• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

آخرين اقدامات مديريت شهري براي ساماندهي سلامت پايتخت

تهران چگونه به مبارزه با كرونا رفته است

حميدرضا خالدي

روز گذشته و بعد از آنكه توصيه شده تا حتي‌الامكان جلسات به صورت مجازي برگزار شود، رييس سازمان مديريت بحران شهر تهران و رييس كميته سلامت شوراي شهر در نشستي مجازي به سولات خبرنگاران در مورد اقدامات شهرداري در مواجهه با كرونا پاسخ دادند. رضا كرمي، رييس سازمان مديريت بحران شهر تهران در اين نشست در مورد محدوديت‌هاي احتمالي براي فعاليت بازار بزرگ تهران گفت: در اين مورد مقرر شده تا فرمانداري تهران در مورد اعمال محدوديت‌ها در بازار بزرگ تهران و مراكز فروش بهاره تصميماتي را اتخاذ و اعلام كند.

او در پاسخ به سوالي در مورد احتمال سمپاشي خيابان‌ها در مقابله با ويروس كرونا نيز گفت:متخصصين مربوطه اثر اين كار را بسيار اندك مي‌دانند ضمن اينكه حجم مواد ضدعفوني‌كننده لازم براي اين كار بسيار زياد خواهد بود و در نتيجه با كمبود فعلي اين مواد چنين كاري امكان‌پذير نيست. كرمي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه چرا در سوله‌هاي مديريت بحران، لوازم بهداشتي براي چنين مواقعي نگهداري نشده است؟ تصريح كرد: اصولا طراحي اين پايگاه‌ها در زمان ساخت براي استفاده در چنين مباحثي نبوده و براي همين امكانات و تجهيزاتي براي نگهداري درازمدت لوازم بهداشتي در آنها وجود ندارد. به بياني استاندارد مورد نياز براي اين كار در اين سوله‌ها وجود ندارد ولي در هر صورت آمادگي لازم براي بهره‌گيري از اين پايگاه‌ها براي هر گونه كاربري مورد تاييد وزارت بهداشت در شهرداري وجود دارد.

پارك‌ها و مبلمان‌هاي شهري نيز از ديگر نقاطي هستند كه مي‌توانند ناقل بيماري كرونا باشند. كرمي در مورد ضدعفوني اين وسايل نيز گفت:دستورالعمل‌هايي براي اين كار به سرعت تهيه و ارايه شده و اين اقدامات در دستور كار سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران قرار گرفته است.

اما از ديد رييس مديريت بحران شهر تهران، وضعيت پايتخت تا چه حد بحراني است؟ سوالي كه پاسخ كرمي به آن استفاده از لفظ «بحراني» است و تاكيد مي‌كند: در حال حاضر ما شرايط را بحراني ارزيابي مي‌كنيم. گرچه بر اساس پيش‌بيني‌ها ممكن است تا يكي، دو هفته آينده به رغم تمامي تلاش‌ها، گسترش ويروس بيشتر شود.

در اين نشست علاوه بر كرمي، رييس كميته سلامت شورار شهر نيز حضور داشت تا به سوالات خبرنگاران در مورد اخبار و شايعات موجود در حوزه شهري و در خصوص كرونا پاسخ دهد.

ناهيد خداكرمي ابتدا به بيان ديدگاه خود در مورد قرنطينه شهر «قم» اشاره كرد و گفت: ما از همان ابتدا خواهان محدوديت تردد از قم به تهران بوديم. هر مسوولي را كه مي‌ديديم اين نكته را به آنها گوشزد مي‌كرديم اما آنها مي‌گفتند كه اين اتفاق امكان ندارد. اين مساله نشان مي‌دهد كه تعدد تصميم‌سازان در جامعه زياد است اما بايد اين مشكل مزمن را در مواقع بحران حل كنيم و همان طور كه در امور ديني و مذهبي با علما و مراجع تقليد صحبت مي‌شود و يا در امور مهندسي به سراغ مهندسان مي‌رويم بايد راجع به امور پزشكي نيز به سياستگذاري‌هاي نهايي و تصميمات وزارت بهداشت تمكين كنيم.

او در مورد انتشار فيلم‌هايي از افتادن شهروندان در فضاهاي عمومي همچون مترو نيز گفت: معلوم نيست كه افتادن اين افراد به دليل كرونا باشد چراكه مبتلايان به كرونا دچار تنگي نفس شديد مي‌شوند. بهترين كار در مواجهه با كساني كه به يكباره به زمين مي‌افتند اين است كه با اورژانس 115 تماس بگيرند.

او در مورد احتمال انتخاب شهر آفتاب به عنوان محل قرنطينه تهران نيز گفت: در مورد قرنطينه، ستاد عملياتي كرونا به رياست دكتر زالي در شهر تهران فعال است كه در مورد كنترل مبادي ورودي، پيشنهاداتي به رييس‌جمهور داده‌اند. رييس‌جمهور نيز اين موضوع را ابلاغ كرده اما اينكه اين افراد كجا قرنطينه شوند، مكاني هنوز اعلام نشده است.

او همچنين آمار مبتلايان گروه‌هاي پزشكي اعم از پزشكان و پرستاران را زياد خوانده و گفت: شايد دليل اين بالا بودن آمار اين باشد كه در مراجعات اوليه كه هنوز علائم باليني شناخته شده نبود، فرض بر تنگي نفس و آنفلوآنزا گذاشته مي‌شد براي همين پزشكان و پرستاران بيشتر در معرض ابتلا قرار داشتند.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا اعضاي شوراي شهر به اين بيماري مبتلا شده‌اند، افزود: محسن هاشمي به دليل اينكه ارتباط زيادي با رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 داشت 48 ساعت قرنطينه در منزل شدند و بعد تست از او گرفته شد و خوشبختانه پاسخ منفي بود. اما الهام فخاري نيز از ناحيه ريه احساس سرفه و تنگي نفس داشت كه پس از مشورت با بنده، او را به بيمارستان مسيح دانشوري ارجاع داديم و پس از عكس گرفتن از قفسه سينه مشكوك به كرونا شد و حتي اجازه بازگشت به منزلش را نيز ندادند و حدود 3 روز بستري بود كه نهايتا خوشبختانه پاسخ تست‌هاي كرونا منفي شد و از بيمارستان مرخص شدند.

عضو شوراي شهر همچنين در مورد قرنطينه داوطلبانه مسجدجامعي نيز گفت: او نيز به دليل داشتن بيماري زمينه‌اي و افزايش سن جزو گروه‌هاي پرخطر محسوب مي‌شد. براي همين از او خواستيم دو هفته در منزل‌شان قرنطينه شوند. همچنين به آرش ميلاني نيز به دليل اينكه چندين مورد جلسه با شهردار منطقه 13 داشتند اكيدا گفته شد در خانه بمانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون