• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

كرونا در يونان

محمود فاضلي

بيماري كرونا به كشورهاي اروپايي رسيده است و تقريبا بسياري از اين كشورها از جنوب تا شمال اروپا در مقياس كم و زياد با اين موضوع درگير شده‌اند. اگر در روزهاي نخست چين، ايتاليا و ايران بالاترين آمارهاي مبتلايان و قربانيان را در اختيار داشتند، اين بيماري به كشورهاي كوچك اروپايي با بهداشت عمومي بالا نيز سرايت كرده است. در روزهاي اخير مبتلايان به اين بيماري در كشور يونان به حدود 100 نفر رسيده كه عمده آنها در سه استان و پايتخت اقامت دارند. دولت مدارس را تعطيل كرده و با توجه به عواقب اين بيماري، طبق تصميم جديد دولت يكي از والدين مي‌تواند مرخصي ويژه با حقوق دريافت كند. طي روزهاي آتي دو هزار نفر پزشك و پرستار استخدام خواهند شد. افزايش تعداد تخت‌هاي بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها، بهره‌گيري از تاسيسات بيمارستان‌هاي خصوصي، تعليق پرداخت ماليات و بيمه تامين اجتماعي توسط شركت‌ها از ديگر اقدامات دولت خواهد بود. مراسم‌هايي كه براي سالگرد بزرگداشت استقلال اين كشور برنامه‌ريزي شده بود، لغو شده تا تمامي تدابير لازم زودتر از زمان لازم جهت عدم تكرار تجربه ايتاليا در يونان به اجرا گذاشته شود.
طي روزهاي اخير مردم به سوپرماركت‌هاي كشور هجوم آورده‌اند. انجمن سوپرماركت‌هاي كشور مردم را به خونسردي دعوت كرده و تاكيد دارد مواد خوراكي كافي براي مدت دو ماه در انبار سوپرماركت‌ها وجود دارد. اين انجمن اعتراف كرد در برخي اقلام چون دستمال مرطوب و مواد ضد‌عفوني‌كننده كمبودهايي وجود دارد. فدراسيون پزشكان بيمارستان‌هاي دولتي با انتقاد از ناهماهنگي‌هاي موجود در رسيدگي به برخي مبتلايان به ويروس كرونا كه موجب شيوع ويروس شده، هشدار داد اگر دولت تدابير جدي به اجرا نگذارد و هر چه سريع‌تر كمبودهاي پرسنلي بيمارستان‌ها را برطرف نكند، سناريوي ايتاليا در يونان نيز اجرا خواهد شد. شواهد نشان مي‌دهد بخش‌هاي گردشگري و كشتيراني اين كشور تحت‌تاثير گسترش ويروس در كشور قرار خواهند گرفت و احتمالا دولت به زودي تدابيري براي پشتيباني از بخش‌هايي كه تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند، اعلام كند.
نخست‌وزير محافظه‌كار اين كشور هشدار داده است «بدترين‌ها در پيش است» و هر آنچه در مورد تجمعات عمومي اجرا مي‌شود شامل كليساها نيز خواهد شد. وي بخشي از سخنان خود را به جنجالي كه تصميم كليسا به ادامه برگزاري مراسم‌هاي مذهبي ايجاد كرده اختصاص داد و مدعي شد «شخصا بارها طي روزهاي اخير براي كسب نيرو و مقابله با شرايط به ايمان (ديني) خود رجوع كردم. اطمينان دارم خيلي از شما نيز همين كار را كرديد. به عنوان نخست‌وزير وظيفه دارم به حرف دانشمندان گوش دهم. بنابراين هر آنچه براي تجمعات عمومي اعمال مي‌شود، شامل كليساها نيز خواهد شد. امروزه نه اعتقادات (ديني) كه ايمان‌مان به حفاظت از سلامتي مردم به آزمون گذاشته شده است. مهرورزي به هم‌نوع ما كه مسيحيت ارتدوكس به آن سوگند خورده است، توصيه مي‌شود. تكاليف ديني خود را بايد با واقعيت كنوني وفق دهيم. تا آنجا كه ممكن است در منزل انجام شود تا از برگزاري تجمعات بزرگ خودداري شود. از كليسا انتظار حمايت دارم. موقعيت اينجانب ايجاب مي‌كرد در مورد اين موضوع به‌طور روشن موضع‌گيري كنم. همگي وظيفه دارند به راهنمايي‌هاي پزشكان و دانشمندان گوش دهند. سخنان نخست‌وزير در حالي ايراد شد كه گئورگياديس وزير توسعه اين كشور گفته بود، كساني كه خواستار قطع آيين عشاي رباني كليسا هستند «كافر» هستند! وي انتقادهايي كه از كليساي ارتدوكس مي‌شود را «تهوع‌آور» خوانده بود كه پاسخي به گروه‌هاي غيرمذهبي در اين كشور است.
حزب ائتلاف چپ يونان (حزب دوم پارلمان) كه گرايش‌هاي كمونيستي دارد از سخنان نخست‌وزير در مورد كليسا استقبال و آن را پاسخي صريح به عناصر افراطي حزب حاكم كه از ادامه مراسم عشاي رباني كليساي ارتدوكس حمايت مي‌كنند، خواند. اين حزب با انتقاد از اظهارات وزير توسعه تاكيد كرد «متاسفانه يونان تنها كشور جهان است كه دولت آن شهامت اعلام بديهي‌ها براي حفاظت از سلامت عمومي را نداشته و براي تدابيري كه اعلام مي‌كند استثناهايي براي كليسا قائل است! در سراسر جهان تدابيري جهت جلوگيري از گسترش ويروس اتخاذ شده كه مشمول تعليق مراسم‌هاي مذهبي نيز مي‌شود.»
به دنبال درخواست دولت، اسقف اعظم كليساي ارتدوكس يونان تاكيد كرد كليساي يونان با احساس مسووليت در برابر پروردگار و مردم، پشتيبان تلاش ملي براي جلوگيري از گسترش ويروس كرونا خواهد بود و از تصميمات دولت براي حفاظت از سلامت عمومي حمايت كرده و در تقابل با علم و دانشمندان نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون