• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا از اهميت انتخابات گفتند

براي ايران، عليه دشمن

ساعت 8 صبح دوم اسفند را مي‌توان گام نخست مجلس يازدهم دانست. زماني كه انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و البته نخستين مياندوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري با حضور مردم و مسوولان در سراسر كشور برگزار شد. مردمي كه با حضور خود پاي صندوق‌هاي راي، تركيب آينده مجلس و سرنوشت 4 ساله كشور را تعيين كردند، آن‌هم با اين وجود كه به‌دليل ردصلاحيت گسترده بيش از 93 درصد كانديداهاي منتسب به جناح چپ و اصلاح‌طلبان، چنان‌كه رييس‌جمهوري نيز در يكي از آخرين سخنراني‌هاي انتخاباتي خود، ضمن تشويق همه مردم پاي صندوق‌هاي راي، مورد تاكيد قرار داده بود، اين انتخاب‌گري به‌نحوي محدود شده بود.

با اين همه اما مردم باتوجه به شرايط خاص كشور، به‌ويژه به‌لحاظ فشارهاي خارجي و تحريم‌هاي يكجانبه ايالات متحده، با حضور پاي صندوق‌هاي راي نشان دادند كه اهميت «منافع ملي» را
به‌خوبي درك مي‌كنند و سربلندي ايران را بيش و پيش از هر رويكرد سياسي و جناحي، موردتوجه قرار مي‌دهند.

فارغ از اين حواشي اما در اين دوره انتخابات، همچون دوره‌هاي پيشين، علاوه بر حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي، شاهد حضور پررنگ مسوولان كشور، نمايندگان فعلي و ادوار و همچنين ديگر چهره‌هاي سياسي كشور بوديم. در اين ميان برخي از بزرگان سياسي و مسوولان سابق كشور نيز پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده و آراي خود را به صندوق انداختند. در اين ميان سيدمحمد خاتمي، سيدحسن خميني، محمود احمدي‌نژاد، علي‌اكبر ولايتي و... نيز با حضور پاي صندوق‌هاي راي در حوزه‌هاي انتخاباتي مختلف در اين انتخابات شركت كردند‌ و چهره‌هاي سياسي و نمايندگاني كه بعضا هرچند پيش از به صدا درآمدن رسمي زنگ انتخابات، هر كدام باتوجه به مواضع و رويكردهاي جناحي و سياسي خود، به نحوه رد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان انتقاد داشتند و نيز چهره‌هايي كه به هر دليل در اين انتخابات نام‌نويسي نكرده يا از فهرست‌هاي مختلف انتخاباتي حمايت نكرده بودند اما همپاي مردم پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده و با انداختن آراي‌شان در صندوق‌هاي راي، گامي در مسير تعيين سرنوشت كشور برداشتند. آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد، اهم اظهارات برخي از اين چهره‌هاي سرشناس سياسي است كه پيش يا پس از انداختن آراي خود به صندوق‌هاي راي، از انتخابات و اهميت آن گفتند.

 

ايران مردمي‌ترين حكومت را دارد

 

محمد‌رضا عارف، رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي كه از جمله نمايندگاني بود كه برخلاف دوره پيش، از اعلام كانديداتوري در اين دوره انتخابات، خودداري كرده بود، روز گذشته با حضور در حسينيه جماران، راي خود را به صندوق انداخت و گفت: «باور ما اين است كه كشور ما مردمي‌ترين حكومت را دارد و همه امور و سرنوشت كشور را مردم به صورت مستقيم يا غيرمستقيم تعيين مي‌كنند.»

عارف گفت: «اهميت و نقش حضور مردم در انتخابات مشخص است و ما جاي‌جاي مختلف قانون اساسي اين وضعيت را مي‌بينيم. من نيز به عنوان يك شهروند وظيفه خود دانستم كه پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده و حق شرعي و قانوني خود را بجا بياورم. ان‌شاءالله مردم حضور پرشوري را در اين حماسه ملي خواهند داشت.»

 

گله‌منديم اما در انتخابات شركت كرديم

 

الياس حضرتي، رييس اصلاح‌طلب كميسيون اقتصادي مجلس دهم و قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي نيز كه جزو رد‌صلاحيت‌شدگان انتخابات بود، با حضور در حسينيه ارشاد، گفت: «روند تاييد صلاحيت‌ها مورد قبول تمام جريان‌هاي سياسي نبود و من نيز از اين رويه گلايه دارم. اما اين دليلي نمي‌شود با صندوق راي قهر كنم. آمدم تا مانند ديگر اقشار جامعه در سرنوشت
كشور سهيم باشم.» اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس، ادامه داد: «مجلس در راس امور است اما برخي از جريانات فكري و سياسي برخي از وظايف آن را به نهادهاي ديگر دادند. اما با اين وجود اصل قانون‌گذاري مربوط به مجلس است.»

حضرتي خاطرنشان كرد: «اگر تاييد صلاحيت‌ها گسترده‌تر بود، بدون شك مردم بيشتري پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شدند. اين پيام پيروزي و مشاركت ايران به جهانيان است.»

مردم دشمنان را مأيوس مي‌كنند

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي، مرجع تقليد شيعيان ضمن شركت در انتخابات از آحاد ملت دعوت كرد كه پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند. آيت‌الله مكارم‌شيرازي با بيان اينكه امروز روزي سرنوشت‌ساز براي ملت ايران است، تاكيد كرد: «ان‌شاء‌الله مردم برگ زرين ديگري بر برگ‌هاي زرين اضافه و دشمنان را مأيوس مي‌كنند.» اين مرجع تقليد شيعيان همچنين اعلام كرد: «مردم مي‌دانند كه نظام اسلامي و كشور را نبايد تنها بگذارند و همه در قبال آن احساس مسووليت مي‌كنند.»

 

انتخابات؛ مظهر مردم‌سالاري ديني

آيت‌الله‌العظمي نوري‌همداني از مراجع تقليد قم پس از شركت در انتخابات گفت: «حفظ نظام از اوجب واجبات است و انتخابات مظهر مردم‌سالاري ديني است. اين مملكت، مملكت امام زمان(عج) است و هر كس كه به امام زمان(عج) علاقه و ايمان دارد بايد در انتخابات شركت كند.» او ادامه داد: «مردم متدين ايران امتحان‌هاي بزرگي را پشت سر گذاشته‌اند و امروز بايد پاي صندوق‌هاي راي حضور پيدا كنند و راي بدهند. ما وظيفه داريم اين نظام اسلامي، ديني و مردمي را تا ظهور امام عصر(عج) حفظ و حراست كنيم.»اين مرجع تقليد شيعيان در پايان گفت: «بر همه مردم لازم است كه در انتخابات شركت و كشور خود را تقويت كنند.»

 

حضور در انتخابات بر همه واجب است

آيت‌الله جعفر سبحاني، مرجع تقليد شيعيان با حضور در حوزه انتخابيه مستقر در قم گفت: «شركت در انتخابات از اركان حفظ نظام است و حفظ نظام بر همه واجب است.» او تاكيد كرد: «مجلس شوراي اسلامي از جمله نهادهاي مهم نظام اسلامي است و همه بايد در شكل‌گيري آن سهيم باشند.»آيت‌الله سبحاني در پايان گفت: «اميد است كه هم‌وطنان به افراد عالم، فاضل، عاقل و كاردان راي دهند تا ان‌شاءالله مشكلات را رفع كنند و كمال مطلوب به دست آيد.»

 

ته دلم راضي نيستم اما راي مي‌دهم

 

علي مطهري، نايب‌رييس پيشين مجلس شوراي اسلامي نيز ازجمله نمايندگان رد صلاحيت شده‌اي بود كه روز گذشته با حضور در حسينيه ارشاد در انتخابات شركت كرد و در ادامه گفت: «ته دلم خيلي راضي نيستم اما به دليل مصلحت كشور بايد در انتخابات شركت كنيم. بنده هم مردم را به شركت در انتخابات دعوت كرده‌ام.» مطهري درباره رد صلاحيت خود گفته است: «به نظرم رد صلاحيت من عادلانه نبود. اگر كسي فساد اخلاقي يا فساد مالي محرز و اثبات شده داشته باشد، ردصلاحيت شدن او طبيعي است اما اينكه كسي را به‌خاطر اظهارنظر و بيان عقايدش رد صلاحيت كنند مخالف آزادي بيان و خلاف عدالت است.» او درباره تاثير رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان بر ميزان مشاركت مردم در انتخابات گفت: «اگر چهره‌هاي شاخص امكان حضور در انتخابات را داشتند، بدون شك امروز مشاركت گسترده‌تر بود.» نايب‌رييس پيشين مجلس همچنين خاطرنشان كرد: «مجلس يازدهم نمي‌تواند تك‌صدا باشد. اما بدون شك ردصلاحيت‌ها بر ورود شخصيت‌هاي برخي جناح‌هاي سياسي تاثير خود را گذاشته است.»

 

چشم جهان به ايران دوخته شده است

 

محسن هاشمي‌رفسنجاني، رييس شوراي شهر تهران ضمن شركت در حوزه اخذ راي واقع در حسينيه جماران عنوان كرد: «امروز چشم جهان به ايران و به اين انتخابات دوخته شده است و مي‌خواهند بگويند انتخابات از رونق افتاده و مردم به سرنوشت نظام اهميت نمي‌دهند. اگر‌چه مردم مشكلاتي دارند اما اين موضوع ربطي به حضور در انتخابات ندارد.»

او با تاكيد بر نقش مهم و پررنگ انتخابات، در سرنوشت كشور ادامه داد: «مردم بايد در انتخابات شركت كنند و اين موضوع را بدانند كه عدم شركت در انتخابات، به منزله كم‌توجهي نسبت به سرنوشت خودشان است.»

هاشمي‌رفسنجاني همچنين گفت: «لازم است مردم بيايند و نامزدهايي كه مي‌توانند نقش موثري داشته باشند را انتخاب كنند.»

 

مجلس بايد به جايگاه خود بازگردد

مجيد انصاري، كانديداي اصلاح‌طلب يازدهمين دوره مجلس كه براي شركت در انتخابات در حسينيه جماران حاضر شده بود نيز گفت: «مشاركت بالاي مردم در تقويت امنيت ملي قطعا موثر است و مي‌تواند تهديدات را رفع كند.» انصاري در ادامه افزود: «اكثريت مجلس دهم در اختيار اصولگرايان بود. مجلس‌هاي هفتم، هشتم و نهم به‌طور قاطع در اختيار اصولگرايان بود و در مجلس دهم همچنين ۷۰ نماينده اصلاح‌طلب بيشتر وجود نداشتند كه به همراه اعتداليون 100 نفر مي‌شدند. اين القاي رقباي ما است كه مجلس دهم در اختيار اصلاح‌طلبان بوده است. بنابراين از دور هفتم، هشتم، نهم و دهم به‌مدت ۲۰ سال مجلس در اختيار اصولگرايان بوده است و دستاورد آن را شما ارزيابي كنيد.»

انصاري درباره ليست اصلاح‌طلبان نيز گفت: «چندپارگي در ليست اصلاح‌طلبان وجود ندارد و بيش از ۲۲ نفر از اصلاح‌طلبان در ليست‌ها مشترك هستند. بنابراين 8 نفر ديگر هم قابل‌قبول است و تقريبا ليست اصلاح‌طلبان يكي است.»

انصاري درباره مجلس يازدهم خاطرنشان كرد: «مجلس يازدهم و هر مجلسي بايد به جايگاه خود بازگردد و مجلس تضعيف شده و به حاشيه رانده شده است و نمايندگان بايد اختيار و شجاعت لازم را براي بيان خواسته‌هاي مردم داشته باشند ولي به هرحال مجلس يازدهم بايد در حوزه اقتصادي معيشت مردم و اقتصاد كشور رابطه بهتري با دنيا داشته باشد.»

او درباره ويژگي‌هاي مجلس قوي و كارآمد گفت: «مجلس بايد مجلسي مردمي باشد و كمتر به دنبال جدال و جنجال باشد. مجلس قوي مجلسي است كه در برابر دشمنان بايد بايستد اما آنچه مردم انتظار دارند، اين است كه نمايندگان مجلس بايد به دنبال مشكلات مردمي باشند كه به آنها راي داده‌اند.»

 

مردم نگران رويكرد مجلس هستند

 

محمد غرضي، كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ گفت: «مردم نگران اين هستند كه مجلس شوراي اسلامي به‌جاي دفاع از حقوق عامه يعني ملت از حقوق افراد خاص و ويژه دولت دفاع كند، درصورتي كه مجلس صرفا به‌دنبال حمايت از افرادي خاص و ويژه دولتمردان باشد، نمي‌توان ديگر نام آن را مجلس گذاشت؛ بلكه تبديل به يك اداره يا دستگاه دولتي مي‌شود.» غرضي در ادامه خاطرنشان كرد: «در دوران مشروطه و هم در مجلس شوراي اسلامي، مجالس ابزار دولت‌ها بوده‌اند و حقوق عامه را به نفع افراد خاص يعني رانت‌خواران، احزاب، گروه‌ها و به‌ويژه دولتي‌ها ضايع كرده‌اند، در حالي كه بايد حقوق مردم را مورد توجه قرار دهند.»

 

حضور مردم؛ پشتوانه نظام

 

غلامعلي حدادعادل، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از آنكه راي خود را در صندوق‌هاي راي انداخت، درباره ميزان مشاركت مردم در انتخابات اعلام كرد: «پيش‌بيني من از مشاركت مردم در انتخابات اين است كه مشاركت از دوره‌هاي قبل خيلي كمتر نيست و شايد نزديك به دوره‌هاي قبل باشد.» رييس شوراي ائتلاف اصولگرايان درباره اهميت شركت در اين دوره از انتخابات مجلس نيز گفت: «بيش از هر زمان ديگري راه ما در مقابله با امريكا تمايز پيدا كرده است و در واقع حضور اين ملت در انتخابات به معناي تاييد راه استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در طول دوران چهل‌ويك ساله گذشته ملت ايران است.» او همچنين درباره تاثير انتخابات در سياست خارجي ايران عنوان كرد: «اگر يك مجلس مقتدر مستقل ايجاد شود دست ما را در سياست خارجي قوي‌تر مي‌كند. علاوه بر اين حضور مردم در انتخابات به معناي اقتدار ملت ايران است؛ به اين معنا كه نظام جمهوري اسلامي از پشتوانه مردمي برخوردار است.»

 

انتخابات پرشور و بيمه كشور

پيروز حناچي، شهردار تهران پس از حضور در يكي از حوزه‌هاي انتخابيه مستقر شده در تهران، گفت: «هيچ چيز مانند يك انتخابات پرشور، كشور را بيمه نمي‌كند. وقتي راي مي‌دهيم يعني تا جاي ممكن در سرنوشت خود دخالت مي‌كنيم.» او اعلام كرد: «شايد در حال حاضر شرايط ايده‌آل نباشد اما در حدي كه مي‌توانيم تاثير مي‌گذاريم.»حناچي همچنين خاطرنشان كرد: «امروز جاي بسياري از افراد در ميان نامزد‌ها خالي است. اميدوارم در انتخابات‌ بعدي شرايطي فراهم شود كه آنها هم بتوانند در انتخابات حاضر شوند.»

 

صندوق راي؛ راه عبور از فضاي موجود

سيد‌رضا صالحي، رييس كميته ملي المپيك پس از حضور در حسينيه جماران و انداختن راي خود در صندوق، گفت: «دو نكته اساسي است كه انگيزه ما براي حضور در انتخابات است و به‌رغم همه گله‌مندي‌ها و نقدهاي جدي كه به عملكرد شوراي نگهبان وارد است، بايد به آن توجه كنيم.» صالحي در اين باره ادامه داد: « نكته اول اين است كه تنها راه ممكن براي انتقال صداي ملت، صندوق راي است و قهر با صندوق راي نه تنها هيچ مساله‌اي را حل نمي‌كند، بلكه باعث تفرقه و انشقاق در سطح ملي مي‌شود. نكته دوم هم اين است كه ما در شرايط سخت جنگ اقتصادي و سياسي هستيم. در شرايطي كه يك ملت در جنگ است، نبايد شقاق و تفرقه در كشور داشته باشيم.»

 

مردم براي سرنوشت خود تصميم بگيرند

معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده نيز بعد از راي دادن در حسينيه جماران گفت: «روز انتخابات روز تعيين سرنوشت است و مردم مي‌توانند براي آينده خودشان تصميم بگيرند.» او اعلام كرد: «هرچند دلخوري وجود دارد اما با شركت در انتخابات مردم مي‌توانند براي سرنوشت خودشان تصميم بگيرند همچنين مردم مي‌توانند سليقه خود را معرفي كنند و اين براي كشور ما بسيار اهميت دارد.»

معاون رييس‌جمهوري با يادآوري اينكه كساني كه به نوعي به شرايط اعتراض دارند اگر پاي صندوق‌هاي راي حضور پيدا نكنند و اگر سلايق خود را اعمال نكنند يقينا اين موضوع به نفع طرف مقابل يا حتي به نفع دشمنان ايران تمام شود، تاكيد كرد: «دشمنان ايران به هر نحوي به دنبال اين هستند كه مشاركت مردم كاهش پيدا كند و مردم نسبت به شرايط بي‌تفاوت شوند.»

 

مردم حس مالكانه خود را به دنيا نشان مي‌دهند

رضا اردكانيان وزير نيرو نيز در حوزه انتخابيه مسجد لرزاده تهران راي خود را به صندوق انداخت و از آن با تاكيد بر حضور پرشور مردم، تاكيد كرد: «دشمنان نظام به درستي تشخيص دادند كه صاحبان اصلي نظام و كشور خود مردم هستند و به اين دليل فشار خود را بر آنان مي‌آورند. مردم هم به درستي اين نكته را متوجه شدند و فارغ از همه مشكلات، فشارهايي كه روي آنان وجود دارد و سختي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه، در بزنگاه‌ها مانند انتخابات، حس مالكانه خود را به دنيا نشان مي‌دهند.» اردكانيان اعلام كرد: «حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي، اين پيام را منتقل مي‌كند كه آنها به عنوان صاحبان اصلي كشور، حس تعلق به كشور را دارند و به همين جهت هرچه مقدار اين حضور پرشورتر باشد، آنها دشمنان را سريع‌تر به نقطه انصراف از اين مسير مي‌رسانند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون