• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

رييس‌جمهوري در جشنواره خوارزمي:

نبايد هر چيزي را در جامعه دوقطبي كنيم

حسن روحاني، رييس‌جمهوري صبح دوشنبه در مراسم اختتاميه سي و سومين جشنواره بين‌المللي خوارزمي كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، سخنراني كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني با تاكيد بر لزوم ايجاد اميد به آينده در جامعه و همچنين برقراري فضاي مناسب در دانشگاه‌ها گفت: «بايد در دانشگاه‌ها فضاي علم حاكم باشد و نبايد فضاي تنازع در دانشگاه‌ها وجود داشته ‌باشد، علم و هنر را نمي‌توان تقسيم و دو قطبي كرد؛ من از اين مي‌ترسم كه كم‌كم ساندويچ فروشي‌ها، بقالي‌ها و لباس فروشي‌ها دوقطبي شوند. يا اينكه ميوه نيز دوقطبي شود و ما با عناويني نظير پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ مواجه شويم.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه هر چيزي را نبايد در جامعه دوقطبي كنيم، ادامه داد: «چه خبر است؟! به چه سمت حركت مي‌كنيم و مي‌خواهيم چه كاري انجام دهيم؟ قطب، حزب و جناح جاي خود را دارد و يك استاد خوب، استادي خوب است. زماني كه من دانشجو بودم به دليل شوري كه براي انقلاب ايجاد شده بود، برخي دانشجويان با برخي اساتيد كه خيلي با انقلاب موافق نبودند، خوب نبودند؛ همان زمان نيز من با اين سخن مخالف بودم؛ چرا كه وقتي استادي در كلاس درس حاضر مي‌شود بايد از دانش او استفاده كنيم و نبايد از ابتدا حرارت سنج بگذاريم و ميزان تقواي او را بسنجيم و درباره اصل و نسب او بررسي كنيم؛ بلكه بايد از او بياموزيم.»

روحاني با تاكيد بر اينكه كلاس درس براي آموختن است، اظهار كرد: «دانشگاه بايد كار سياسي هم انجام دهد اما اين كار نبايد باعث به فراموشي سپردن اصل دانشگاه شود؛ دانشگاه را براي علم و دانش درست كرديم. دانشجويان به دانشگاه آمده‌اند تا علم بياموزند و ياد بگيرند و در عين حال نيز در مسائل سياسي حضور يابند و در انتخابات فعال باشند. دانشگاه‌ها هميشه در ايام انتخابات از فعال‌ترين گروه‌ها در جامعه بوده‌اند و حضور دانشجويان در مسائل سياسي و انتخاباتي نيز خيلي خوب است و اشكالي ندارد اما يادمان نرود كه ما به‌دنبال علم و دانش رفتيم.»

او با بيان اينكه نبايد علم و دانش را تقسيم كنيم به بخش‌هاي از صحبت‌هاي قبلي خود درباره علوم اسلامي و غيراسلامي اشاره و خاطرنشان كرد: «قبلا گفتم كه فيزيك و شيمي اسلامي و غيراسلامي نداريم اما برخي در واكنش به اين حرف گفتند داريم؛ شايد ما بلد نيستيم و هنوز ياد نگرفتيم كه چه جور 2 به علاوه 4 در جناح راست مي‌شود، 4 و در جناح چپ مي‌شود 6. ما حتي درباره مذهب خوارزمي، سعدي و حافظ نمي‌پرسيم، بلكه آنچه براي ما مهم است اينكه از علم و دانش اين بزرگمردان در تاريخ استفاده كنيم.»

روحاني با بيان اينكه بايد فضا را مناسب و آرام كنيم و از دوقطبي كردن فضا در همه موضوعات فاصله بگيريم، گفت: «اينكه تحريم‌ها و فشارها نتوانسته ما را از مسير خود منحرف كند، افتخاري بزرگ محسوب مي‌شود. كمتر رهبري در دنيا وجود دارد كه در ديدارهابي كه طي يك سال و نيم گذشته با من داشتند از ايستادگي و تاب‌آوري ملت ايران تجليل نكرده باشند. براي همه رهبران دنيا جاي شگفتي است كه يك ملت بزرگ در برابر اين همه فشار مقاومت و در علم و دانش پيشرفت مي‌كند.»

او با بيان اينكه همه آمار و ارقام اعلام مي‌كند كه كشور در مسير تحول قرار گرفته است، اظهار كرد: «امروز دولت از چندين سمت در محاصره قرار گرفته است از يك سو از سمت امريكا در محاصره قرار گرفته‌ايم و از سوي ديگر در داخل نيز با محاصره تبليغاتي مواجهيم؛ واقعيت را بنا به دلايل جناحي و سياسي به مردم نمي‌گويند در حالي كه بايد واقعيات به مردم گفته شود. نبايد افتخارات كشور را دوقطبي كنيم.»

روحاني با اشاره به شخصيت سردار سليماني ادامه داد: «سردار سليماني افتخار ماست و جناح چپ و راست نمي‌شناسد؛ اتفاقا خود ايشان اهل جناح بازي نبود و با همه جناح‌ها خوب بود. معنا ندارد كه افتخارات ملي خود را تقسيم و برشي ناصحيح ايجاد كنيم. اگر با اره درختي را به دو نيم تقسيم و آن را جناحي كنيم هر دو قسمت آن درخت خشك مي‌شود و ديگر ميوه نمي‌دهد.»

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه حزب‌بازي براي جاي خاص و دوران خاص است، گفت: «پيش از انتخابات‌ با يكديگر دعوا مي‌كنيم اما پس از انتخابات اين دعواها بايد تعطيل شود و قواعد بازي به صورت رقابت در جامعه تعطيل مي‌شود بلكه بايد تا انتخابات بعدي در اتاق‌هاي خود رقابت كنيم؛ مردم اينها را از ما نمي‌خواهند بلكه از ما پيشرفت، زندگي راحت، رفاه، معنويت، آزادي و استقلال به معناي واقعي كلمه و تعامل با جهان را مي‌خواهند.» او با انتقاد از برخي اظهارات درباره تعامل كشور با جهان اظهار كرد: «برخي مي‌گويند كه با دنيا تعامل نكنيم، بلكه خودمان ديواري به دور خود بكشيم؛ اين در حالي است كه آنقدر اطراف ما ديوار وجود دارد كه ديگر نيازي نيست ديواركشي انجام شود؛ پمپئو و ديگران همواره مشغول ديواركشي هستند در اين شرايط بايد به دنبال پل باشيم نه ديوار. بايد با ملت‌ها و دانشگاه‌هاي ديگر پل درست كنيم. در اين زمينه گزارشي به دست من رسيده كه در آن به پروژه‌هاي مشترك بين دانشگاه‌هاي ما با دانشگاه‌هاي خارجي اشاره شده كه اتفاقي ارزشمند است و ما بايد بتوانيم با دانشگاه‌هاي ديگر همكاري كنيم و به نتيجه دست يابيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون