• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

علي‌اصغر پورمحمدي، قائم ‌مقام معاون سيما عملكرد رسانه ملي را به تندي نقد كرد

حمله تلويزيون به تلويزيون

گروه هنر و ادبيات

اگر در هفته‌هاي گذشته به انتقادها از عملكرد تلويزيون دقت كرده باشيد، بيشتر انتقادها را متفاوت مي‌بينيم. فرض بگيريم اگر تا ديروز سياست حاكم بر صداوسيما، نوع كيفيت سريال‌ها و برنامه‌سازي شبكه‌هاي مختلف، برآوردهاي‌هاي مالي سنگين و دستمزدهاي عجيب و غريب مجريان محل بحث و انتقاد منتقدان و كارشناسان و برنامه‌سازان خارج از دايره صداوسيما بود و حتي اين تلقي وجود داشت كه نقدها گاهي غرض‌ورزانه هستند اما امروز اعتراض‌ها و انتقادها به درون صداوسيما كشيده و از سوي مديران از راس مديريت نشات مي‌گيرد. صحبت‌هاي چند هفته اخير وحيد يامين‌پور، فعال سياسي و مجري تلويزيون را مرور كنيم:«صداوسيما با خرج كردن از بيت‌المال مي‌خواهد براي خودش مخاطب بخرد و وقتي در رقابت با ماهواره‌ها قرار مي‌گيرد، ميلياردها تومان خرج سلبريتي‌ها مي‌كند.» اين مجري حتي در بخشي از صحبت‌هايش عملكرد سازمان صداوسيما را سفيهانه ارزيابي كرد و گفت بايد برايش قيم گذاشت. حالا نوبت به علي‌اصغر پورمحمدي، قائم‌مقام معاون سيما رسيده كه در جديدترين صحبت‌هايش گفته، نظام سرمايه‌داري بي‌رحمي بر برنامه‌هاي تلويزيون حاكم شده است. اين مدير سيما در جريان جديدترين صحبت‌هاي خود با تسنيم از رقابت‌هاي ناسالم، منفي و مخربي كه ميان شبكه‌ها به وجود آمده، صحبت كرده كه حاصل يك نوع چشم و هم‌چشمي است و آن را براي تلويزيون، سم مهلك دانسته است.

 

چند ميليون براي نقد فيلم؟

صحبت‌هاي پورمحمدي در برگيرنده نكات مهم است و آن اينكه فقط بعضي مجريان تلويزيون دستمزدهاي نامتعارف نمي‌گيرند:«شنيده‌ام يك منتقد در برنامه‌اي كه پيش از اين 800 هزار تومان تا يك ميليون تومان دستمزد مي‌گرفت الان چند ميليون مي‌گيرد كه نقد كند. اين نرخ واقعي نيست! چرا به او چنين پولي دادند؟ چون مي‌گويند اگر اين پول را ندهيم او به شبكه رقيب مي‌رود. الان از ترسي كه برود ما چه مي‌شويم اين اتفاقات مي‌افتد. اتفاقا آن برنامه‌اي كه در اين دوره روي آنتن رفته خيلي اقبال نداشته و شاهكار نكرده است. بالاخره بهشت و جهنم و قيامتي هم وجود دارد؛ بايد اين كارها براي رضاي خدا باشد و در كارهاي‌مان خلوص نيت داشته باشيم.»

 

جدال ميان مديران تلويزيون

پورمحمدي به صحبت‌هايش اضافه مي‌كند كه وقتي كار به بيرون از سازمان صداوسيما مي‌رود، پولش را بازرگاني و حامي مالي، فلان شركت، توسكا يا اپليكيشني خاص مي‌دهد و همين باعث مي‌شود، نرخ‌ها به هم مي‌ريزد:«بازرگاني مي‌گويد من آنقدر آگهي درمي‌آورم و اينقدر پول مي‌دهم؛ اينجا نه كار درست پيش مي‌رود و نه ارزيابي‌هاي خوبي خواهيم داشت. جالب است كه به اين نكته اشاره كنم چندي پيش با مدير شبكه 3 (علي فروغي) جلسه داشتم، هنوز كرونا جدي نشده بود، ايشان گلايه كردند كه نرخ‌هاي شبكه نسيم ناعادلانه است و بالا رفته و باعث شده، نرخ‌ها به هم بخورد. هفته بعد با مدير شبكه نسيم(محمد احساني) صحبت كردم از شبكه 3 گلايه مي‌كرد كه نرخ‌ها را به هم زدند. هر دو شاكي بودند كه نرخ‌ها به هم خورده است.

 

شبكه‌ها پوز همديگر را مي‌زنند

اين مدير سابق شبكه سوم سيما در ادامه صحبت‌هايش از وضعيت نگران‌كننده مديريت بر شبكه‌ها سخن مي‌گويد:«متاسفانه يكي از اهداف اين بود كه ما پوز فلان شبكه را بزنيم؛ يعني در واقع مي‌گفتند طوري در جدول پخش چيدمان برنامه كنيم كه در پخش آن شبكه رقيب زمين بخورد. من به آنها مي‌گفتم: آقاي عزيز، خودتان به زمين مي‌خوريد. به جاي اين رفتارها بگوييد خدايا به من كمك كن كه خودم مورد اقبال مردم قرار بگيرم. البته كه بايد نيم‌نگاهي به رقيب داشته باشيم كه چه برنامه‌ها و سريال‌هايي پخش مي‌كند يا چه ايده‌هايي دارد اما نيت زمين زدن، كار فرهنگي و رسانه‌اي نيست.»

 

مجريان دستمزد بالايي مي‌گيرند

البته پورمحمدي به اين نكته هم اشاره مي‌كند كه آنچه شنيده‌ اساسا نرخ‌هاي دستمزدها خيلي بالا رفته است و گويا ديگر كاري نمي‌توان كرد:«هر كس هم الان بخواهد اين نرخ‌ها را تعديل كند يا جلوي پيشروي‌اش را بگيرد، نمي‌تواند. به نظر من از جايي بي‌رويه نرخ‌ها را بالا بردند؛ درست است كه گفته مي‌شود برخي از مجريان كه دستمزدهاي بالايي مي‌گيرند، حق‌شان است چون مخاطب براي تلويزيون مي‌آورند. اما بعضي از اين چهره‌ها الان بيشتر مي‌گيرند و بايد حد و مرز و چارچوب و اندازه‌اي باشد.»

 

به مجريان ديگر ظلم نشود

او مي‌گويد:«همه‌ چيز پول نيست؛ به هر حال بايد اينها راضي و اغنا بشوند و البته تفاوتي هم بين چهره‌هاي مشهور و ابرچهره‌ها با افراد عادي وجود دارد اما به هر حال يك حد و مرزي بايد رعايت شود. يعني واقعا نبايد با بالا بردن بيش از حد نرخ‌ها به بقيه تلاشگران اين عرصه ظلم كنيم. مجريان زيادي داريم كه در شبكه‌هاي مختلف عاشقانه و خالصانه با اخلاق و رفتار خوب و وفادار به انقلاب و كشور، كار مي‌كنند و هويت ملي خودشان را هم حفظ كرده‌اند؛ اين نكته مهمي است. آنهايي كه مومن و مسلمان‌اند و هويت ‌ملي دارند بايد آنها را در شاخص‌ها و نرخ‌گذاري‌هاي‌مان در نظر بگيريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون