوق‌هاي راي حضور داشته باشيم. چه منتقدان و چه آنهايي كه نگران هستند... ما بهترين مسير براي شنيده شدن صداي مردم را صندوق انتخابات مي‌دانيم.»

 

تعليق پروازهاي مستقيم چين به ايران

و بالعكس

در نشست ديروز علاوه بر پاسخگويي به سوالات برخي خبرنگاران از سوي يكي از مقامات وزارت بهداشت، ربيعي نيز در مورد مناسبات ايران و چين در اين زمينه صحبت كرد. او از سوي دولت ايران براي همكاري با چين اعلام آمادگي كرد و با مرور شرايط موجود خبر داد كه از جمعه شب به صورت موقت تا زماني كه كشور در سطح ملي آمادگي لازم براي كنترل و مواجهه با اين ويروس را به‌ طور كامل به دست بياورد، پرواز‌هاي مستقيم به چين و بالعكس تعليق شده است.

سخنگوي دولت همچنين به انتشار اخباري مبني بر برقرار بودن پروازهايي از چين واكنش نشان داد و گفت:«تصميم را ما جمعه شب اتخاذ كرديم. در همان زمان تصميم‌گيري كارگروه، پروازهايي از قبل برنامه‌ريزي شده بود و بليت‌ها فروخته شده‌ بود. حتي برخي از اين پروازها در آسمان بودند و غالب مسافران آن ايرانياني بودند كه بايد به كشور بازمي‌گشتند. بايد توضيح بدهم آنچه بعد از مصوبه جلسه ويژه با حضور اسحاق جهانگيري مطرح شد، اين بود كه فروش بليت جديد همان شب متوقف شود و مقرر شد، پروازهايي كه مسافران در حال سوار شدن هستند و پروازهاي تعهد قبل با تمام امكانات پزشكي و قرنطينه‌هاي لازم صورت بگيرد.» همچنين او در مورد پروازهاي ساير كشورها از طريق فرودگاه‌هاي ايران نيز اذعان كرد كه اين پرواز‌ها مربوط به ايران نيست و ترانزيتي بوده است.

 

6 گزينه براي وزارت كشاورزي

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال ديگري در مورد معرفي وزير جهاد كشاورزي نيز توضيح داد:«وزير جهاد كشاورزي قبل از مهلت قانوني معرفي خواهد شد. تاكنون حداقل در مورد 6 نفر بررسي‌هايي صورت گرفته و حتما در مهلت قانوني فرد مشخص و معرفي خواهد شد.» او در پاسخ به اين سوال كه با توجه به زمان بررسي بودجه آيا براي جلسه معرفي وزير هماهنگي‌ها با مجلس صورت گرفته نيز گفت:«اطلاعي ندارم اما اگر فرد نهايي شود حتما مشورت مي‌شود.»

 

تكذيب جايگزيني اينترنت با ايران‌نت

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره بخشنامه رييس قوه قضاييه كه فعاليت شاغلان بخش صوت و تصوير را به اخذ مجوز در صدا و سيما كرده است و اينكه فعالان بخش خصوصي معتقدند اين بخشنامه، سازمان رقيب و اصلي را به عنوان ناظر و مجوزدهنده قرار مي‌دهد، گفت: «تعيين مصاديق به شوراي عالي فضاي مجازي واگذار شده است. در اين باره با ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي هم صحبت شد‌ه است.»

او درباره ابراز نظر برخي افراد درباره جايگزيني اينترنت با ايران‌نت نيز توضيح داد:«افراد در بيان ديدگاه‌هاي خود آزاد هستند اما اين نظر شخصي بوده و اين به معناي موضع دولت و شوراي عالي فضاي مجازي نيست. براي آنكه امريكا به سايت‌هاي داخلي دست‌اندازي نكند از سوي مركز ملي و شوراي عالي فضاي مجازي و وزارت ارتباطات تمهيداتي انديشيده‌ شده است.»

 

اعتماد مردم، سرمايه اجتماعي ماست

در بخش ديگري از اين نشست به مساله فرآيند اعتمادسازي پس از حادثه انهدام هواپيماي اوكرايني و 3 روز وقفه پنهان‌كاري اطلاعاتي اشاره شد؛ موضوعي كه شايد باعث شد امروز اطلاع‌رساني‌ها در حوزه‌هاي ديگر به خصوص در مورد ويروس كرونا هم باورپذير نباشد. سخنگوي دولت اشكال در نظام اطلاع‌رساني كشور را يك نقص جدي دانست و گفت:«متاسفانه از اين موضوع آسيب خورديم بايد تلاش زيادي بكنيم تا اعتماد داخلي را افزايش دهيم.» ربيعي با تاكيد بر اينكه «اعتماد مردم، سرمايه اجتماعي ماست» گفت:«اعتمادهاي آسيب خورده در جامعه را بايد احيا كنيم، همه تلاش ما هم همين است زيرا بدون اتكا و اعتماد به يكديگر نمي‌توانيم، دوران سخت را با سختي و مشكلات بيشتري سپري خواهيم كرد.»

 

اروپا حسن نيت داشته باشد

مانعي براي گسترش روابط نيست

دستيار ارتباطات اجتماعي رييس‌جمهوري درخصوص سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران نيز اظهار كرد:«ما نمي‌خواهيم اروپايي‌ها را به سمت ايالات متحده هل دهيم و از تلاش‌هايي كه در اين زمينه در برخي از كشورهاي اروپايي انجام مي‌شود كه تبعيتي از سياست‌هاي امريكا نداشته باشند، حمايت مي‌كنيم.» سخنگوي دولت ادامه داد:«ما اطمينان داريم در صورتي كه طرف اروپايي حسن نيت و جديت كافي را در حل اختلافات نشان دهد هيچ مانعي براي گسترش مناسبات ميان ايران و اتحاديه اروپا وجود نخواهد داشت.»

 

دولت براي قطع برنامه‌هاي صدا و سيما

فشار نياورده است

ربيعي در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي فشارهاي دولت به صداوسيما براي قطع برخي برنامه‌ها نيز گفت:«من نشنيدم از دولت كسي در اين زمينه نامه‌اي زده يا فشاري آورده باشد. قطعا ما در اين زمينه دخالتي نداشتيم. ... من از نماينده قوه مجريه بر شوراي نظارت بر صداوسيما در مورد برخي از اين برنامه‌ها به ويژه جهان‌آرا سوال كردم و گفتند كه در مورد اين برنامه در شوراي نظارت بر صداوسيما اصلا چيزي مطرح نشده كه بخواهد در مورد آن تصميم‌گيري شود.»

 

بر اساس قواعد بين‌المللي عمل مي‌كنيم

اگرچه هنوز پرونده هواپيماي اوكرايني ابهامات گسترده‌اي دارد كه بي‌پاسخ مانده اما ديروز ربيعي در واكنش به اين سوال كه آيا ايران بايد غرامت بيشتري براي كشته‌شدگان بپردازد، ‌گفت:«من در اين زمينه تلفني با آقاي ظريف و خانم جنيدي صحبت كردم. ما هنوز تصميمي اعلام نكرديم. در كميته حقوقي كه دولت تشكيل داده اين موضوع در حال بحث است. قطعا در اين زمينه براساس قاعده‌هاي بين‌المللي عمل خواهيم كرد.

 

23 پروژه مي‌تواند هزار و ۲۰۰ شغل

ايجاد كند!

او در پاسخ به پرسشي درباره صحبت‌هاي مرتضي بانك، مشاور رييس‌جمهوري مبني بر وجود ۲۳ پروژه سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي براي هزار و ۲۰۰ نفر اظهار كرد:«من اطلاعي درباره اين مصاحبه ندارم و اندازه پروژه‌ها را هم نديدم ولي به اعتقاد من ۲۳ پروژه مي‌تواند 1۲۰۰ شغل ايجاد كند.» سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره حذف ‌بندي از مصوبات شب گذشته هيات دولت درباره اقدامات پيشگيرانه از ويروس كرونا توضيح داد:«البته من نديدم كه اين بند حذف شده باشد. آخرين موضع دولت موضعي است كه من اعلام كردم. گاهي وقت‌ها براساس بحث‌هايي كه در دولت انجام شده و تصميماتي كه گرفته مي‌شود، اصلاح عبارتي نياز است.»

 

انتظار ما از اينستكس فراتر از اين بود

ربيعي درباره ادعاي كشور سوييس درخصوص ارسال دارو از طريق كانال دارويي خود به ايران نيز توضيح داد:«انتظار ما از اينستكس فراتر از اين بحث است. هر چند كه ما اين را ابتكاري انسان‌دوستانه تلقي مي‌كنيم ولي قطعا برآوردكننده خواسته‌ها و انتظارات قانوني ايران از كشورهاي اروپايي در التزام به تعهدات‌شان در برجام نيست.» او اضافه كرد:«البته لازم مي‌دانم اين را بگويم كه اين پول‌ها متعلق به خودمان بوده و خريداري‌ها انجام گرفته ولي اجازه ارسال آن به داخل كشور داده نمي‌شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون