• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4640 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت

پيدا و پنهان

افزايش ۳۱.۶ درصدي اجاره‌بهاي مسكن

مطابق آمار مركز آمار ايران طي زمستان 98 شاخص قيمت اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري به عدد 169.3 رسيد كه نسبت به فصل قبل يعني پاييز سال گذشته (162.8) بالغ بر 4 درصد افزايش داشته است. در زمستان گذشته بيشترين نرخ تورم فصلي مربوط به استان سمنان با 7.7 درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان آذربايجان غربي با 0.6 درصد افزايش است. درصد تغييرات شاخص قيمت اجاره‌بها در فصل زمستان 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن (تورم نقطه به نقطه)، 22.9 درصد است كه نسبت به پاييز سال گذشته 21.6 درصد، 1.3 واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با 35.7 درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان آذربايجان غربي با 9.4 درصد افزايش است. به عبارتي خانوارهاي استان لرستان به‌طور متوسط 12.8 واحد درصد بيشتر از ميانگين كل كشور و خانوارهاي استان آذربايجان غربي 13.5 واحد درصد كمتر از ميانگين كل كشور در بخش اجاره‌بها هزينه كرده‌اند.

شوراي رقابت: اعلام قيمت جديد خودرو غيرقانوني است

رضا شيوا، رييس شوراي رقابت با اعلام اينكه طي روزهاي اخير اخبار مختلفي مبني بر تعيين قيمت‌هاي جديد خودرو شنيده مي‌شود، گفت: ما هيچ توافقي با ستاد تنظيم بازار نداشته‌ايم و اگر قيمت‌هاي جديد بدون هماهنگي با شوراي رقابت اعلام شود، غيرقانوني است. رييس شوراي رقابت با بيان اينكه در دو هفته اخير ما هيچ جلسه‌اي با ستاد تنظيم بازار نداشته‌ايم، افزود: بايد ستاد تنظيم بازار دستورالعمل قيمت‌گذاري شوراي رقابت را بررسي و اگر ايرادي داشت به ما اعلام كند تا اصلاحات لازم را انجام دهيم. اما متاسفانه خبري از اين موضوع نيست و حتي شنيده شده ستاد تنظيم بازار در مورد قيمت خودرو به توافق رسيده، در حالي كه اين كار قانوني نيست. وي با اعلام اينكه ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت معتقد به لحاظ كردن هزينه تمام شده براي قيمت‌گذاري خودرو هستند، تصريح كرد: به اعتقاد ما بخشي از اين هزينه‌هاي تمام شده خودرو مرتبط با هزينه‌هايي غير از كار توليدي است به همين دليل اين هزينه‌ها مورد قبول ما نيست.

طرح جديد وزارت راه براي مسكن ارزان‌قيمت

محمود محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه اقشار كم‌درآمد را با كمترين آورده صاحبخانه مي‌كنيم، در خصوص ساخت مسكن اقشار كم‌درآمد (دهك‌هاي اول و دوم و سوم) گفت: براي خانه‌دار شدن اين اقشار طرحي را با مشاركت دستگاه‌هاي حمايتي از جمله كميته امداد و بنياد مستضعفان برنامه‌ريزي كرده‌ايم. در اين طرح قرار است 200 هزار واحد مسكوني مخصوص اين افراد احداث شود تا با كمترين آورده ممكن صاحب مسكن شوند. وي ادامه داد: در فاز اول 135 هزار متقاضي واجد شرايط كه عموما تحت پوشش كميته امداد قرار دارند، ثبت‌نام كرده‌اند و منتظريم تا متقاضيان تحت پوشش سازمان بهزيستي نيز معرفي شوند، در مجموع اين طرح قابليت اجرايي دارد.

ترمز شاخص بورس كشيده شد

شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سهام به افت و اصلاح يك هزار و ۸۵ واحد تن ادامه داد تا ابركانال يك‌ميليون واحدي حداقل براي كوتاه‌مدت دست نيافتني شود. بيشترين اثر منفي بر رشد دماسنج بازار سهام نيز به نام نمادهاي شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج‌فارس، گروه مپنا و سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين شد و در مقابل شركت‌هاي فولاد مباركه اصفهان، معدني و صنعتي گل‌گهر و گسترش نفت و گاز پارسيان با رشد خود مانع افت بيشتر نماگر بازار سهام شدند.

از بين رفتن ۷۰۰۰ هكتار گل و گياه زينتي

محمدشفيع ملك‌زاده، رييس نظام صنفي كشاورزي اعلام كرد كه شيوع ويروس كرونا باعث شده بيش از ۷۰۰۰ هكتار گل و گياه زينتي از بين برود و شغل بيش از ۱۵۰ هزار نفر به خطر بيفتد. به گفته وي عمده فروش گل و گياه در نوروز بود كه آن هم به دليل شيوع اين ويروس روي دست توليدكنندگان ماند و بيش از ۷۰۰۰ هكتار از گل و گياه زينتي از بين رفت. ملك‌زاده در ادامه به مشكلات بخش كشاورزي اشاره كرد و گفت: متاسفانه ضعف بزرگي در صنايع تبديلي، تكميلي، انبارها و سردخانه‌ها داريم. از طرفي با بسته شدن مرزها به دليل شيوع كرونا و تحريم‌ها صادرات با مشكلاتي همراه شده و برخي كشورها محصولات كشاورزي ما را خريداري نمي‌كنند.

مجوز واردات كاميون دست دوم صادر شد

سازمان راهداري و حمل نقل جاده‌اي ضوابط و شرايط نوسازي ناوگان باري برون‌شهري و زمان ثبت‌نام متقاضيان واجد شرايط واردات كاميون‌هاي كاركرده تا سه سال ساخت را اعلام كرد. در اطلاعيه سازمان راهداري آمده است: به منظور تسريع در انجام روند نوسازي و بر اساس ماده (30) قانون احكام دايمي برنامه كشور از تاريخ سوم خرداد سال جاري از متقاضيان ورود خودروهاي سنگين تا سه سال ساخت در آدرس اينترنتي خود (www.rmto.ir) بخش نوسازي و توسعه ناوگان ثبت‌نام به‌ عمل مي‌آورد. ذي‌نفعان اين طرح شامل شركت‌هاي توليدكننده داخلي خودروهاي سنگين، شركت‌هاي حمل‌ونقل توانمند داراي مجوز از سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، شركت‌هاي واردكننده كاميون‌هاي سنگين داراي مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) و مالكان حقيقي و حقوقي كاميون‌هاي فرسوده واجد شرايط و متقاضي واردات مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون