• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

نفرت قوي‌تر از ويروس كرونا

محمود فاضلي

ويروس كرونا تفاوتي بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها قايل نمي‌شود و اين ويروس در برابر ديوارها و سيم‌هاي خاردار دايمي بين دو طرف، متوقف نشده است. شواهد نشان مي‌دهد دو طرف به اين نتيجه رسيده‌اند كه فقط با همكاري مي‌توان عليه اين ويروس مبارزه كرد. اسراييل مدعي است پزشكان فلسطيني و پرستاران را براي مقابله و مداواي مبتلايان به ويروس كرونا آموزش مي‌دهد و لوازم پزشكي به سرزمين‌هاي اشغالي ارسال مي‌كند. سازمان ملل كه اغلب از سياست‌هاي دولت اسراييل انتقاد مي‌كند، همكاري بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها را مورد تحسين قرار داده و آن را گامي در جهت رسيدن به صلح مي‌داند. 
 در حالي‌كه اسراييل داراي وسايل پزشكي مدرن و يك سيستم بهداشت و درمان مجهز است، ولي چنانچه ويروس كرونا در حد گسترده در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين كه فاقد يك سيستم بهداشت و درمان كارآمد است شيوع پيدا كند، مي‌تواند از هر ده نفر، چهار نفر را در كرانه باختري رود اردن بيكار كند. در نوار غزه كه تراكم جمعيتي بيشتر بوده و 2 ميليون نفر در يك مساحت اندكي زندگي مي‌كنند، فقط 90 دستگاه تنفس مصنوعي وجود دارد. ماسك، وسايل حفاظتي و ضدعفوني نيز كمياب است. اعمال وضعيت فوق‌العاده در سرزمين‌هاي فلسطيني، اقتصاد آسيب‌پذير اين منطقه را بازهم ضعيف‌تر كرده است.
از ماه مارس اسراييل و هم فلسطين در وضعيت فوق‌العاده قرار دارند. حماس كه كنترل در غزه را به عهده دارد، اخيرا تعدادي فلسطيني را به خاطر آنكه با اسراييلي‌ها تماس برقرار كرده تا از چگونگي مداواي مبتلايان آگاه شوند، دستگير كرده است. اگرچه تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در حال كاهش است ولي لحن انتقادات دوطرف مجددا تند شده است، تهديد از سوي اسراييل براي الحاق بخشي از كرانه باختري به خاك اسراييل همچنان ادامه دارد.
فلسطيني‌هاي زيادي كه از كرانه باختري تا كنون براي كار به اسراييل مي‌رفتند به خاطر بسته شدن مرزها از سوي اسراييل عملا بيكار شده‌اند. اين امر در ماه حداقل 300 ميليون دلار پول وارد سرزمين‌هاي اشغالي در كرانه باختري مي‌كرد كه اين درآمد هم از بين رفته است. مردم فلسطين هميشه در وضعيت فوق‌العاده قرار داشته و محاصره تحميل‌شده بر غزه براي مردم اين منطقه ويروسي به مراتب خطرناك‌تر از كرونا است و فلسطيني‌ها عملا در فضاي باز يك زندان زندگي مي‌كنند. صدها نقطه كنترل متحرك و ديوار و سيم خاردار بر سر راه فلسطيني‌ها وجود دارند كه كار براي آنها را دشوار كرده است. اكثريت مردم در كرانه باختري رود اردن نمي‌توانند به هيچ كجا سفر كنند. خيلي از مردم در آنجا هنوز ساحل مديترانه كه در چند كيلومتري آنها قرار دارد را نديده‌اند.
پس از نشست‌هاي مسوولان كميته ملي وضعيت‌هاي فوق‌العاده، فرماندهان دستگاه‌هاي امنيتي و كميته اپيدمي وابسته به وزارت بهداشت فلسطين، با وجود كاهش نسبي تعداد موارد ثبت‌شده ابتلا به ويروس كرونا و آغاز ارايه تسهيلات اقتصادي، محمود عباس رييس تشكيلات فلسطين دستور تمديد يك‌ماهه حالت فوق‌العاده را صادر كرد و دولت فلسطين به اقدامات خود براي در اولويت نگه داشتن مسائل بهداشتي و امنيتي شهروندان ادامه خواهد داد. با صدور مجوز افزايش ساعات كار در برخي واحدهاي اقتصادي مهم و حياتي، به حفظ تعادل ميان اجراي تدابير بهداشتي و نيازهاي ضروري شهروندان ادامه خواهد يافت. دولت فلسطين براساس اصل برقراري توازن ميان بهداشت عمومي و به حركت درآوردن دوباره چرخ اقتصاد، اخيرا اجازه ازسرگيري فعاليت‌هاي حدود 70 درصد زيرساخت‌هاي اقتصادي را صادر كرد.
با آغاز شيوع كرونا، بحران اقتصادي ميان فلسطيني‌ها شدت گرفته است و اتحاديه اروپا از كمك 38 ميليون يورويي به تشكيلات خودگردان فلسطين به منظور كمك به پرداخت حقوق كارمندان و بازنشستگان خبر داده تا تشكيلات خودگردان به رغم بحران مالي و شيوع ويروس كرونا، بتواند به تعهدات خود در قبال كارمندان فلسطيني در كرانه باختري عمل كنند. اين مبلغ صرف پرداخت حقوق كارمندان و كاركنان بخش بهداشت، آموزش و بازنشستگان در كرانه باختري خواهد شد. گروهي از اسراييلي‌ها معتقدند در صورت افزايش درخواست‌هاي انساني و بهداشتي از جانب غزه، آنها نيز متقابلا ليست درخواست‌هاي خود در كنار موضوع نظاميان اسير را افزوده و از حماس بخواهند كه ديگر گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه را نيز تحت كنترل خود درآورد و اجازه ندهد اين گروه‌ها آرام‌سازي اوضاع در غزه را ناديده گرفته و به سمت اراضي اشغالي موشك شليك كنند. رژيم صهيونيستي بحران كرونا را فرصتي طلايي براي امتيازگيري از فلسطينيان مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون