• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

خالق «شهامت واقعي» درگذشت، شش هنرمند ايراني به امارات رفتند

شبِ كارگردان سربداران در بنياد فارابي

گروه هنر و ادبيات

 

 

شب محمدعلي نجفي برگزار مي‌شود

كانون كارگردانان سينماي ايران در ادامه برنامه‌هاي «شب يك كارگردان» اين‌بار شب محمدعلي نجفي را برگزار مي‌كند.

به گزارش ايسنا اين برنامه كه قرار بود در دي‌ماه گذشته برگزار شود، با احترام به جانباختگان هواپيماي اوكرايني، به تعويق افتاد و يكشنبه ۴ اسفندماه ۹۸ ساعت ۱۷ در سالن عباس كيارستمي بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌شود. در اين شب ضمن نكوداشت نجفي، نسخه بازسازي‌شده فيلم «گزارش يك قتل» او كه در سال 1365 ساخته شد نيز به نمايش در خواهد آمد.

نجفي ‌زاده ۱۳۲۴ در اصفهان و داراي كارشناسي ارشد شهرسازي و معماري از دانشگاه ملي است. نخستين تجربه كارگرداني او به يكي از مجموعه‌هاي به يادماندني تلويزيون يعني «سربداران» برمي‌گردد؛ سريالي تاريخي كه به ايران زمان حمله مغول‌ها مي‌پردازد. در كارنامه نجفي كارگرداني فيلم‌هايي مانند «جنگ اطهر»، «گزارش يك قتل»، «پرستار شب»، «زمين آسماني»، «عشق طاهر»، «زاگرس» و «پرسه در شهر لاجوردي» هم ديده مي‌شود.

 

نويسنده رمان «شهامت واقعي» درگذشت

چالرز پورتيس، رمان‌نويس معروف درگذشت. به گزارش هاليوود ريپورتر اين نويسنده بامداد سه‌شنبه 29 بهمن در سن 86 سالگي درگذشت. از آثار ژورتيس اقتباس‌هاي سينمايي مختلفي انجام شده است. او نويسنده‌اي مهم و در عين حال از شهرت گريزان بود. اين گريز از شهرت تا جايي بود كه او را «نويسنده‌اي بزرگ اما ناشناخته» مي‌ناميدند. نخستين رمان مشهور اين نويسنده «نوروود» است كه داستان فردي به نام نوروود پرت را روايت مي‌كند. پورتيس دو سال بعد رمان «شهامت واقعي» را نوشت؛ اثري كه به سبب اقتباس‌هايي كه از آن شد، بسيار معروف است. «شهامت واقعي» نخست در سال ۱۹۶۹ با بازي جان وين تبديل به يك فيلم سينمايي شد. جان وين براي بازي در آن فيلم اسكار گرفت. البته اين پايان كار سينما با «شهامت واقعي» نبود. در سال ۲۰۱۰ نيز برادران كوئن فيلمي با اقتباس از اين رمان ساختند و نقش اصلي‌اش را به جف بريجز سپردند.

 

شش هنرمند ايراني در فستيوال هنر امارات

نمايشگاه نقاشي و فستيوال هنر امارات از امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) ميزبان شش هنرمند ايراني است.اين نمايشگاه داراي يك هيات داوري است كه در نهايت سه برگزيده را از مجموع شركت‌كنندگان از كشورهاي جهان انتخاب كرده و جوايز نفيسي به آنها اهدا مي‌كند. نرگس سليمان‌زاده، الهام اميدي، صبا رجبي، شيرين معيا، ميترا اصغري و صدف كباري نقاشان ايراني هستند كه از سوي موسسه سكو آثارشان انتخاب شده و در اين نمايشگاه به نمايش و داوري گذاشته شده است. موزه مدرن تورين، موسسه سكو، گالري آرتيسيما و... برگزار‌كنندگان اين نمايشگاه نقاشي هستند كه از امروز در مركز فرهنگي و هنري امارات افتتاح خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون