• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس كارمندان مبتلا به كرونا را مستحق دريافت ديه عنوان كرد

مبارزه با «كوويد 19» روي خط «شعار»

«در خانه بمانيد»، «شهرها بايد قرنطينه شوند» و... اينها جملاتي است كه از آخرين روز بهمن‌‌ ماه كه دو نفر به علت ابتلا به ويروس كرونا جان خود را از دست دادند، مطرح مي‌شد و حالا اين آمار به بيش از 14 هزار مبتلا به ويروس «كوويد 19» و بيش از 850 جان‌باخته رسيده و نه تنها خبري از تعطيلي ادارات نيست بلكه ساعات اداري هم كه كاهش پيدا كرده بود به حالت عادي بازگشت و حالا فقط تغيير در اعلام وضعيت قرمز است كه مشاهده مي‌شود و اين همان موضوعي است كه انتقادات را نسبت به سياست‌هاي مقابله با كرونا بيشتر مي‌كند؛ تا جايي كه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده اسلام‌آبادغرب و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اين سياست‌ها را سياست‌هاي شعاري خواند. به گفته اين نماينده مجلس اگر كارمندي به كرونا مبتلا شود، مي‌تواند از كارفرماي خود طلب ديه كند.
فلاحت‌پيشه به ايلنا مي‌گويد:«اگر قانوني در شرايط اپيدمي بيماري وجود دارد شامل حال همه مي‌شود و نه فقط ادارات دولتي؛ برخي از شركت‌هاي خصوصي به گونه استثماري از كارمندانشان كار مي‌كشند در حالي كه اگر قانوني هست بايد فراگير شود. اگر در شرايط كار يعني در زماني كه دولت اعلام اپيدمي كرد، كارگران و كارمندان به كرونا مبتلا شوند، آنها حق دارند كه از شركت متبوع خود شكايت و درخواست ديه كنند. او اظهار كرد: براي اينكه چنين شرايطي پيش نيايد و با توجه به اينكه پيشگيري مهم‌تر از درمان است بايد اين قانون به صورت فراگير شكل بگيرد.» او ادامه مي‌دهد:«با كارمنداني كه مسوولانشان تصميم گرفتند آنها همچنان سر كار باشند مثل پرسنل ۱۴۸۰ كه در حال پاسخگويي به مردم‌ هستند و پزشكاني كه به رغم اينكه در خط مقدم مقابله با كرونا هستند اما حتي كمترين امكانات را هم ندارند و هيچ حمايت و تشويقي هم از آنها صورت نمي‌گيرد همچنين دستگاه‌هايي كه مسوولان آنها كار را بر دوش پرسنل‌شان انداخته و خود تنها شعار مي‌دهند، مواجه هستيم؛ بايد در كشور شرايط يكسان حاكم شود كه با وجود اينكه به همه كمك مي‌شود، همگان مصون بمانند.» او مي‌گويد: «متاسفانه اخباري كه درباره وضعيت سياستمداران داريم بيش از اخباري است كه درباره مردم وجود دارد. نكته ديگر اين است كه هنوز مسوولان كشور به وظايف خودشان عمل نمي‌كنند بايد از كارهاي شعاري كه در كشور به آن عادت كرده‌ايم، بپرهيزيم. براي هر خيابان دو راننده با دو ماشين لازم است كه سمپاشي كنند اما كارها بر عكس انجام مي‌شود به ‌طور مثال مي‌بينيم در پارك‌هاي بزرگ تنها يك نفر با يك واترجت درحال سمپاشي است در حالي كه در تجربه ووهان چين ديديم، وقتي كه كل خيابان‌ها سمپاشي شد آن وقت مردم اگر با كفش وارد خانه بشوند، مواد ضد عفوني با خود مي‌برند اما در ايران كسي كه وارد خانه مي‌شود، ويروس را با خود به خانه مي‌آورد.»
رييس سابق كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه در ايران هنوز با كرونا برخورد شعاري مي‌شود در حالي كه برخورد عملي لازم است و همگان بايد مصون باشند، گفته كه دولت بايد مصونيت كساني كه فعال هستند را تامين كند و علاوه بر آن بايد پاداش و كارگزيني در مورد آنها اعمال شود. فلاحت‌پيشه معتقد است:«مهم‌تر اينكه در دولت بايد ستادي شكل بگيرد تا شرايط بعد از كرونا را پيش‌بيني كند؛ معتقدم اگر مسوولان سياست كشور را اينگونه پيش ببرند بعد از اتمام كرونا، نوعي افسردگي ملي در كشور شكل خواهد گرفت».
 كرونا و تنگناي كارگران
وضعيت ايران با كشورهايي مانند چين، كره جنوبي و ايتاليا كه آنها هم با معضل كرونا دست به گريبان هستند، قابل مقايسه نيست؛ اوضاع وخيم اقتصاد ايران اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري خود را به رخ مي‌كشد و حالا وضعيت كارگران و كارمندان نمود بارز اين وضعيت است. محمدرضا بادامچي، رييس فراكسيون كار مجلس حالا به ايسنا گفته است:«ما اين موضوع را مرتبا پيگيري مي‌كنيم، تنها مرجعي كه مي‌توان اين دغدغه را از آنها پيگيري كرد، وزارت كار است؛ در واقع متولي ضوابط كار و حمايت از كارگران در چنين شرايطي همين وزارتخانه است.» نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران همچنين گفته است: «البته بر اساس صحبت‌هايي كه انجام شده ديگر نيازي به مراجعه حضوري براي دريافت مستمري بيمه بيكاري نيست و افراد مي‌توانند از طريق يك سامانه به صورت مجازي اين مراجعه غيرحضوري را داشته باشند در چندين مورد نيز گفتند كه قرار است براي اين افراد ارايه بسته‌هايي را در نظر بگيرند.»
محمدمهدي زاهدي، رييس اصولگراي كميسيون آموزش هم در نامه‌اي به وزير بهداشت خواستار تغيير وضعيت استخدامي پرستاران شده است. او در بخشي از اين نامه كه رونوشتي از آن به جمشيد انصاري، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان اداري و استخدامي كشور ارسال شده، آورده است:«تعداد زيادي از پرستاران و ساير پرسنل شاغل در كادر خدماتي و درماني به صورت شركتي، قراردادي، خريد خدمت و قرارداد كار معين در حال خدمت در بيمارستان‌ها يا مراكز درماني كشور به صورت ايثارگرانه مي‌باشند لذا خواهشمند استف دستور فرماييد با اولويت نسبت به تغيير وضعيت استخدامي اين گروه به پيماني و رسمي اقدام لازم صورت پذيرد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون