• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4642 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ ارديبهشت

كرونا مي‌تواند يك اتفاق تاريخي را رقم بزند

آيا تنيس مردان و زنان ادغام مي‌شود؟

در سال‌هاي گذشته هر بار بحث ادغام ATP (اتحاديه تنيس مردان) با WTA (اتحاديه تنيس زنان) مطرح شده بود خيلي زود با مخالفت رييس ATP و تنيسورهاي مطرح دنيا از دستور كار خارج مي‌شد. حتي خيلي وقت‌ها كار به رده‌هاي بالا هم نمي‌رسيد. اما امروز و با شيوع بيماري كرونا و تعطيلي مسابقات به نظر مي‌رسد فرصتي به دست آمده تا به ساختار رقابت‌هاي تنيس نگاه دوباره‌اي بشود و همين باعث شده دوباره ايده ادغام رقابت‌هاي مردان و زنان مطرح شود. اما اين ايده زماني به صدر اخبار جهان راه يافت كه راجر فدرر در توييتر نوشت: «آيا من تنها كسي هستم كه فكر مي‌كنم اكنون زمان اتحاد و يكي شدن تنيس مردان و زنان رسيده است؟»
توييت يكي از بازيكنان بزرگ تنيس مردان درباره تركيب مسابقات مردان و زنان واكنش‌هاي زيادي به همراه داشت. برخي تنيسورهاي بزرگ نظير رافائل نادال و اندي ماري از اين ايده حمايت كردند. همچنين استيو سيمون مدير اجرايي WTA نيز گفت احساس مشتركي با راجر فدرر دارد و از ادغام شدن رقابت‌ها هراسي ندارد. آندره گادنزي تنيسور سابق ايتاليايي و رييس فعلي ATP نيز ارزش تجاري اتحاد بين WTA و ATP را «يك به علاوه يك مساوي با چهار» توصيف كرده است. او ارزش تركيب اين دو به اضافه دو گرانداسلم‌ها را «يك به علاوه يك به علاوه چهار مساوي با بيست» مي‌داند. 
اما به نظر مي‌رسد همه‌ چيز به اين سادگي نباشد. جدا از اينكه اين دو مجموعه ابتدا بايد تكليف قراردادهاي اسپانسري كه براي سال‌هاي آينده بسته‌اند را مشخص كنند و دست به تغيير ساختارها و قوانين بزنند، مساله اصلي راضي كردن همه تنيسورهاي مرد به تركيب شدن رقابت‌هاي‌شان با رقابت‌هاي زنان است. خيلي از تنيسورهاي مطرح مرد دنيا بدون هيچ ابايي نظرشان را در اين رابطه ابراز مي‌كنند و پاي مسائل مالي را وسط مي‌كشند. به عنوان مثال نيك كيريوس تنيسور استراليايي معتقد است كه تور مردان باعث كسب درآمد بيشتر مي‌شود و بنابراين آنها بايد به تنهايي ادامه دهند، اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد همه مسائل مربوط به پول نمي‌شود. اندي ماري در اين زمينه به سي‌ان‌‌ان مي‌گويد خيلي از مردان حتي اگر بدانند اين ادغام براي آنها درآمدزايي بيشتري دارد هم دوست ندارند زير بار بروند. ماري مي‌گويد: « مثلا يك بازنده در دور اول يك رقابت معتبر 8000 دلار مي‌گرفت و بعد اين به 10 هزار دلار افزايش يافت و زنان هم از 6000 دلار به 10000 دلار رسيد. من با بعضي از بازيكنان مرد حرف زدم و آنها ناراضي بودند از اينكه جايزه‌ها يكسان است. من پرسيدم آيا ترجيح مي‌دهيد هيچ افزايشي در كار نباشد و آنها گفتند در واقع بله!» 
بيلي جين نفر اول سابق زنان جهان كه به عنوان اولين زني شناخته مي‌شود كه با يك مرد در سال 1970 مسابقه داده در مصاحبه با نيويورك‌تايمز مي‌گويد: «من 76 ساله‌ام، اما اميدوارم قبل از مرگم ببينم كه زن و مرد با هم هستند. اين كار درستي براي ورزش ماست.» 
ويروس كرونا تمام مسابقات تنيس را تعطيل كرده و اين ضرر مالي بزرگي براي دو اتحاديه به وجود آورده است. هر دو اتحاديه مجبور شده‌اند برخي هزينه‌هاي خود را كاهش دهند يا دست به تعديل نيرو بزنند. خيلي‌ها گمان مي‌كنند حالا بهترين فرصت براي عملي كردن ايده ادغام دو اتحاديه است. البته استيو سيمون اين ايده را كه زنان به خاطر نجات از بحران مالي مي‌خواهند خودشان را به مردان بچسبانند، رد مي‌كند. سيمون مي‌گويد: «اين به معناي تلاش براي نجات WTA نيست. ما خوب خواهيم بود. اما نگاه كنيد، كار درست اين است كه تنيس را نجات دهيم و WTA حامي اين مفهوم است.»  اما همتاي او در قسمت مردان كه قبل از پاندمي كرونا برنامه‌اي براي ادغام چهار گرانداسلم بزرگ را ارايه كرده بود، معتقد است كه سود مالي انگيزه خوبي براي تركيب مسابقات مردان و زنان است. او در اين رابطه مي‌گويد: «اگر فقط بحث ادغام ATP با WTA باشد يك به علاوه يك مي‌شود چهار. اما اگر گرانداسلم‌ها را نيز به معادله اضافه كنيد مي‌شود يك به علاوه يك به علاوه چهار مي‌شود بيست.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون