• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4628 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ ارديبهشت

ماجراي عجيب تاخير 17 ساله در نصب مجسمه محمد اوراز

چه كسي از قهرمانان ملي مي‌ترسد؟

17 سال از مرگ محمد اوراز مي‌گذرد؛ مردي كه به عنوان اولين ايراني و اولين مسلمان موفق به صعود به قله اورست شد. مردي كه رهبري انقلاب ايشان را با دست‌خط شخصي خويش قله نورد شرافت و كرامت نام نهادند. از زمان مرگ اين كوهنورد كه به ستون كوهنوردي ايران معروف شده است، بحث حضور نام و خاطره او در جغرافياي شهري شهرستان نقده، محل تولد او به گوش رسيده اما بعد از گذشت اين همه سال هنوز به سرانجام نرسيده است. اين در حالي است كه بعد از نامه‌نگاري‌هاي فراوان و موافقت تمام مراجع ذي‌صلاح مجسمه اين كوهنورد در محل از پيش تعيين شده قرار داده شده است اما همچنان در پوششي از پارچه و پلاستيك به چشم مي‌خورد و معلوم نيست قرار است چه زماني رونمايي شود. 
محمد اوراز كيست؟
اوراز پرافتخارترين كوهنورد ايران محسوب مي‌شود. او كه پيش از وارد شدن به رشته كوهنوردي ورزش‌هاي زيادي را تجربه كرده بود درنهايت به صعود علاقه‌مند شد و دماوند را براي اولين صعود خود انتخاب كرد. صعود موفق او به «راكاپوشي» منجر شد يك‌ سال بعد تجربه‌اي پرافتخارتر را در كارنامه خود به ثبت برساند كه اين اتفاق نقطه اوج حضور او در كوه بود و قله اورست زير پاهاي استوار اين قهرمان ايران مغلوب شد. محمد با اين صعود تاريخي توانست مدال طلاي كوهنوردي جهان را كسب كند. اوراز درخلال صعودهايش شاگردان زيادي را نيز در رشته كوهنوردي تربيت كرد. محمد اوراز پس از صعود به اورست، به چند قله هشت هزار متري ديگر هم صعود كرد آن هم بدون استفاده از كپسول اكسيژن و در اواخر تابستان 82 براي فتح «گاشربروم يك»، راهي رشته كوه «قراقروم» در پاكستان شد؛ صعودي كه تا نزديكي‌هاي قله ادامه يافت اما ريزش بهمن او را در ‌نورديد و محمد با كمك هم‌تيمي‌هايش به بيمارستاني در اسلام‌آباد منتقل مي‌شود ولي پس از 20 روز، در 16 شهريور 1382 از دنيا رفت. محمد اوراز آن‌قدر در شهر محل تولدش محبوب و مشهور بود كه در زمان تشييع جنازه‌‌اش تمام آذربايجان‌غربي سياهپوش شد. مردم بدون توجه به نژادها و قوميت‌ها زير تابوت مردي رفتند كه از پدري كرد و مادري ترك به دنيا آمده و بر بام جهان ايستاده بود. پيكر مرحوم محمد اوراز در قلب كوه در سلطان يعقوب نقده طبق وصيت خودش به خاك سپرده شد. طبق وصيت خودش مزار محمد در وسط سكويي دايره شكل قرار گرفت و دو كماني كه اين دايره را تشكيل داده‌اند، تبديل به نماد اقوام كرد و ترك مردم نقده شد.
مردم نماد قهرمان‌شان را مي‌خواهند
اما با وجود اينكه اوراز افتخارات زيادي را براي شهر خود به ارمغان آورد متاسفانه اثري از او در جغرافياي شهري به چشم نمي‌خورد و حتي يك خيابان و كوچه هم به نامش نبود اما پس از مدت‌ها پيگيري و با درخواست مردم اين شهرستان و پس از 17 سال تنديس محمد اوراز و محسن شادي در شهرستان نقده براي نصب آماده شد. البته كه براي نصب اين تنديس نياز به اخذ مجوز بود و بر همين اساس جلسه شوراي برنامه‌ريزي استان با حضور همه مديران كل، استاندار و اعضاي شوراي تامين شهرستان و همچنين شوراي اداري، شهردار و رياست شوراي شهر در نقده برگزار شد كه در آن جلسه حتي يك نفر مخالف موضوع نصب اين تنديس‌ها نشد و در مورخ ۹۸/۰۴/۰۳ در آن جلسه اين موضوع به شور عمومي گذاشته و بدون مخالف تصويب شد و درنهايت مصوبه از شوراي شهر در تاريخ سه‌شنبه ۹۸/۰۷/۳۰ اخذ شد و پس از تاييد مصوبه شورا توسط فرماندار، براي اقدام به شوراي شهر بازگشت. موضوع نصب تنديس همچنين در شوراي نظارت بر ساخت تنديس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديريت كل آن در استان نيز به تصويب ‌رسيد كه اين اتفاق در تاريخ ۹۸/۱۲/۲۸ صورت گرفت و مديركل فرهنگ و ارشاد استان به فرماندار و شهرداري نقده اعلام كرد همه جزييات تنديس‌ها مورد تاييد بوده و اجازه نصب آن صادر شد. مكاتبه‌ها بين استاندار و شوراي شهر همچنان ادامه داشت و فرماندار باز هم با شهردار و شوراي شهر براي اجرا و اقدام در تاريخ ۹۹/۰۱/۲۵ مكاتبه كرد و درنهايت با بازديدهاي ميداني صورت گرفته از بين نقاط مختلف شهر دو نقطه براي نصب تنديس‌ها به پيشنهاد شهردار و رييس شوراي اسلامي شهر انتخاب شد در مورخ ۹۸/۰۱/۲۷ نصاب به درخواست فرماندار و شهردار شهر در دفتر فرمانداري حاضر و به نمايندگان شهرداري و فرمانداري براي عملياتي اجرايي معرفي و نهايت نصب شدند اما پس از نصب تنديس اختلافات تمامي نداشت و گويا هنوز از اين تنديس در ميدان شهر رونمايي صورت نگرفته است.
دليل تاخير در رونمايي چيست؟
هنوز دقيقا معلوم نيست دليل رونمايي نشدن از تنديس محمد اوراز چيست. مردم به حق اين سوال را مطرح مي‌كنند كه چرا در 17 سال گذشته يك كوچه بن‌بست هم به نام اوراز در نقده وجود ندارد؟ يا چرا نامي از ديگر قهرمان اين شهر يعني محسن شادي در اماكن شهري نيست؟ متاسفانه در سال‌هاي گذشته افراد فرصت‌طلبي براي نيل به اهداف غيرحرفه‌اي و شخصي و قومي خود تمامي مصالح ملي را زير پا گذاشته‌اند. اين در حالي است كه قهرمانان ملي ما فارغ از هر انديشه و قوم و نژادي براي همه مردم عزيز هستند. اوراز تنها كرد نيست، تنها ترك نيست بلكه او نماينده به‌حق همه ايرانيان است اما برخي با اهداف نامعلوم به دنبال قومي كردن اين اتفاق مبارك در نقده هستند. بايد از آنها سوال كرد آيا ۱۷ سال به تاخير انداختن نصب اين تنديس جفا در حق اين انسان بزرگ و ملت ايران نيست؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون