• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

نگاهي به اقدامات شهرداري تهران براي كاهش احتمالات انتقال ويروس كرونا

آماده‌باش پايتخت براي مقابله با كرونا

حميدرضا خالدي

تاييد خبر فوت دو نفر در قم به دليل ابتلا به كرونا و نزديكي اين شهر به تهران باعث شد تا پايتخت از همان روز چهارشنبه در حالت آماده‌باش قرار گيرد. زهرا نژادبهرام، عضو هيات‌رييسه شوراي شهر تهران در همان ساعت‌هاي اوليه انتشار اين خبر در گفت‌وگويي با يكي از رسانه‌ها اعلام كرد كه از شهردار خواهد خواست تا براي محدوديت تردد در سطح شهر، با مقامات مسوول رايزني كند. از سويي باتوجه به همه‌گير بودن اين ويروس و لزوم رعايت نكات ايمني در مراكز عمومي شهرداري اعلام كرد كه تمام تلاش خود را براي ضدعفوني كردن مترو، اتوبوس‌ها و گرمخانه‌ها
به كار خواهد بست.

 

ضدعفوني كردن وسايل حمل‌ونقل عمومي

روزانه حدود 5 ميليون نفر در تهران توسط مترو و اتوبوس‌ها جابه جا مي‌شوند. همين مساله وسايل حمل‌ونقل عمومي را به يكي از اصلي‌ترين كانون‌هاي خطرناك براي انتشار ويروس كرونا بدل كرده است. بنا بر همين ديدگاه علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران در پيامي توييتري، از دستور شهردار براي ضدعفوني كردن اتوبوس‌ها و متروها و همچنين توزيع رايگان ماسك در اين نقاط خبر داد. اما اين پايان ماجرا نبود، روز پنجشنبه جلسه‌اي اضطراري براي هماهنگي بخش‌هاي مختلف شهرداري در مواجهه با كرونا در تهران تشكيل شد. محمود ترفع، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران با اشاره به برگزاري اين جلسه گفت: در اين جلسه مقرر شد هر شب اتوبوس‌هاي شركت واحد علاوه بر شست‌وشو، ضدعفوني شوند.

او با بيان اينكه به صورت روتين اتوبوس‌هاي پايتخت اعم از بخش خصوصي و شهرداري هر شب شست‌وشو مي‌شدند اما حالا بايد ضدعفوني نيز شوند، گفت: حمل‌ونقل عمومي به‌ دليل استقبال مردم از آن بسيار مورد توجه قرار گرفته و بايد بتوانيم زمينه را براي حضور ايمن مردم فراهم كنيم. اما پيش از انتشار اين اخبار، خبر ديگري مبني بر مشاهده يك مورد مشكوك به كرونا در ايستگاه شوش باعث شد تا اين ايستگاه چند ساعتي از مدار ارايه خدمات‌دهي خارج شود. فرنوش نوبخت، مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران درخصوص انتشار برخي اخبار مبني بر پاكسازي ايستگاه متروي شوش، گفت: صبح پنجشنبه يك مورد مسافر بيمار در اين ايستگاه مشاهده شد كه بلافاصله با حضور تكنسين‌هاي اورژانس مسافر به بيمارستان منتقل و پس از آن نيز اقدامات لازم
در راستاي پيشگيري در ايستگاه انجام شد كه براي مدتي اين ايستگاه از چرخه فعاليت خارج و اكنون فعال است. او با اشاره به استفاده انبوه از ايستگاه‌هاي مترو گفت: متروي تهران فرآيند پيشگيري از شيوع كرونا ويروس را در دستور كار خود قرار داده و ضدعفوني كردن محيط را انجام خواهد داد. فرنوش نوبخت نيز با اشاره به جلسه‌ صبح پنجشنبه شهرداري درخصوص پيشگيري از شيوع اين ويروس به ضدعفوني كردن مترو و اتوبوس اشاره كرد و گفت: تمام تلاش خود را براي مقابله با شيوع اين ويروس انجام خواهيم داد.

 

آماده‌باش شهرسالم

اما علاوه بر مترو، اتوبوس شركت شهر سالم نيز به‌عنوان متولي سلامت در شهر و شهرداري تهران از سوي شهردار تهران ماموريت پيدا كرد تا تمام امكانات خود را براي همراهي با سازمان‌ها و ارگان‌ها همچنين آموزش شهروندان براي مواجهه با كرونا بسيج كند. حميد چوبينه، مديرعامل شركت شهر سالم شهرداري تهران از درخواست وزارت بهداشت از شهرداري تهران درخصوص اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي به شهروندان درباره كرونا ويروس خبر داد. او بااشاره به سطح آمادگي شهرداري براي مواجهه با اين بيماري گفت: از همان ابتداي شيوع ويروس كرونا در سطح جهان، براساس دستورالعمل‌هاي ابلاغي وزارت بهداشت، در بحث پيشگيري و آموزش حوزه‌هاي مختلفي كه در ارتباط با شهرداري تهران هستند پيش‌زمينه‌هايي ايجاد شد. از روز چهارشنبه نيز كه خبر ابتلا و درگذشت هموطنان ما در قم منتشر شد، با دستور شهردار تهران مقرر شد تدابير بيشتري درنظر گرفته شود كه همه آنها ذيل سياست‌هاي وزارت بهداشت است. او ادامه داد: توصيه‌هايي را در بحث اماكن و وسايل نقليه عمومي و مراكزي كه محل ازدحام جمعيت است از جمله مترو، اتوبوس، بي‌آرتي همچنين اماكن دربسته ارايه داديم كه مقرر شد آموزش‌ها و اطلاع‌رساني صورت گيرد و تدابير بهداشتي در اين اماكن لحاظ شود.

اما آيا اين اقدامات شهرداري با هماهنگي وزارت بهداشت و درراستاي فعاليت‌هاي اين وزارتخانه است؟ سوالي كه چوبينه در پاسخ به آن گفت: مسلما فعاليت‌هاي ما ذيل سياست‌هاي ابلاغي وزارت بهداشت انجام خواهد شد. شهردار تهران نيز دستور اكيد دادند تا هر نوع همراهي و كمكي كه از شهرداري تهران امكان‌پذير است دراختيار وزارت بهداشت قرار گيرد. درخواست ويژه وزارت بهداشت مبني بر گسترش آگاهي‌رساني و آموزش به شهروندان به صورت گسترده در اماكن عمومي و سطح شهر است و تمام اماكن شهرداري نيز درراستاي اين سياست‌ها آمادگي لازم را دارند.

او با ذكر اينكه اين دستورالعمل از صبح پنجشنبه اجرايي شده است و آگاهي‌رساني و آموزش‌هاي شهروندي در زمينه كرونا ويروس طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام مي‌شود، تاكيد كرد: اين امر بهداشتي-درماني از كشور عبور خواهد كرد و نبايد نگراني زيادي براي مردم ايجاد شود، چراكه يك نفر هم براي ما ارزش دارد و بايد حساس باشيم، اما بزرگنمايي و ايجاد رعب و وحشت درست نيست. آرامش مهم‌ترين وضعيتي است كه مي‌تواند باعث كنترل و پيشگيري از اين بيماري شود و بايد افراد درمعرض خطر بيشتر احتياط كنند.

 

دستورالعمل ضربتي

ناهيد خداكرمي، رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران نيز به عنوان نهاد ناظر بر عملكرد شهرداري از تهيه دستورالعملي براي مقابله با كروناويروس در وسايل حمل‌ونقل عمومي خبر داد و گفت: كميته سلامت شوراي شهر تهران در حال تهيه دستورالعمل نحوه مواجهه با اين ويروس براي وسايل حمل‌ونقل عمومي به‌خصوص مترو و اتوبوس است كه ازدحام جمعيت را در آن شاهد هستيم. او در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه اين دستورالعمل امروز نهايي و براي اجرا به شهرداري ابلاغ خواهد شد، گفت: در مترو و اتوبوس به دليل آنكه افراد در نزديكي يكديگر قرار دارند بايد مراقبت‌هاي بيشتري صورت گيرد كه درنظر داريم اين دستورالعمل را در دو قالب مخصوص مسافران و مخصوص راهبران و رانندگان تدوين كنيم. رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه در اين دستورالعمل پيشنهاد عملياتي درمورد نصب مواد ضدعفوني‌كننده در هر ايستگاه مترو و اتوبوس موردتوجه قرار گرفته است، گفت: همچنين در پايان هر شيفت كاري بايد وسايل حمل‌ونقل عمومي چه اتوبوس و چه مترو شست‌وشو و ضدعفوني شود. خداكرمي در خاتمه با اشاره به نصب توصيه‌هاي بهداشتي در ايستگاه‌هاي مترو، اتوبوس و سطح شهر براي آموزش شهروندان به شهروندان توصيه كرد كه اصول و نكات بهداشت فردي را رعايت كنند.

 

آماده‌باش در 5 محور

به نظر مي‌رسد فعاليت‌هاي شهرداري تنها محدود به مترو و اتوبوس‌ها نمي‌شود. غلامحسين محمدي، رييس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به جلسه شهردار تهران با معاونانش درخصوص اتخاذ تصميماتي مبني بر پيشگيري از شيوع ويروس كرونا گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد مسوول اصلي انجام اقدامات درماني وزارت بهداشت است، اما شهرداري تهران بنا به وظايف ذاتي خود در مديريت حمل‌ونقل عمومي و فضاهاي شهري، در هماهنگي كامل با استانداري تهران تصميماتي را درخصوص افزايش آگاهي مردم و عدم شيوع اين بيماري اتخاذ كرده است. رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران علاوه بر ضدعفوني كردن مترو و اتوبوس‌ها، از اقدامات پيشگيرانه در گرمخانه‌ها نيز اشاره كرده و گفت: از آنجا كه گرمخانه‌ها استعداد بيشتري براي ابتلا به انتشار اين بيماري دارند برنامه ويژه‌اي براي گرمخانه‌ها اتخاذ شد. او با بيان اينكه از روز شنبه جلسات آموزشي ويژه كاركنان شهرداري برگزار مي‌شود تا آنها علاوه بر حفاظت از خود اين موارد را به مردم نيز آموزش دهند، گفت: سازمان زيباسازي نيز ملزم شد كه پوستر و بنرهاي اطلاع‌رساني را در سراسر شهر اكران كند. او با بيان اينكه سازمان مديريت بحران نيز براي سرويس‌دهي آماده است، گفت: البته در صورت لزوم و در صورت درخواست وزارت بهداشت سوله‌هاي آماده شده مديريت بحران دراختيار وزارت بهداشت قرار داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون