• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

در حاشيه بازديد عضو شوراي شهر از برخي آسانسورهاي خاموش مترو

داستان يك بازديد سرزده دردسرساز

حميدرضا خالدي| هنوز چهار ماه از انتشار خبر جنجالي احتمال حذف آسانسورها و تكذيب آن توسط شهرداري نگذشته است كه انتشار فيلمي از سوي يكي از اعضاي شوراي شهر در اين مورد دوباره خبرساز شد. در اين فيلم، نماينده شوراي شهر در كميته مناسب‌سازي شهرداري سري به چند ايستگاه مترو تازه‌تاسيس مي‌زند و آسانسورهاي آنها را چك مي‌كند، ولي بر اساس آنچه در اين فيلم ضبط شده؛ اين ايستگاه‌ها همچنان فاقد آسانسور هستند. اين در حالي است كه مسوولان مترو تاكيد كرده بودند كه تا آذرماه آسانسورهاي تعدادي از اين ايستگاه‌ها براي استفاده معلولان و كم‌توانان، نصب و به بهره‌برداري خواهد رسيد! داستان آسانسورها و پله‌هاي برقي مترو تهران از آن دست ماجراهاي قديمي است كه هر از چند گاهي با پخش گزارشي يا فيلمي خبرساز مي‌شود و بعد از چند روز دوباره به فراموشي سپرده مي‌شود. آخرين بار در شهريور ماه امسال و پس از حاشيه‌هايي كه در مورد نصب آسانسورهاي مترو كه يكي از ملزومات استفاده معلولان و كم‌توانان محسوب مي‌شود، مديرعامل شركت ساخت مترو اعلام كرد كه شهرداري كاملا مصر است كه متروها را به آسانسور و پله برقي مجهز كند و شايعاتي كه در اين مورد شنيده مي‌شود، صحت ندارد. مديرعامل مترو تهران همان زمان اعلام كرده بود: در تلاشيم ايستگاه‌هايي كه از سال جاري به افتتاح رسيده‌اند همگي يا در زمان افتتاح يا ۳ ماه پس از افتتاح به آسانسور مجهز شوند. «علي امام» با اشاره به تلاش‌هاي شركت مترو در خصوص ساماندهي فضاي تردد در مترو براي افراد كم‌توان و معلول عنوان كرد: از 4 سال پيش تاكنون تلاش شركت مترو بر اين بوده است كه تمامي ايستگاه‌ها همراه با پله ‌برقي افتتاح شود. او با اشاره به در نظر گرفتن تعبيه آسانسور در طرح‌هاي كلي مترو و نيز كمكي كه در جابه‌جايي افراد كم‌توان و معلول دارد، گفت: باوجود آنكه در سال‌هاي گذشته نصب آسانسور در ايستگاه‌ها، جزو اولويت‌هاي آخر براي ساخت مترو بوده، اما از سال جاري مقرر شده است تمام ايستگاه‌هايي كه افتتاح مي‌شود همراه با آسانسور باشد.امام افزود: با توجه به اينكه يك ايستگاه مترو پس از تكميل بايد به مردم خدمات‌رساني كند، براي ايستگاه‌هايي كه آسانسور آنها تامين نشده مهلتي را در نظر گرفته‌ايم تا در نهايت ۳ ماه پس از افتتاح، آسانسور آنها تامين شود.مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) همچنين در ارتباط با خطوطي كه در سال‌هاي گذشته به بهره‌برداري رسيده‌اند، گفت: مراحل نهايي مناقصه 196 آسانسور انجام ‌شده تا پس از تهيه براي خطوط قديمي به‌ويژه خطوط ۳ و ۴ نصب و راه‌اندازي شود. امام در ادامه عنوان كرد: در فاز اول 49 آسانسور و پس از آن به ‌تدريج 147 آسانسور باقيمانده نصب و بهره‌برداري مي‌شود. او با تاكيد بر اينكه پايتخت راه درازي تا مناسب‌سازي كامل براي معلولان و افراد كم‌توان دارد، خاطرنشان كرد: مترو نيز از اين قاعده مستثني نيست. به همين دليل سيستم اصلاح، بازبيني و تكميل در حوزه مناسب‌سازي مترو براي معلولان و افراد كم‌توان توسط شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) همواره فعال است.اما شايد جالب‌ترين نكته اين خبر بخش انتهايي آن باشد؛ بخشي كه در آن مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) رسما اعلام كرده بود كه ايستگاه‌هاي مولوي، بسيج، محمديه و دولت‌آباد تا پايان آذر ماه جاري و ايستگاه بعثت تا نيمه اول دي‌‌ماه به آسانسور مجهز شوند. همچنين بر اساس اين اعلام قرار بود بهره‌برداري از پله‌ برقي ورودي جنوبي ايستگاه شادمان نيز تا نيمه اول آذر انجام ‌شود.

آماده است!

با اين حال بعد از انتشار فيلم بازديد عضو شورا مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) باز هم بر ادعاي خود مبني بر تجهيز ايستگاه‌هاي مترو به آسانسور اصرار مي‌كند و به «اعتماد» مي‌گويد: ما به تعهدات‌مان عمل كرده‌ايم. همان‌طور كه قبلا هم گفته بوديم، آسانسور ايستگاه‌هايي كه قول داده بوديم، راه‌اندازي شده‌اند، اما مشكلي كه پيش آمده به روش تقسيم كار و وظايف بين پيمانكار و مجموعه بهره‌برداري برمي‌گردد. او در تشريح جزييات اين اختلاف مي‌گويد: مشكلي كه در مورد آسانسورهاي مترو وجود داشت، برمي‌گشت به مسووليت بهره‌برداري از اين وسيله. يعني بين اينكه مسوول نگهداري و بهره‌برداري از اين آسانسورها چه مجموعه‌اي است؟ بين پيمانكار و مجموعه بهره‌بردار اختلاف نظري بود كه البته حل شد، ولي در هر صورت آسانسورها آماده هستند و فقط به همين دليل به‌طور موقت خاموش بوده‌اند.امام اشاره‌اي هم به آنچه در روز بازديد عضو شورا از برخي ايستگاه‌ها رخ داده بود، كرده و مي‌گويد: در روزي كه عضو شوراي شهر براي بازديد به ايستگاه‌هاي مترو رفته بود نيز به همين دليل آسانسور ايستگاه محمديه قطع بوده است. حتي گويا مسوولان ايستگاه مي‌گويند در صورت نياز حاضر هستند آسانسور را روشن كنند ولي مثل اينكه اين عضو شورا اصراري براي اين كار نداشته است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد به خاطر يك اختلاف نظر كوچك! آسانسورهاي چند ايستگاه مترو در تهران خاموش بوده‌اند و معلولان و جانبازان و شهروندان كم‌توان امكان استفاده از آنها براي جابه‌جايي در اين ايستگاه‌ها را نداشته‌اند! همان 4 ماه قبل كه موضوع نصب آسانسورها و پله‌هاي برقي داغ بود، مديرعامل شركت مترو تهران وعده‌هايي هم براي نصب آسانسور در ايستگاه‌هاي قديمي فاقد پله برقي و آسانسور داده بود. وعده‌اي كه امام در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص تحقق آن مي‌گويد: مطمئن باشيد اين ايستگاه‌هاي قديمي نيز به زودي به آسانسور مجهز خواهند شد. درست طبق وعده‌اي كه داده بوديم ولي به خاطر اينكه بايد براي نصب آسانسورها طراحي و جانمايي صورت گيرد، نصب آنها مدتي زمان خواهد برد.

پله‌هاي برقي

پله‌هاي برقي هم يكي ديگر از ملزومات ايستگاه‌هاي مترو هستند. با اين حال گفته مي‌شود هنوز برخي ايستگاه‌ها فاقد پله برقي هستند. ادعايي كه امام آن را رد مي‌كند و تاكيد مي‌كند: ما هيچ ايستگاهي را بدون نصب پله برقي افتتاح نمي‌كنيم. الان هم حدود 120 پله برقي از خارج خريداري شده كه به تدريج در حال نصب در ايستگاه‌هاي قديمي فاقد پله برقي است. به گفته او اين پله‌هاي برقي خارجي نتيجه يك قرارداد قديمي است و در آينده تلاش خواهد شد تا در صورتي كه شركت‌هاي داخلي توانايي ساخت اين پله برقي‌ها را داشته باشند، ساخت آنها به توليد‌كنندگان داخلي سپرده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون