• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

درباره گوگل دودل 9 مه

فرانك سو كيست؟

بازيكن سابق استوك و لستر يك افسانه فراموش شده در فوتبال انگليس است. او تنها بازيكن آسياي شرقي است كه براي انگلستان بازي كرده است. در تاريخ 9 مه ‌در صفحه اصلي موتور جست‌وجوي گوگل اداي احترامي به اين بازيكن سابق به نمايش گذاشت و در واقع او يك گوگل دودل لقب گرفت (گوگل دودل تغيير موقتي از لوگوي اصلي گوگل در صفحه اصلي‌اش است كه در مناسبت‌هاي خاص مانند تولد اشخاص مهم، سال نو، تعطيلات ويژه به جاي لوگوي اصلي به ‌كار مي‌رود). سو در سال 1991 در 76 سالگي درگذشت. امروز داستان او توسط خيلي‌ها فراموش شده است. 
با اين حال او شخصيتي بسيار چشمگير در فوتبال انگلستان بود. سو هنگام كار در شركت تايرهاي ميشلن در استوك در جنگ جهاني دوم به عنوان اولين فرد غير سفيدپوست براي تيم ملي اين كشور بازي كرد. تا به امروز او تنها بازيكن با اصالت آسياي شرقي است كه به تيم ملي انگليس راه پيدا كرده. او در سال 1942 اولين بازي‌اش را انجام داد؛ 36 سال قبل از اينكه ويو اندرسون اولين سياه‌پوست فوتبال انگلستان لقب بگيرد. 
سو در سال 1914 در بوكتون به دنيا آمد و در ليورپول بزرگ شد. پدر او ماكوونگ سو يك ملوان چيني بود كه با همسر ويتنامي‌اش در شهر منچستر آشنا شده بود. 
سو در تيم‌هاي محلي بازي كرد و در ليورپول و اورتون تست داد، اما در نهايت با استوك در ازاي 400 پوند در سال 1933 قرارداد بست. پست اصلي او در آن زمان هافبك و پيستون چپ بود. در 4 نوامبر 1933 سو اولين بازيكن چيني‌تبار شد كه در ليگ انگليس بازي مي‌كند؛ هر چند اين بازي با شكست 6 بر يك ميدلزبورو به پايان رسيد. در طول فصل‌هاي بعد سو به‌طور منظم در تركيب استوك قرار گرفت. در كنار استنلي متيس افسانه‌اي و تقريبا 200 بازي براي باشگاه قبل از شروع جنگ در سال 1939 انجام داد. 
اما بعد از شروع جنگ او به نيروي هوايي انگلستان (RAF) فراخوانده و به اين ترتيب از فوتبال دور شد. در زمان جنگ او به صورت مهمان در تيم‌هاي زيادي بازي كرد. در واقع جنگ باعث شد او بخشي از بهترين سال‌هاي فوتبالش را از دست بدهد. در سال 1945 او با رقمي معادل 5000 پوند به لستر فروخته شد. سو يك‌سال هم در جمع روباه‌ها ماند و بعد هم با حضور در دو تيم گمنام در سال 1950 كفش‌هايش را آويخت. سو در بين سال‌هاي جنگ 9 بار پيراهن تيم ملي انگليس را بر تن كرد هر چند آن موقع بازي‌هاي رسمي وجود نداشت. 
سو در عرصه مربيگري خيلي پرتحرك‌تر از دوره فوتبالش ظاهر شد و در ليگ‌هاي سوئد، فنلاند و ايتاليا به مربيگري پرداخت. او حتي سرمربيگري تيم ملي نروژ را نيز در سال 1952 برعهده گرفت. در سال 2016 بنياد فرانك سو به منظور حفظ ميراث اين بازيكن يك تورنمنت سالانه 5 جانبه به ياد او برگزار مي‌كند. در سال 2018 خياباني در خانه معنوي استوك به نام او نامگذاري شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون