• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

اصولگرايان با پا در مياني رييسي هم به ليست مشترك نرسيدند

اتحاد در شامگاه؛ انشقاق در سپيده‌دم

سال‌ها پيش آرزو بر جوانان را بي‌عيب خوانده بودند و شايد از همين‌رو و به‌رغم همه تجربيات تلخ گذشته، اصولگرايان جوان‌تر در فاصله 24 ساعت مانده به يازدهمين دوره انتخابات مجلس چنين مي‌كوشند تا صدايي واحد از جريان سياسي خود به گوش جامعه هدف برسانند، جريان سياسي كه بيراه نيست اگر بگوييم در طول تاريخ انتخابات‌ برگزار شده در جمهوري اسلامي هرگز به معناي واقعي و حقيقي كلمه به «اتحاد» نرسيده است. براي درك بهتر موضوع شايد بهتر باشد به عقب برگرديم، به روزهاي پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري 92. آنجا كه علي‌اكبر ولايتي، حدادعادل و البته محمدباقر قاليباف كه هر 3 جزو مدعيان ورود به پاستور و منتسب به اصولگرايان بودند، با تشكيل ائتلافي در ادامه شكست‌خورده 1+2 كوشيدند شانس خود را مقابل حسن روحاني و البته سعيد جليلي افزايش دهند. آن روزها حداد عادل گفته بود كه از اين ائتلاف، در نهايت دو نفر به سود نفر سوم و براي «رضاي خدا» كنار خواهند رفت. آنها تاكيد داشتند اگر چنين نكردند و زير قول و قرارهاي خود زدند، در «دين‌شان شك بايد كرد.»

از آن جمع 3 نفره تنها حدادعادل انصراف داد و به حرفش پايبند ماند، اما هيچ نامي از محمدباقر قاليباف در نامه خداحافظي‌اش به ميان نياورد، در نقطه مقابل اما علي‌اكبر ولايتي تا پايان رقابت‌ها باقي ماند و اتفاقا با شهردار اسبق تهران جدال‌هاي لفظي تند و تيزي هم داشت. خلاصه اينكه آن ائتلاف هرگز به ثمر ننشست، مثال ائتلاف تقريبا 12 ساعته شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب و جبهه پايداري. ساعات پاياني دوشنبه و آغازين سه‌شنبه بود كه اكانت‌هاي نزديك به جريان سياسي اصولگرا كه با سازماندهي مشخص و برنامه‌ريزي دقيق جهت همراه‌سازي فضاي شبكه اجتماعي توييتر فارسي با خود حركت مي‌كنند، از برگزاري نشستي فشرده و فوري ميان بزرگان اين جريان خبر دادند و از دو ريش سفيد سخن ميان آوردند.

 

نقش رييسي و طائب در يك ائتلاف

اصولگرايان اين روزها در «انتخاباتي بدون رغيب انتخاباتي» عملا اصلي‌ترين شانس تصاحب كرسي‌هاي پارلمان را برعهده دارند و مي‌توانند با تقسيم چهره‌هاي‌شان در حوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه به لطف شوراي نگهبان از اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان خالي است، موجبات ورود همه به اصطلاح ژنرال‌هاي‌شان به «بهارستان» را فراهم آورند، اما شوق پوشيدن رداي نمايندگي پايتخت و البته اختلاف‌هاي دروني‌شان چنان كرد كه حالا در بهترين حالت 9 ليست انتخاباتي از سوي اين جريان سياسي منتشر شده و حاميان‌شان را دچار سردرگمي كرده است. براي اصلاح وضع موجود و بر اساس اخبار منتشر شده در كانال‌هاي متعدد تلگرامي و البته اكانت فعالان رسانه‌اي اصولگرا بود كه بامداد دوشنبه سيدابراهيم رييسي و حسين طائب با ريش سفيدي و پا در مياني كوشيدند فعالان منتهي‌اليه راست سياست ايران را به پاي ميز وحدت بكشانند.

همان اكانت‌ها و كانال‌هاي تلگرامي كه از رييسي و طائب به عنوان عاملان اتحاد ميان شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب و جبهه پايداري نام برده بودند، چندي بعد دخالت رييس قوه قضاييه و رييس سازمان اطلاعات سپاه در انتخابات را تكذيب كردند اما همزمان از كارشكني طيف موسوم به «عدالت‌خواهان» گفتند و آنان را دشمن اتحاد در ميان اصولگرايان و نيروهاي انقلاب ناميدند. اما اين شادي و سرور ناشي از اتحاد كه وحيد يامين‌پور نيز به نشانه حمايت از آن از انصراف خود در توييترش نوشته بود، تنها چند ساعت دوام آورد و صبح روز سه‌شنبه به دلايلي كه عهدشكني پايداري‌ها اعلام شد، اما در نقطه مقابل، مجتبي ابراهيمي، عضو شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب به سايت ديدبان ايرانيان گفته كه قاليباف دليل شكست ائتلاف بوده است اما در هر حال اين ائتلاف باز هم شكست خورد تا اصولگرايان بمانند و ليست‌هاي متعدد و البته تهديدهاي تازه از راه رسيده‌ها.

 

تهديد به سبك «استاد»

علي‌اكبر رائفي‌پور اين روزها جلسات سخنراني و همچنين توييترش به يكي از منتقدان انشقاق اصولگرايان و البته قاليباف و يارانش تبديل شده است. او كه پيش‌تر اعلام كرده بود براي اتحاد اصولگرايان «ليست انتخاباتي» نمي‌دهد، در آخرين سخنراني‌اش اصولگرايان را تهديد كرده كه اگر «دست روي قرآن نگذارند» و به مباني شفافيت پايبند نباشند، او ليست انتخاباتي خواهد داد. رائفي‌پور كه اين روزها خود را در تمام زمينه‌ها صاحب‌نظر مي‌داند، ارايه ليست انتخاباتي توسط خود را «تهديدي سلبي» معرفي كرده كه ممكن است در روزهاي آينده «ايجابي» شود.در چنين شرايطي و در فاصله يك روز مانده تا برگزاري يازدهمين دوره انتخابات مجلس، اصولگرايان اختلافات‌شان چنان شعله‌ور شده كه بعيد به نظر مي‌رسد، بتوانند ظرف 24 ساعت آينده توانايي رسيدن به ليست واحد را داشته باشند؛ ضمن آنكه چهره‌هايي چون حميد رسايي، نماينده سابق تهران در قوه مقننه اعلام كرده‌اند تحت هيچ شرايطي از انتخابات كناره‌گيري نخواهند كرد. او كه اين روزها در همايش‌هاي تبليغاتي‌اش كنار حسن عباسي مي‌نشيند، بدون نام بردن از كانديداي مشخص، خط قرمز خود را «فساد» اعلام كرده است. كليدواژه‌اي كه اين روزها اصولگرايان عدالت‌خواه كنار دلواپسان، در وصف يكي از كانديداهاي اصولگرا و يارانش
استفاده مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون