• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4642 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ ارديبهشت

جام ملت‌هاي شطرنج به صورت آنلاين ادامه دارد

تيم فيده با دو باخت متوالي عليرضا قعرنشين شد

بعد از كولاك مسابقات شطرنج ابتكاري جام كارلسن در سايت Chess24 و بازديدهاي ميليوني از اين رقابت‌ها، فدراسيون جهاني اين شطرنج موسوم به فيده اقدام به برگزاري يك رقابت آنلاين ديگر اين‌بار بر بستر سايت معتبر اين رشته يعني Chess.com كرده است. اين رقابت‌ها كه به رقابت‌هاي جام ملت‌ها معروف شده است با حضور 6 تيم منتخب اروپا، چين، روسيه، هند، امريكا و منتخب فيده در حال برگزاري و تاكنون شش دور از مسابقات به انجام رسيده است. نكته جالب توجه براي هواداران ايراني شطرنج حضور عليرضا فيروزجا شطرنج‌باز نابغه ايراني در تيم منتخب فيده است. از ديگر نكات قابل تامل مسابقات غيبت مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر جهان است، اما برخلاف كارلسن مي توان از ديگر نفرات برتر دنيا نظير فابيو كاروانو در تيم امريكا، دينگ ليرن در تيم چين و ماكسيم واشيه لگراو و همچنين‌ گري كاسپاروف قهرمان بلند‌آوازه سابق شطرنج جهان در تيم منتخب اروپا نام برد. در اين رقابت‌ها هر تيم شامل 6 بازيكن مي‌شود كه در هر دور چهار نفر از آنها به رقابت مي‌پردازند. دور مقدماتي مسابقات در 10 دور برگزار و هر تيم دو بار با ديگر رقبا روبه‌رو مي‌شود. يكي از قوانين مسابقه اين است كه حتما در هر دور يك شطرنج‌باز زن بايد در رقابت حاضر باشد. 
در دور نخست مسابقات تيم روسيه به مصاف تيم منتخب اروپا رفت و با نتيجه دو بر دو متوقف شد. از ديدارهاي جذاب اين راند مي‌تواند به رقابت ماكسيم با يان نپومنياچي اشاره كرد كه به تساوي رسيد. در ديگر ديدار راند اول تيم منتخب فيده با حضور فيروزجا به مصاف تيم قدرتمند چين رفت و با نتيجه 3 بر يك تن به شكست داد. فيروزجا در اين رقابت مقابل وي‌اي با ريتينگ 2752 قرار گرفت و به تساوي رضايت داد. تيمور رجبوف هم‌تيمي فيروزجا نيز مقابل هائو وانگ به تساوي رسيد، اما امين باسم و ماريا موزيچوك مقابل حريفان چيني شكست خوردند. سومين بازي راند اول بين هند و امريكا برگزار شد كه دو تيم به تساوي رسيدند. از بازي‌هاي مهم اين رقابت مي‌توان به تساوي فابيو كاروانو نفر دوم رنكينگ جهان مقابل سانوش گوجراتي با ريتينگ 2636 اشاره كرد.  راند دوم مسابقات با ديدار تيم‌هاي روسيه و امريكا آغاز كه ايالات متحده موفق شد با پيروزي نفراتي چون كاروانو و ناكامورا به برتري 3 بر يك دست پيدا كند. ناكامورا كه هفته گذشته در جام ابتكاري كارلسن با نپومنياچي ديدار كرده بود، در ديدار مجدد و در جام ملت‌ها موفق شد حريفش را شكست دهد. در ديدار دوم از راند دوم تيم منتخب فيده به مصاف هند رفت و موفق شد با نتيجه 2.5 بر 1.5 به پيروزي دست پيدا كند. فيروزجا در اين بازي مقابل رقيبش با نام پنتالا هاريكريشانا به تساوي رسيد. تنها برد تيم منتخب فيده را جرج كوري به دست آورد. ساير بازي‌ها به تساوي رسيد. در آخرين ديدار راند دوم نيز منتخب اروپا به مصاف تيم چين رفت و با حساب سه بر يك باخت. بازي جذاب اين راند تقابل دينگ ليرن و ماكسيم بود كه به تساوي رسيد. در جدول رده‌بندي مسابقات چين با دو برد صدرنشين است و بعد از آنها امريكا و منتخب فيده دوم و سوم هستند. هند، منتخب اروپا و روسيه نيز جايگاه‌هاي چهارم تا ششم را در اختيار دارند. 
در راند سوم ابتدا چين به مصاف روسيه رفت و با نتيجه دو بر دو متوقف شد. سپس تيم هند مقابل تيم منتخب اروپا قرار گرفت. در اين بازي منتخب اروپا موفق شد با نتيجه 2.5 بر 1.5 از سد تيم هند عبور كند. در سومين ديدار اين راند نيز تيم منتخب فيده به مصاف امريكا رفت و با نتيجه 2.5 بر 1.5 مغلوب شد. فيروزجا در اين رقابت مقابل لنير دومنيگز پرز با ريتينگ 2786 قرار گرفت و در نهايت مانند دو هم‌تيمي‌اش تيمور رجبوف و باسم امين به تساوي دست پيدا كرد. تنها بازنده تيم منتخب فيده دينارا سادوآكساوا بود كه مقابل ايرينا كروشا باخت و در نهايت شكست تيمش را رقم زد. 
راند چهارم رقابت‌ها با ديدار تيم منتخب فيده و روسيه آغاز شد. در اين بازي روسيه با اقتدار و با نتيجه 3 بر يك به پيروزي دست پيدا كرد. فيروزجا در اين رقابت مقابل ولاديسلاو آرتميف با ريتينگ 2769 قرار گرفت و به چهارمين تساوي‌اش در طول مسابقات دست پيدا كرد. اما دو هم تيم‌ او تيمور رجبوف و جورج كوري مقابل رقباي روس شكست خوردند و با تساوي ماريا موزيچوك برابر الگا‌گيريا نتيجه نهايي رقم خورد. در دومين بازي از اين راند منتخب اروپا دست به كار بزرگي زد و امريكا را 3 بر يك از پيش رو برداشت. در آخرين مسابقه اين راند نيز چين به پيشتازي خود ادامه داد و توانست 2.5 بر 1.5 هند را شكست دهد. از بازي‌هاي جالب اين رقابت مي‌توان به تقابل دينگ ليرن با قهرمان سابق جهان آناند اشاره كرد كه به تساوي رسيد. 
در راند پنجم و آخرين راند اولين تقابل‌هاي تيم‌ها ابتدا روسيه به مصاف هند رفت كه در اين بازي هندي‌ها توانستند تيم قدرتمند روسيه را با نتيجه 2 بر 2 متوقف كنند. در بازي دوم دو تيم مدعي امريكا و چين با هم روبه‌رو شدند كه چين باز هم به روند پيروزي‌هايش ادامه داد و 2.5 بر 1.5 پيروز شد. در اين بازي ليرن مقابل ناكامورا مساوي كرد و فابيو كاروانو مقابل هائو وانگ پيروز شد. در آخرين بازي اين راند منتخب فيده مقابل منتخب اروپا قرار گرفت. در حالي كه پيش از اين گمان مي‌شد در اين بازي فيروزجا مقابل كاسپاروف قرار خواهد گرفت تا نبرد نسل‌ها را به نمايش بگذارند، اما شطرنج‌باز ايراني به مصاف لوون آرونيان ارمني، قهرمان سابق شطرنج جهان رفت و مغلوب حريف قدرتمندش شد. تيم فيده در اين بازي با نتيجه 2.5 بر 1.5 مغلوب شد. 
در آغاز دور ششم و دومين تقابل تيم‌ها ابتدا تيم روسيه با منتخب اروپا روبه‌رو شد و اين منتخب اروپا بود كه توانست تساوي دور رفت را جبران كند و اين‌بار 2.5 بر 1.5 پيروز شود. در دومين بازي تيم منتخب فيده به مصاف چين رفت و باز هم همانند ديدار نخست مغلوب شد. فيروزجا در اين بازي براي بار دوم با اي‌وي روبه‌رو شد و اين‌بار برخلاف دور نخست كه بازي به تساوي كشيده شده بود، بازنده شد تا دو باخت پشت سر هم را تجربه كرده باشد. در اين بازي تنها شطرنج‌باز عراقي توانست يك تساوي كسب كند تا چين با نتيجه 3.5 بر 0.5 برنده شود. در بازي آخر راند ششم نيز امريكا هند را با نتيجه 2.5 بر 1.5 از پيش رو برداشت. به اين ترتيب در پايان راند ششم اين چيني‌ها هستند كه با اقتدار صدرنشين هستند. بعد از آنها تيم‌هاي اروپا و امريكا دوم و سوم هستند. روسيه در جايگاه چهارم قرار دارد و هند پنجم است. منتخب فيده نيز با دو شكست متوالي به انتهاي جدول سقوط كرده است. در پايان راند دهم رقابت‌ها دو تيم صدرنشين سوپر فينال مسابقات را براي تعيين قهرمان برگزار خواهند كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون