بياعتنايي خودروسازان
به قانون هواي پاك
گروه اجتماعي| يك ماه تا پايان فرصت خودروسازان باقي است تا بر اساس قانون هواي پاك محصولات خود را به استاندارد يورو 5 ارتقا دهند. اين فرصت يك سال تمديد شده است اما حالا با وجود زمان اندك باقيمانده، خودروسازان بدون پايبندي به اين قانون محصولات خود را براي سال بعد پيشفروش كردهاند و به گفته معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، خودروسازان هنوز برنامهاي را براي اجراي اين قانون به سازمان محيطزيست ارايه نكردهاند.بر اساس ماده 4 قانون هواي پاك قرار بود كه از ابتداي سال ۹۸ فروش خودروهاي يورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پيش از اقدام به فروش نسبت به دريافت مجوزهاي آلايندگي و استانداردهاي يورو ۵ اقدام كنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجراي اين قانون تا سال ۹۹ به تعويق افتاد و اكنون در حالي كه خودروسازان تنها يك ماه براي دريافت مجوزهاي يورو ۵ فرصت دارند و تعدادي از محصولات خود را نيز براي سال آينده پيشفروش كردهاند هنوز اقدامي براي ارتقاي استانداردها انجام ندادهاند. بر اساس آخرين آمار سازمان حفاظت محيط زيست از ۱۰۰ خودرويي كه مجوز سازمان محيط زيست را دارند ۴۸ مدل يورو ۴ هستند. به گزارش ايسنا، مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن بيان اينكه خودروسازان براي ارتقاي استاندارد خود به يورو ۵ بهانه سوخت را ميآورند و ميگويند كه با سوخت يورو ۴ نميتوانند خودروي يورو ۵ توليد كنند، اظهار كرد: اين مساله در واقع بهانه خودروسازان براي تمكين نكردن به قانون است. در حال حاضر در برخي از كشورهاي دنيا مانند استراليا، مكزيك و شيلي خودروي يورو ۵ توليد ميشود درحالي كه سوخت آنها يورو ۴ است. وي ادامه داد: طي آخرين جلسات با خودروسازان تاكيد كرديم كه سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ عنوان از اين ماده قانوني كوتاه نميآيد. وي با بيان اينكه خودروسازان تلاش ميكنند كه قانون عقب بيفتد و آن را اجرا نكنند اما در عين حال فشار زيادي از نظر رواني و سياسي براي ارتقاي استانداردها روي آنها است، تصريح كرد: در سايتهاي پيشفروش خودرو اعلام كردهاند كه خودروها با استانداردهاي روز تحويل داده ميشود چراكه تمام تلاش خود را براي متقاعد كردن سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه به تعويق انداختن استاندارد خودروها خواهند كرد اين در حالي است كه رييس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده است كه اين قانون مجدد به تعويق نخواهد افتاد. به گفته تجريشي حداقل شش ماه زمان نياز است تا خودروسازان بتوانند استانداردهاي خود را به يورو ۵ ارتقا دهند با وجود اين هنوز برنامهاي را در اين زمينه به سازمان حفاظت محيط زيست ارايه نداده اما اعلام كردهاند كه مراحل ارتقاي استانداردها را گذراندهاند.وي در ادامه گفت: از نظر من خودروسازان تلاش ميكنند تا اين قانون در سال آينده نيز اجرايي نشود. تصميمگيري در اين مورد بستگي به ميزان پافشاري سياستگذاران كشور به كاهش آلودگي هوا و اجراي قانون هواي پاك دارد. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در پايان ضمن اشاره به اينكه به گفته خودروسازان در اين صنعت به خودكفايي رسيدهايم بنابراين آنان نميتوانند تحريمها را براي عدم ارتقاي استانداردها بهانه كنند. به نظرم اگر اراده كنند بهطور قطع ميتوانند به استاندارد يورو ۵ دست يابند اما مسالهاي كه وجود دارد هزينه تمام شده براي خودروهاي توليدي اين شركتها است، بنابراين موضوعات اقتصادي و سوددهي، دغدغه اصلي آنها است.