مقامات دولتي طي پيامهايي از كارگران و معلمان تجليل كردند
نكوداشت زير سايه كرونا
«كرونا» ترجيعبند همه تصميمگيريها، مناسبتها، كنشها و واكنشهاي اين روزهاست. فرقي ندارد كه تصميمگيري براي بازگشايي اماكن مذهبي يا آموزشي باشد يا برگزاري مراسم بزرگداشت و افتتاحيه؛ در همه چيز اين ويروس جهاني شده است كه تصميمات بر مدار آن ميچرخد. از همينرو شايد در دو روز گذشته اغلب پيامهاي تبريك بزرگداشت روز كارگر و معلم نيز با اين بحران سلامت و تاثير آن بر معاش و فعاليت آنها گره خورد و مناسبتهايي كه هر سال با برگزاري مراسم از سوي مقامات دولتي و حاكميتي همراه بود امسال به انتشار پيام تشكر يا متني در رسانهها و فضاي مجازي محدود شد. حسن روحاني، رييسجمهوري در جمع هيات دولت از كارگران سپاسگزاري كرد و گفت: «اين وفور محصولات غذايي و بهداشتي در سايه كار و تلاش كارگران عزيز است و كارگران هم براي رفع نيازمنديهاي جامعه تلاش و مجاهدت كردند.» اسحاق جهانگيري، معاون اول رييسجمهوري نيز در حساب توييتري خود به روز كارگر اشاره كرد و نوشت: «مبارك باد روز كارگر بر همه كارگران عزيز، از جايگاه و نقش كارگران در پايداري و توسعه همهجانبه كشور هميشه بايد سخن گفت و در اين وضعيت كرونايي بيشتر و جديتر. سلامت، معيشت و امنيت شغلي كارگران مساله مهم اقتصاد ماست. براي تحقق اين مهم، دست همبستگي و همكاري به سوي بخش عمومي و بخش خصوصي كشور دراز ميكنيم.» همچنين علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز كه خود عضو موسس و عضو شوراي مركزي خانه كارگر است در روز بزرگداشت كارگران يادداشتي اينستاگرامي منتشر كرد و از تجربيات خود در چند دهه گذشته گفت. او نيز اين مناسبت را با كرونا گره زد و نوشت: «امسال كرونا نيز بلاي مضاعف بر جان كارگران شد. قبلا نوشتم كرونا در مقابل جان انسانها، طبقه نميشناسد اما گويي اين ويروس هم ناعادلانه عمل ميكند. امروز كرونا بيشترين لطمه را بر زندگي كارگران بخش خدمات، روزمزدها، دستفروشها، آشپزها و... وارد كرده است. ساختارها و فاصلههاي جانكاه چهل و اندي سال پيش اعتصاب كارخانه جنرال موتورز را سامان ميداديم، به خيابانها آمديم. در مقابل درب وزارت كار تحصن كرديم و جلوي خانه كارگر كه اتحاديه سنديكاهاي كارگري بود به اعتراض نشستيم. كارگري هيچگاه بوي كهنگي نميگيرد. انقلاب صنعتي فقط جهان توسعهيافته و عقبمانده به جاي نگذاشت، بلكه در درون هر جامعه جان ميكنند و جانكار شدند يك طبقه و ديگران هم در طبقات ديگر جاي گرفتند. يعني دو شمال-جنوب شكل گرفت. يك شمال-جنوب توسعه يافته و عقب مانده و دومي شمال-جنوب كارگر و ديگران.» او با اشاره به نقصانهاي ساختارها ادامه داد: « اين ساختار توليدي- اجتماعي به نحوي شكل گرفت كه امروز هم كه نگاه ميكنم انگار همان مسائل ديروز شوراي عالي كار، دغدغه امروز هم هست، تلاش زيادي براي جبران فاصلهها و عقبماندگيها صورت گرفت. اما هرچه ميدويم هنوز كار زيادي در پيشرو داريم. آيا ميتوان گفت روزي اين ساختار اقتصادي و اجتماعي آنگونه بنا ميشود كه فاصلهها چنين جانكاه نباشد؟» در اين ميان برخي دولتيها پيامهايي براي گراميداشت مقام معلمان نوشتند و از شرايط و از خودگذشتگي آن در روزهاي شيوع كرونا و تعطيلي مراكز آموزشي سخن گفتند. محمود واعظي، رييس دفتر رييسجمهوري در پيامي اينستاگرامي معلمان را سفيران علم و آگاهي خواند و نوشت: «آموزش زيربناي توسعه و پيشرفت كشور است و معلمان محور اصلي فرآيند آموزشند. در ادبيات ديني ما نيز تاكيد بالايي به اهميت تعليم و شأن و منزلت معلم شده است.» او همچنين به مشكلات فرهنگيان اشاره كرد و گفت: «حل مشكلات فرهنگيان به ويژه در حوزه معيشت، از دغدغههاي مهم دولت تدبير و اميد بوده و هست. گامهاي مهمي در اين مسير برداشته شده و اين رويكرد همچنان ادامه خواهد داشت. به نمايندگي از دولت، خصوصا از تلاشهاي بيدريغ هفتههاي اخير معلمان كه اجازه ندادند تعطيلات كرونايي به تعطيلي آموزش منجر شود، صميمانه تشكر ميكنم.» لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييسجمهوري نيز با اشاره به روز بزرگداشت مقام معلم پيامي منتشر كرد و نوشت: «نقش معلم در جامعه، نقش راهبري است. معلمان با الگوبرداري از آموزههاي آسماني و تكيه بر ارزشهاي اخلاقي، به پرورش و آموزش همه فرزندان كشور، همت ميگمارند و بزرگي اين اهتمام وقتي به نيكويي درك ميشود كه باور كنيم هدايت يك فرد، برابر با زنده كردن همه افراد جامعه است. چنين جايگاه والايي براي معلم از يك سو، شايسته تقدير است و از سوي ديگر، اين تكليف را براي دولت ايجاد ميكند كه حقوق مادي و معنوي اين شهروندان فرهيخته براي ايجاد انگيزه، حس مسووليت، تعهد و وظيفهشناسي تضمين شود تا آنان بتوانند با جمعيت خاطر به آموزش و پرورش دانشآموزان و دانشپژوهان بپردازند.»