• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

رونمايي از كتاب راهنماي حقوقي سفر به ايران

مونسان، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به همراه هياتي از معاونان، محسن حاجي‌سعيد رييس كانون راهنمايان گردشگري سراسر كشور و مصطفي فاطمي مديركل ميراث فرهنگي يزد با حضور در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تهران از نخستين كتاب راهنماي حقوقي سفر به ايران رونمايي كرد. اين كتاب كه توسط سعيد بدخش وكيل دادگستري و فعال در زمينه حقوق گردشگري نگارش شده است داراي توصيه‌هاي حقوقي است براي افراد و گردشگران خارجي كه قصد سفر به ايران را دارند.

به گفته مولف كتاب، در سه فصل؛ ورود به ايران، در ايران و خروج از ايران، سعي شده تا تمامي مواردي كه يك گردشگر ممكن است به آن بربخورد از لحاظ حقوقي به زبان ساده توضيح داده شود. مواردي مانند انواع ويزا، كالاهاي ممنوعه ورود به ايران و خروج از كشور، حقوق و تكاليف راهنمايان گردشگري، هتلداران و... از جمله موارد مورد بحث هستند.

سعيد بدخش معتقد است اين نوع كتاب‌ها نه تنها كمك شاياني به گردشگران خارجي مي‌كند تا با رعايت قوانين سفر آسان‌تري داشته باشند، بلكه براي حاكميت كشورمان نيز نقش مهمي ايفا مي‌كند، زيرا در صورت نقض قوانين توسط گردشگران حاكميت ميان برقراري نظم عمومي برهم خورده و حمايت از گردشگر خارجي براي داشتن سفري خاطره‌انگيز قرار مي‌گيرد كه انتخاب ميان اين دو ساده نيست، بنابراين بهترين راه آموزش گردشگر نسبت به قوانين ايران است تا كمتر چنين نقض قوانيني صورت پذيرد. شايان ذكر است اين كتاب فعلا به دو زبان فارسي و انگليسي توسط انتشارات مهكامه چاپ و دراختيار افراد و گردشگران قرار گرفته و به‌زودي به زبان‌هاي عربي، فرانسوي و چيني نيز منتشر خواهد شد.

از نظر عملي نيز با ايجاد شبكه‌اي از وكلاي دادگستري در تمامي شهر‌هاي پرمقصد گردشگري تحت لواي موسسه حقوقي بين‌المللي حامي حقوق گردشگري (iiprt) خدمات تخصصي حقوقي به دو گروه صاحبان تاسيسات گردشگري مثل هتل‌ها، بوم‌گردي‌ها و... و گردشگران خارجي كه توسط راهنمايان و شركت‌ها وارد ايران مي‌شوند، ارايه خواهد شد. به ‌طور مثال چنانچه گردشگري هنگام سفر به ايران به مشكلي دچار شد كه احتياج به مشاوره حقوقي يا استفاده از وكيل دادگستري داشته باشد، موسسه مذكور وكلاي خود را دراختيار او قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون