• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

اين شايعات را باور نكنيد

سيگار و ترياك باعث مصونيت از آلودگي به «كرونا» نمي‌شود

گروه اجتماعي| شايعه‌سازان و فرصت‌طلباني كه در اين روزها از هر بهانه‌اي براي انتشار و دامن زدن به شايعات و ايجاد جو ملتهب در جامعه استفاده مي‌كنند، ظرف روزهاي گذشته دست به كار شدند و در فضاي مجازي با مستندات غيرعلمي و غيرمنطقي ادعا كردند كه «افراد سيگاري و مصرف‌كنندگان ترياك از آلودگي به ويروس كرونا در امان هستند.»

حتي اگر درباره اين ادعا، سراغ پزشكان و درمانگران اعتياد هم نمي‌رفتيم، غيرعلمي بودن اين ادعا از اينجا معلوم است كه سيگار و ترياك، عامل ايجاد انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي مزمن و التهابي ريه و همچنين بيماري‌هاي قلبي و عروقي است و اتفاقا، از جمله افرادي كه به ‌شدت درمعرض خطر آلودگي به ويروس كرونا قرار دارند هم، مبتلايان سرطان، مبتلايان بيماري‌هاي تنفسي و بيماران قلبي هستند.

محمدصادق شيرازي، كارشناس كاهش آسيب اعتياد در گفت‌وگو با «اعتماد» در رد صددرصدي ادعاي مصون‌سازي بدن با مصرف سيگار و ترياك در مقابل ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي ازجمله كرونا مي‌گويد: «من هم اين شايعات را در فضاي مجازي خواندم ولي تمام اين حرف‌ها، بهانه‌اي براي توجيه مصرف سيگار و ترياك است. هر نوع دود ازجمله دود ترياك يا سيگار، به مرور تغييراتي در ريه ايجاد مي‌كند كه باعث مي‌شود فرد، مستعد ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و غيرعفوني شود. ريه فرد سيگاري مزمن نسبت به فرد غيرسيگاري، براي ابتلا به هر نوع بيماري التهابي و غيرالتهابي و همچنين بيماري‌هاي عفوني مستعدتر است، به همين دليل هم به يك مبتلاي آنفلوآنزا يا سرماخوردگي باكتريال، توصيه مي‌شود كه در دوره بيماري، از كشيدن سيگار خودداري كند چون سيگار باعث التهاب مخاط مي‌شود. فرد سيگاري، در مقايسه با يك غيرسيگاري، به دليل خشك شدن مخاط بر اثر استعمال سيگار، سرفه‌هاي بيشتري دارد كه ممكن است حتي در صورت آلودگي به ويروس كرونا، سرفه‌هاي خود را تابع روال معمول تلقي كرده و بنابراين، به پزشك هم مراجعه نكند. درحالي كه يك فرد غيرسيگاري، فقط هنگام سرماخوردگي دچار سرفه مي‌شود. غير از اين، به همان اندازه كه قلب يك فرد سيگاري ممكن است در معرض خطر باشد، ريه‌اش هم در معرض خطر است، ضمن آنكه برخي افراد سيگاري ممكن است سيگار روشن خود را با دو نفر ديگر هم شريك شوند.»

اين درمانگر اعتياد در توضيح علت ريسك‌پذيري بالاي مصرف‌كنندگان موادمخدر در ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي و از جمله ويروس كرونا هم مي‌گويد: «مصرف‌كنندگان موادمخدر هم مثل افراد سيگاري، همين دود را وارد ريه مي‌كنند علاوه بر اينكه ممكن است اين افراد نسبت به تغذيه‌شان هم بي‌توجه باشند و بنابراين، سيستم ايمني‌شان ضعيف‌تر شود. به دنبال ضعف سيستم ايمني، علائم هشداري بدن‌شان هم كمتر مي‌شود و ممكن است مثلا تب كه يكي از علائم آلودگي به ويروس كروناست، در مصرف‌كنندگان موادمخدر چندان مشخص نباشد و بنابراين، غربالگري اين گروه از بيماران در مقايسه با بيماراني كه مصرف‌كننده موادمخدر نيستند، دچار اختلال خواهد شد. علاوه بر اين، مصرف‌كنندگان ترياك، معمولا در محافل اشتراكي، با وسايل مشترك همچون وافور، ترياك را استعمال مي‌كنند كه مهم‌ترين وسيله براي انتقال ويروس كرونا بين افراد است و از آنجا كه اين افراد، معمولا در مكان‌هايي اقدام به مصرف مي‌كنند كه تهويه مناسبي هم ندارد، اين افراد، به تنهايي يا همراه با چند مصرف‌كننده، چون به صورت اشتراكي از يك هواي ناسالم تنفس مي‌كنند، ممكن است بيشتر در معرض آلودگي به ويروس كرونا قرار بگيرند.»

شيرازي در ادامه هشدارهايش نسبت به اجتناب از باور شايعات غيرعلمي و بي‌اساس درباره مصون‌سازي با مصرف ترياك در مقابل ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي و عفوني گفت: «متاسفانه در فرهنگ ما اين‌طور جا افتاده كه دواي هر دردي ترياك است در حالي كه واقعيت نگران‌كننده اين است كه اتفاقا، ترياك به عنوان يك ضددرد و مسكن، برخي علائم هشدار‌دهنده نسبت به بروز بيماري را مخفي نگه مي‌دارد و باعث مي‌شود اين علائم، ديرتر خود را نشان داده و بنابراين، فرد نه تنها ممكن است از بيماري خود مطلع نشود، بلكه حتي مراجعه‌اي هم به مركز درماني نخواهد داشت. نكته مهم اين است كه افرادي كه ترياك فله را براي فروش به مصرف‌كنندگان، خرد مي‌كنند هم، ممكن است ناقل بيماري بوده يا حتي با دست‌هاي آلوده، انواع آلودگي‌هاي عفوني و ويروسي را به همان ترياك منتقل كنند و باعث بيماري مشتريان‌شان شوند. علاوه بر اين، مدل زندگي يك فرد مصرف‌كننده موادمخدر با مدل زندگي يك فرد غيرمصرف‌كننده متفاوت است.
هر چه به يك فرد مصرف‌‌كننده موادمخدر هشدار بدهي كه در زمان شيوع بيماري‌هاي عفوني و ويروسي، بايد از دست دادن و روبوسي پرهيز كند و بايد ليوان جداگانه داشته باشد، اين فرد توجهي نخواهد كرد و شاهد هستيم كه مثلا ليوان چاي خود را با 4 نفر شريك مي‌شود و در مجموع، اين بي‌توجهي‌ها، مي‌تواند اين افراد را در معرض خطر بيشتر آلودگي به ويروس كرونا و حتي شدت بيماري قرار دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون