• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

ايستگاه آخر صدراعظم

ابوالقاسم دلفي

 به دنبال تصميم كاملا سياسي و غيره منتظره دولت خانم مركل صدراعظم آلمان در خصوص ممنوع اعلام كردن فعاليت‌هاي حزب‌الله لبنان در خاك آن كشور كه شديدا مورد اعتراض طرفداران جناح مقاومت در منطقه و استقبال رژيم صهيونيستي، ايالات متحده و برخي مرتجعان قرار گرفت، دستگاه قضايي آلمان نيز در يك حركت تقريبا سياسي و دور از انتظار كه قطعا ابعاد و تبعات مختلفي در تحولات منطقه غرب آسيا و خاورميانه در پي خواهد داشت، موضوع دستگيري و  محاكمه دو نفر را كه ادعا مي‌شود از ماموران سابق دستگاه اطلاعاتي سوريه هستند، به اتهام شكايت برخي پناهندگان سوري مخالف حكومت دمشق در آلمان، توسط دادگاهي واقع در شهر قديمي كوبلانس Coblence در مركز اين كشور شروع كرده است.

هفته گذشته وزارت كشور آلمان اعلام كرد كه فعاليت‌هاي سازمان شيعي حزب‌الله در خاك آلمان ممنوع شده است و به دنبال آن پليس اين كشور با يورش به برخي مساجد و مراكز مذهبي در ايالت‌هاي مختلف آلمان كه به نوشته روزنامه‌هاي اشپيگل و بيلت شامل برلين، برم، مونستر و مركزي در دورتموند كه محل اجتماع پناهندگان لبناني بوده، با ساكنان و افراد حاضر در اين مكان‌ها برخورد كرده است. 
 بيانيه صادره توسط وزارت كشور آلمان به گونه‌اي تنظيم شده است كه در آن به عبارت «سازمان تروريستي شيعه حزب‌الله» اشاره مي‌كند. اين در حالي است كه پيش از رخداد اخير، برلين در چارچوب مواضع اتحاديه اروپايي تنها شاخه نظامي حزب‌الله را در رديف گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي قلمداد مي‌كرد. 
 رسانه‌هاي غربي و عربي حامي رژيم صهيونيستي در يك حركت طراحي شده، اقدام برلين در برخورد با حزب‌الله را تغيير موضع دولت آلمان تلقي كرده و تاكيد مي‌كردند اين آغاز راهي است كه ساير كشور‌هاي اتحاديه اروپايي نيز بدان مي‌پيوندند. سفير آلمان در ملاقاتي كه توسط وزارت خارجه لبنان در بيروت احضار شد، خاطرنشان كرده است كه تصميم دولت آلمان، در مورد ممنوعيت فعاليت‌هاي حزب‌الله در خاك كشور متبوعش اتخاذ شده است. به مفهوم ديگر، دولت آلمان هيچ‌گونه تغيير موضعي در خصوص حزب‌الله لبنان نداده است كه عضوي موثر در جامعه لبنان، پارلمان و دولت اين كشور و از مدافعان اصلي حاكميت، ثبات و امنيت لبنان بوده كه مورد تاكيد قريب به اتفاق بازيگران حوزه داخلي لبنان است. 
 البته در پاسخ به اقدام غيردوستانه دولت آلمان در قبال مردم لبنان كه حزب‌الله به عنوان يك گروه سياسي بخشي اساسي از نمايندگي آنها را به عهده دارد، سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در اظهاراتي خاطرنشان كرد كه حزب‌الله هيچ‌گونه حضوري در خاك آلمان نداشته و تصميم دولت خانم مركل تنها براي خشنودي و رضايت رژيم صهيونيستي و ايالات متحده اتخاذ شده است.
از سوي ديگر در حالي كه جمهوري اسلامي ايران در يك موضع‌گيري صريح، تصميم آلمان در منع فعاليت‌هاي حزب‌الله در خاك آن كشور را محكوم و آن را در راستاي تمايلات رژيم صهيونيستي و تامين رضايت واشنگتن تلقي كرد، شيخ عبدالامير قبلان رييس مجلس اعلاي شيعيان لبنان نيز با محكوم كردن تصميم دولت آلمان و درخواست لغو آن، از لبناني‌ها، اعراب و مسلمانان حاضر در آلمان و اروپا درخواست كرد كه با اين تصميم آلمان مخالفت كنند. 
همچنين در هفته گذشته دادگاه محاكمه دو مامور ادعايي و سابق سرويس اطلاعات سوريه كه در آلمان بر پايه شكايت برخي مهاجران سوري معارض دولت سوريه دستگير شده‌اند، آغاز شد. ادعاها و اتهاماتي عليه اين دو فرد كه از آنها به نام‌هاي انور رصلان و اياذ القريب ياد مي‌شود و در سال‌هاي 2011 و ۲۰۱۲ از سوريه خارج شده‌اند توسط دستگاه قضايي آلمان مطرح و چارچوب اصل «صلاحيت جهاني» دادگاه‌هاي اين كشور به دستگيري اين افراد منجر شده است. اصل «صلاحيت جهاني» دستگاه قضايي كه علاوه بر آلمان، فرانسه نيز در اروپا مدعي برخورداري از آن است، به دولت‌هاي مدعي آن اجازه داده است كه مرتكبان به جنايات عليه بشريت را از هر مليتي كه باشند تحت تعقيب و مجازات قرار دهند.
 بسياري از آگاهان و كارشناسان تحولات اروپا و حقوق بين‌الملل معتقدند كه آلمان به ويژه پس از جنگ جهاني دوم، به عنوان كشوري كه مسوول اصلي وقوع دو جنگ جهاني بوده و بايد در بسياري از موارد پاسخگو باشد امروز با بهانه قرار دادن اصل «صلاحيت جهاني»  قوه قضاييه خود درصدد اجراي مسووليتي بر آمده كه در صداقت و كفايت اجراي آن ترديدهاي جدي وجود دارد. 
 حضور سمن‌ها و تعداد كثيري از گروه‌هاي فشار حقوق‌ بشري همچون «مركز اروپايي حقوق اساسي و حقوق بشر»، «بنياد جامعه باز» و عفو بين‌الملل در دادگاه محاكمات متهمان، حكايت از طراحي‌ها و سازماندهي‌هاي وسيع براي هدايت دستگاه قضايي آلمان به سمت اهداف از پيش‌ تعيين‌شده‌اي دارد كه غايت آن مي‌تواند تغييرات اساسي در مواضع متوازن مورد انتظار از دولت آلمان را به ارمغان بياورد.
 در هر صورت تحولات اخير، در راهبرد و ديپلماسي برلين در قبال خاورميانه و به خصوص جهت‌گيري‌هاي اين كشور در موضوعات حساس و پيچيده‌اي همچون انگ زدن به فعاليت‌هاي حزب‌الله كه حركت در جهت اهداف رژيم صهيونيستي و واشنگتن محسوب مي‌شود، در حال بروز است و اين روند حكايت از آن دارد كه فشارها و مانور‌هاي ايالات متحده و رژيم صهيونيستي، در دوران پاياني زمامداري خانم مركل در حال به جاي نهادن سوابقي از عملكرد سياسي برلين در لبنان و منطقه شامات است كه در گذشته با مساعدت‌ها و حسن نيت‌هاي حزب‌الله و دوستانش، امتيازات فراواني براي ديپلماسي و سرويس‌هاي اطلاعاتي آلمان در امر تبادل اسرا و آرام‌سازي اوضاع منطقه به همراه داشته است. لذا به نظر مي‌رسد عقلا و ريش‌سفيدان صحنه سياسي آلمان نبايد با بي‌تحركي خود زمينه‌ساز تاثيرگذاري هر چه بيشتر گروه‌هاي فشار همچون استاپ بمب و جامعه صهيونيست‌هاي آلمان بر سياستمداران در حال افول احزاب مسيحي آلمان شوند و اين كشور از امتياز بزرگي كه حضور موثر در تحولات سياسي و روابط دوستانه و توام با همكاري با لبنان و ديگر كشورهاي منطقه آسياي غربي را به همراه دارد، محروم و بي‌جهت آماج اهداف شوم معارضان اين حضور كه مي‌تواند به مفهوم حركاتي انتحاري تعبير گردد، شود . تمام.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون